منابع مطلع در طالبان اعلام کردند پیشنهاد آتش‌بس شامگاه چهارشنبه در قطر تحویل زلمای خلیل زاد، فرستاده آمریکا شد.

به گزارش سلام نو، مقام‌های مطلع طالبان امروز (پنجشنبه) گفتند، طالبان سندی را به نماینده ایالات متحده ارائه کرده‌اند که پیشنهاد آن‌ها برای آتش‌بس موقت در افغانستان را که بین هفت تا ۱۰ روز خواهد بود، مشخص می‌کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته منابع مطلع در طالبان، این پیشنهاد آتش‌بس شامگاه چهارشنبه در قطر تحویل زلمای خلیل زاد، فرستاده آمریکا برای مذاکرات با این شبه‌نظامیان شد.

خلیلزاد مدت‌هاست به دنبال برقراری آتش‌بس است اما هنوز مشخص نیست که با این پیشنهاد طالبان گفت‌وگوهای آن‌ها با آمریکا که هدفش عقد توافق صلح بود، دوباره از سر گرفته شود.

پیش از این، زلمای خلیلزاد گفته بود معامله ایالات متحده با طالبان همچنین شامل آغاز مذاکرات بین افغان‌ها در هر دو طرف درگیری برای تدوین به اصطلاح نقشه راه افغانستان پس از جنگ است. این نقشه راه با موضوعات چالشی مانند آتش‌بس دائمی، حقوق زنان و اقلیت‌ها و سرنوشت هزاران شبه‌نظامی طالبان و همچنین شبه‌نظامیان وفادار به جنگ سالاران کابل مقابله خواهد کرد.

یک مقام طالبان گفت بی‌اعتمادی از مدت‌ها قبل در مذاکرات ایالات متحده و طالبان مشخص بود و شبه‌نظامیان هم نسبت به ارائه آتش‌بس دائمی‌تر بدون اینکه نخست نیروهای آمریکایی خارج شوند، تردید داشتند. این مقام گفت که در صورت ناکامی توافقنامه آتش‌بس، بازگشت طالبان به همان میادین نبرد با همان شدت، می‌تواند مشکل‌زا باشد.

این مقام مطلع طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت تفکری در میان رده‌های طالبان وجود دارد مبنی بر اینکه سازماندهی مجدد شبه‌نظامیان پس از توقف درگیری‌ها دشوار خواهد بود. به گفته او، شبه‌نظامیان طالبان همچنین تمایلی به زمین گذاشتن سلاح‌هایشان ندارند و "آن‌ها فکر می‌کنند که آمریکا با جنگیدن آن‌هاست که به پای میز مذاکره کشانده شده است."

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید