در مطلب گذشته به برخی از ابعاد خوش بینی در روان شناسی پرداختیم.در ادامه مطلب قبلی به سومین بعد سبک تبیین و ادامه ی مبحث خوش بینی می پردازیم.

شخصی سازی

شخصی سازی،سومین بعد سبک تبیین است.به این معنا که افراد دلیل حوادث را به عوامل درونی و بیرونی خود نسبت می دهند.در این شرایط،افراد خوش بین رویدادهایی که خوشایند هستند را به عوامل درونی نسبت می دهند.به عنوان مثال وقتی در یک کاری موفق می شوند دلیل این موفقیت را پشتکار و تلاش خود می دانند اما در مقابل،افرادی که بدبین هستند رویدادهای خوشایند را به عواملی بیرون از خود نسبت می دهند؛به طور مثال اگر در یک آزمونی موفق شدند دلیل آن را سادگی آزمون می دانند.

در خصوص حوادث ناخوشایندی که برای افراد بدبین رخ می دهد آن ها چنین عقیده ای دارند که یک عامل درونی باعث بروز این حادثه شده است؛به طور مثال اگر نتوانند دوست را برای خود نگه دارند علتش را نداشتن مهارت های اجتماعی لازم می دانند.اما فرد خوش بین عقیده اش برعکس است و علت را به چیزی درون خود نسبت می دهد؛به طور مثال اختلافی که با دوستش دارد را به خستگی دوست خود نسبت می دهد.

فواید خوش بینی

آیا نقش خوش بینی صرفا در رضایت از زندگی است و یا فواید دیگری نیز دارد؟

مارتین سلیگمن در یکی از کتاب های خود به نام "خوش بینی آموخته شده "به صورت مفصل و جامع به این موضوع می پردازد که خوش بینی به چه صورت می تواند مانع ابتلا به افسردگی شود هرچند که این تنها فواید خوش بینی و مزیت افراد خوش بین نیست.

موفقیت در تحصیل،کار و حتی فعالیت های جانبی همچون فعالیت های ورزشی،سیاسی،اجتماعی و...از دیگر فوایدی ست که خوش بینی می تواند برای افرادی با چنین نگرشی به همراه داشته باشد.

یکی از موارد مفید برای افراد خوش بین سطح سلامتی آن هاست.اما شاید این پرسش در ذهنتان باشد که چطور می توان خوش بینی خود را افزایش داد؟آیا صرفا باید منتظر رخ دادن حوادث مثبت بود تا فردی خوش بین شویم یا اینکه خودمان می توانیم با تغییر نگرش ها و افکارمان به این مهم دست یابیم؟

یکی از نکات مهم در خصوص خوش بینی این است که اگرچه عوامل بیرونی و فرهنگ جامعه در به وجود آمدن خوش بینی تاثیر بسزایی دارند اما نهایتا خود فرد است که می تواند به خوش بینی برسد.این بدین معناست که رویدادهای اجتماعی یا فرهنگ عمومی می تواند در افزایش یا کاهش میزان خوش بینی افراد نقش حائز اهمیتی داشته باشند اما اگر فردی در یک جامعه ی بسیار بدبین بر این تصمیم باشد که خوش بین شود می تواند در این مسیر گام های خوبی بردارد.

اما چگونه می توان بدون اینکه به عوامل بیرونی وابستگی داشت خود را به فردی خوش بین تبدیل کرد؟

شناخت کامل و دقیق از خود

در مرحله ی اول برای اینکه بتوانیم فردی خوش بین باشیم باید یک شناخت دقیق و کاملی از خود داشت که ساده ترین کار برای رسیدن به آن،استفاده از یک پرسشنامه خوش بینی ست.با پاسخ دادن به یک پرسشنامه خوش بینی می توان تا حد بسیاری به یک شناخت دقیق از خود رسید و متوجه شد که در کدامیک از ابعاد دچار مشکل هستیم.

این موضوع می تواند انگیزه ای برای تغییر در خود باشد و زمینه ای را برای برداشتن گام های بعدی فراهم نماید.

شناخت درمانی

شناخت درمانی تا حد زیادی می تواند کمک کند تا در باورهای خود تغییر ایجاد کنیم و پس از این تغییر،احساسات و رفتار نیز به خودی خود تغییر خواهند کرد پس به این منظور باید روی اتفاق ها،زندگی،باورها و تفکرات خود و پیامدهایی که این باورها به همراه دارند،دقیق شد.

مقابله کردن با افکار خود

گاهی اوقات متوقف کردن افکاری که قبلا به صورت خودکار بعد از حوادث به سراغ ما می آمدند،مهم ترین کاری ست که می توان انجام داد.ممکن است در مراحل اولیه خود نتیجه بخش نباشد اما با تکرار تغییرات به صورت قطعی حاصل می شوند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید