اتفاقات چند روز اخیر انتهای غم، ماتم و بحران‌های ایران نبود و حالا سیستان و بلوچستان درگیر سیلی ویرانگر شده، سیلی که تمام زیر ساخت‌‌های نداشته استان را تحت تاثیر قرار داده و جمعیت زیادی را محاصره کرده و نفس آن‌ها را به شماره انداخته.

سلام نو – سرویس اجتماعی: درد پشت درد، فاجعه پشت فاجعه و عزا روی عزا روایتی است از این روزهای ایران که با ترور فرمانده ارشد نظامی کشور شروع شد و هنوز متوقف نشده. اول سردار قاسم سلیمانی ترور شد، بعد چند ده نفر در مراسم تشییع او در کرمان قربانی سومدیریت شدند و بعد هم در عملیات انتقام سخت ایران 176 نفر بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه پدافند سپاه کشته شدند.

اما این انتهای غم، ماتم و بحران‌های ایران نبود و حالا سیستان و بلوچستان درگیر سیلی ویرانگر شده، سیلی که تمام زیر ساخت‌‌های نداشته استان را تحت تاثیر قرار داده و جمعیت زیادی را محاصره کرده و نفس آن‌ها را به شماره انداخته.

سیل سیستان و بلوچستان همانطور که پیش بینی می‌شد به دنبال بارش‌های شدید در جنوب کشور آغاز شد و از عصر روز جمعه رودخانه‌های این استان طغیان کرد تا مشکلی تازه بر مشکلات مردم این منطقه محروم اضافه شود و سیل شدت بگیرد.

سرریز شدن دو سد پیشین و زیردان در جنوب این استان باعث شد تا فاجعه به نقطه اوج خود برسد و ستاد بحران برای جلوگیری از تلفات جانی و خطرات احتمالی برخی از مناطق پایین دست این استان را تخلیه کند.

تصاویر مخابره شده از سیستان و بلوچستان فاجعه‌بار است. مردمی که زندگی را روی پشت بام‌ها ادامه می‌دهند و برای فرار از سیل به بالای درخت‌ها پناه بردند و کودکی که رو به دوربین با گویش بلوچی می‌گوید: "بیایید خونه‌های مارو نگاه کنید!داریم از سردی می‌میریم ما گناه داریم ! بارون خونه هامونو خراب کرده."

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان شب گذشته در بازدید از مناطق سیل‌زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان گفت: سیل‌زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

او تاکید کرد به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان‌های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می‌آیند.

موهبتی هم‌چنان با اشاره به حجم خسارت‌های وارده به استان گفت: حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست.

موهبتی در حالی سخن از آسیب بالا می‌گوید که نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس و فرمانداران بخش‌های مختلف استان نیز از حجم گستردگی آسیب و خرابی زیر ساخت‌ها سخن می‌گویند.

اما وضعیت استان چگونه است؟ زهرا کشوری در توییتی با اشاره به سیل جاری در سیستان و بلوچستان می‌نویسد:

عمق فاجعه سیل در سیستان و بلوچستان از هوا! بارندگی در  این استان بی سابقه است اما زیرساخت ها آماده نیستند. استان اگر اداره هم شده با نگاه خشک سالی و بیابانی بوده! یعنی یک نبرد نابرابر!

این روزنامه نگار ادامه می‌دهد: نیروهای امدادی در ارائه امکانات اولیه مثل پتو و مواد غذایی هم مانده‌اند... . سیستان و بلوچستان هم در برابر طوفان شن تنها بود  هم در مقابل طغیان سیل تنهاست.

سیستان و بلوچستان در حالی با این سیل بی سابقه رو به رو است که آمارهای مختلف حکایت از فقر، محرومیت و مشکلات گسترده در این استان دارد.

بر اساس آمار موجود رتبه توسعه‌نیافتگی استان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ در کشور ۳۱ بوده است و همچنان خارج از نمودار توسعه است و بیش از ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند.

دو سوم جمعیت استان سیستان و بلوچستان از آب شرب محروم‌اند، فاصله مدارس از هم بیش از سی کیلومتر است، بخش زیادی از جمعیت استان مهاجرت کرده‌اند و آمار بیکاری بین سی 30 تا 40 درصد است.

داغ سیستان و بلوچستان وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم تا همین ساعات اخیر اثری از مدیریت بحران در منطقه دیده نشده و به جز حضور ضربتی ارتش و بعد هم سپاه ما اثری از سازمان یافتگی مدیریت بحران نمی‌بینیم و انگار هیچ اثری از مدیریتی که مهم‌ترین رکن مدیریت بحران در کشور است، نیست!

یک بچه کشته شده و شایعه چند کشته دیگر هم پخش شده، صد هزار نفر درگیر سیل شده‌اند، بسیاری از مناطق از جمله دشتیاری به زیر آب رفته‌اند و خبری از امکانات اولیه نیست و کمبود بالگرد به طور جدی به چشم می‌خورد. حال باید دید در ساعت آینده این کمبودها جبران می‌شود و برای سیل‌هایی که ظاهرا در راه است چاره‌ای اندیشه می‌شود یا بار دیگر مردم قربانی سومدیریت و کوتاهی مسئولین می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید