تارنمای تابناک درباره اظهارات گروه های مرجع درباره سقوط بوئینگ نوشت که انتظار می‌رود در واکنش های آنها، ثبات و آرامش ایران در نظر گرفته شود و مانع از رادیکال شدن فضا شوند.

به گزارش سلام نو؛ پس از واکنش‌های برخی سینماگران نسبت به ماجرای سقوط هواپیما و همچنین درباره جشنواره فجر، در چند روز گذشته در تلویزیون و همچنین برخی بسترهای آنلاین به برخی سینماگران توهین شد که در یک مورد این توهین جنبه‌های ناموسی یافت. این توهین‌ها منجر به واکنش حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ فیلم فجر شد و در نهایت اکنون خانه سینما و کانون کارگردانان سینما در این زمینه بیانیه‌هایی دادند که لحن بیانیه خانه سینما و کانون کارگردان تند و غیرمنتظره بود.

همزمان با شتاب شکل‌گیری زنجیره کنش‌ها و واکنش‌ها طی روزهای اخیر، تسری یک چالش به همه عرصه‌ها و چند وجهی شدن مسائل، شرایط را پیچیده ساخت اما فراموش نکنیم که با وجود همه نقدهای موجود، باید این ملاحظه را در هر مرحله‌ای مدنظر داشت که یک سلسله اقدامات ناخواسته تاثیر منفی بر ثبات و آرامش عمومی نگذارد. در این زمینه نقش گروه‌های مرجع از جمله سینماگران کشورمان در این عرصه حساس کلیدی است و انتظار می‌رود مراقب حفظ پیوند نقد و مطالبه‌گری با میانه‌روی و حفظ یکپارچگی ملی در سطح جامعه باشند.

همچنین این انتظار وجود دارد که اشخاصی که کنترلی بر کلام خود ندارند و ادبیات‌شان به خصوص در فضای رسانه ملی به عنوان دستگاه اطلاع رسانی کشور، التهاب آفرین است و حتی وقتی از کشور دفاع می‌کنند، با دفاع بد برای کشور هزینه‌ ایجاد می‌کنند، از تریبون‌های عمومی از جمله صداوسیما دور نگه داشته شوند و اگر قرار است نقدی به یک عملکرد سینماگری نیز وارد شود، بیان این نقد به اشخاصی سپرده شود که قدرت تشخیص کلمات مناسب را داشته باشند و این تعابیر به جای کمک به وضع، یک چالش و تنش جدید را به وجود نیاورد.

وقتی تیر کلام از چله کمان حنجره خارج می‌شود، می‌تواند بر خطایی بنشیند و آن را متوقف کند و یا عامل یک اشتباه را چنان هدف قرار دهد که گروه دیگری اقدامات شدیدتری در حمایت از آنکه هدف قرار گرفته، در پیش بگیرند. بنابراین باید در نظر گرفت، مدیریت فضای افکارعمومی با دقت عمل ویژه و در نظر گرفتن همه ملاحظات صورت پذیرد و همه گروه‌ها کمک کنند، کشور در مقاطع خاص از جمله این ایام با تعادل و آرامش حفظ شود و این دقت نظر در سایه بهره برداری از ظرفیت‌های نقاد در هر سو با ظرافت و بدون رویکردهای رادیکال است که فضای عمومی یا فضای نخبگان را به التهاب نکشد./ تابناک

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید