معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست و باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد.

به گزارش سلام نو، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری گفت: براساس استاندارهای بین المللی و براساس انعکس ١٣، سانحه بویینگ ٧٣٧ بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته‌های بررسی تشکیل شده است و ایران مسوول بررسی و رسیدگی به سانحه است. کشور اوکراین موظف است که با ما همکاری کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشورمان قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کشور سازنده یعنی فرانسه و طراح آن یعنی آمریکا و کشورهایی که مسافران آنها در این سانحه جان باختند باید در جریان بررسی سانحه قرار بگیرند. بازدیدها با حضور نمایندگان آغاز شده است و فردا هم ادامه دارد.

عابدازده در مورد جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده گفت: توانایی خواندن جعبه سیاه را داریم و چیز پیچیده‌ای نیستیم و اطلاعات آن را می‌توان با یک لپ تاپ استخراج و تحلیل کرد. اما در این خصوص هواپیمایی در کار نیست.

وی ادامه داد: هنوز درباره ارسال جعبه سیاه به کشور دیگر به دلیل آسیب‌های که دیده تصمیمی نگرفتیم. جعبه سیاه دارای اطلاعاتی است که به بررسی علت سانحه و کمک می‌کند تا از تکرار این سانحه جلوگیری شود.

رئیس سازمان هواپیمایی با تکذیب خبر عدم تحویل جعبه سیاه هواپیما گفت: اینکه جعبه سیاه را به کسی نمی‌دهیم، علمی و قانونی نیست.

وی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست. این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در همان لحظات ٨ الی ٩ فروند هواپیما پیرامون فرودگاه داشتیم، افزود: ده‌ها هواپیما هم در همان ارتفاع پروازی و بالاتر در حال پرواز بودند و اساسا فضایی که این هواپیما در آن در حال تردد بود امنیتی نبوده است.

عابدزاده تاکید کرد: ادله‌های بسیار زیادی داریم که ثابت می‌کند اصابت موشک به هواپیما صحت ندارد.

وی با بیان اینکه هواپیما بیش از ۵ دقیقه بر روی آسمان بود، گفت: چند دقیقه بعد از تیک آف هواپیما از اپروج فرودگاه مهرآباد اجازه افزایش ارتفاع تا ٢١هزار پا را می‌گیرد و زمانی این سانحه رخ نداده که خلبان به شرایط باثبات رسیده است.

عابدزاده افزود: اگر موشک اصابت می‌کرد هواپیما در هوا منهدم می‌شد، اما دیده شد که هواپیما بعد از آتش سوزی در مسیر برگشت به فرودگاه بوده و رو به جنوب شرقی قرار گرفته است و در نهایت هم با شکم به زمین برخورد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده آدم سیاسی نیستم اما اصابت موشک به این هواپیما و سقوط آن از لحاظ فنی امکان ندارد، گفت: انفجاری در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که شرکت بویینگ در چند ماه اخیر زیان زیادی را متحمل  و ضرر سنگینی داده است، بنابراین اگر فرض کنیم علت این سانحه عیب فنی خود هواپیما بوده و به خود کارخانه مرتبط است که ارزش سهام آن به شدت کاهش می‌یابد.

عابدزاده ادامه داد: هر چند که این مدل هواپیما ٧٣٧مکس نیست اما این هواپیما نیز می‌تواند دارای نقص فنی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با پرنسل پدافند هماهنگی بسیار زیادی داریم، گفت: در کنار هم، پروازها و هواپیماها را در مسیر درست هدایت می‌کنیم و به هیچ وجه امکان ندارد بدون هماهنگی پدافند هواپیماها هدایت شوند، از همین روی طور کامل در جریان پرواز هواپیمای بویینگ ٧٣٧ قرار داشتند.

وی درباره انتشار عکس بقایای موشک روسی در محل سانحه اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و ساختگی است./ ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید