ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم اعلام کرد: دولت مسئول خسارت «برجام» است و اگر موضع قاطع، صرح و شفافی داشت الان وضعیت برجام این نبود.

به گزارش سلام نو، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مجلس نهم، درباره گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: بعد از گذشت حدود یک سال و اندی از خروج آمریکا از برجام، علیرغم هشدارهای فراوان جمهوری اسلامی ایران همچنان شاهد عدم پایبندی طرف‌های مقابل در اجرای برجام هستیم.

وی افزود: جناب آقای ظریف با صراحت اذعان داشته‌اند که اروپایی‌ها از قرار داد ۱۱ ماده‌ای که بعد از خروج آمریکا منعقد گردید، حتی به یک بند از تعهدات خود عمل نکرده‌اند و به تمامی هشدارها و اتمام حجت‌های جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه توجهی نکرده‌اند.

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: متاسفانه اقدامات متقابل جمهور اسلامی ایران به هیچ وجه بازدارنده نبوده است به همین دلیل اروپایی‌ها هیچ واکنش عملی در قبال اجرای تعهدات از خود نشان نداده‌اند.

کارخانه‌ای درمورد اینکه برخی از مسئولان سازمان انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که با برداشتن گام‌های چهارگانه، به وضعیت پیش از برجام برگشته‌ایم نیز تصریح کرد: چنین چیزی واقعیت ندارد، پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوم آذرماه ۱۳۹۲ یعنی از زمان توافق ژنو عملاً متوقف شد. اینکه برخی مسئولان عنوان می‌کنند که بعد از ۶ سال توقف، به وضعیت قبل از برجام رسیده‌ایم، تعجب آور است.

وی تاکید کرد: مدت‌ها زمان نیاز است تا ما به ذخایر قبل از برجام دسترسی پیدا کنیم. قبل از برجام حدود ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد و قریب ۱۱ تن اورانیوم غنی شده زیر پنج درصد داشتیم.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: اکنون دست کشور از اورانیوم ۲۰ درصد خالی است ومیزان ذخیره اورانیوم غنی شده زیر ۵ درصد نیز کمتر از هزار کیلوگرم است.

کارخانه‌ای درباره مسئولیت خسارتی که در قبال متوقف شدن روند پیشرفت هسته‌ای بر کشور وارد شده است، تاکید کرد: همه این خسارت‌ها متوجه دولت بوده و تمامی دستگاه‌های متولی نیز در چارچوب دولت کار کرده‌اند. البته باید این نکته را نیز بگویم که این خسارت‌ها تنها منحصر به عرصه هسته‌ای نمی‌شود، بلکه وضعیت نابسامانی اقتصادی کشور را نیز در بر می‌گیرد.

وی گفت: اگر دولت به هشدارهای حکیمانه رهبری و انتقادهای دلسوزانه منتقدین توجه می‌کرد این خسارت‌ها بر کشور وارد نمی‌شد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در رابطه با گام پنجم، تصریح کرد: همانطور که گفته شد گام‌ها باید بازدارنده باشد. اگر غیر از این باشد، طرف‌های مقابل تصور می‌کنند که ایران در اتخاذ تصمیم برای مقابله با عهد شکنی آنها راسخ نیست و همین امر موجبات زیاده خواهی بیشتر آنها را فراهم کرده است، بگونه‌ای که با گستاخی و بی شرمی تمام، توقف فعالیت‌های موشکی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را طلب می‌کنند!

کارخانه‌ای گفت: متاسفانه علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپا، دولت اقدام قاطعی از خود نشان نداده است و موضعگیری‌های مسئولان همواره غیر شفاف و دو سویه بوده است. اگر موضع دولت قاطع، صرح و شفاف بود، وضعیت برجام به گونه دیگری رقم می‌خورد.

/مهر

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید