کواکبیان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد: اولویت لیست ما اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر نیامدند غیراصلاح‌طلب را هم در فهرست قرار می‌دهیم.

به گزارش سلام نو، «مصطفی کواکبیان» روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه پنج اصل درباره انتخابات پیش رو در حزب مورد بحث قرار گرفته است، گفت:  اولویت و اصل نخست حزب مردم‌سالاری مشارکت جدی در انتخابات و قهر نکردن با صندوق های رای است و ما اهل تحریم انتخابات نیستیم.

وی اضافه کرد: اصل دوم این است که علاوه بر تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، لیست انتخاباتی هم خواهیم داشت اما مشروط به اینکه در سراسر کشور حداقل ۲۰ نفر فرد تایید شده داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: اصل سوم این است که لیست ما با هماهنگی و انسجام و وحدت با سایر احزاب اصلاح‌طلب خواهد بود. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ۳۰ حزب وجود دارد که لیست با هماهنگی این شورا تنظیم خواهد شد.

کواکبیان گفت: اصل چهارم هم این است که اولویت این فهرست قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار خواهیم داد.

این نماینده مجلس گفت: سه ویژگی یعنی اصلاح‌طلبی با مفهوم دقیق خود، عضویت در یک حزب اصلاح‌طلب و مقبولیت عمومی بالاتر نسبت به سایر داوطلبان، اساس حضور افراد در لیست است. یعنی هر نامزد تایید شده عضو احزاب اصلاح طلب که محبوبیت بالاتری داشته باشد، برای ما اولویت دارد.

وی افزود: باید در زمینه انتخابات روشنگری و تبیین انجام شود تا با برخی افراطیونی که انتخابات و مجلس را قبول ندارند و شعار "لیاخوف کجایی" سرمی دهند، موفق نشوند، چنین شعارهایی نشان می‌دهد که این گروه با اصل مجلس مشکل دارند و رای مردم را نمایشی و برای کوبیدن در دهان استکبار نیاز دارند و برای مردم حق رای ذاتی قائل نیستند.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه کنگره ۱۸ حزب هم با توجه به این اصول برگزار می شود، درباره اولویت‌های مجلس آینده گفت: برای مجلس یازدهم هم پنج اولویت قایل هستیم، اولین و مهمترین آن احیای در راس امور بودن مجلس است، هرچه از اول انقلاب فاصله گرفتیم عواملی باعث شد که از مجلس در تراز قانون اساسی و مورد تاکید امام (ره) فاصله گرفتیم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که مجلس را از راس امور کنار می گذارد برخی نهادها و شوراهاست، گروهی در رابطه با سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند و شورایی شکل دادند تا مصوبات مجلس با این شورا تنظیم شود و شورای نگهبان دومی برای تطبیق مصوبات با سیاست های کلی تشکیل شده است. در حالی که معتقدیم شورای نگهبان خود می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

کواکبیان ادامه داد: موضوع دیگر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است، اصل هماهنگی به ویژه در شرایط تحریم ها مورد قبول است اما مفهوم هماهنگی کنار گذاشتن مجلس و دخالت در قانونگذاری نیست. در طرح افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن رای مجلس این تصمیم غیرمنطقی و کارشناسی نشده را گرفتند.

وی گفت:موضوع بعد وجود شوراهایی مانند فضای مجازی و انقلاب فرهنگی است که باید حدود و ثغور آنها مشخص شود، شورای نگهبان مصوبات مجلس را بعد از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می پذیرد که اولویت باید به مصوبات مجلس داده شود. درباره شورای‌عالی امنیت ملی حتما باید درباره مسائل نظامی نظر دهد اما حدود ان هم باید مشخص شود.

نماینده مردم تهران موضوع دیگر را دغدغه‌های معیشتی مردم دانست و گفت: در سطح جهان از نظر شاخصه‌های اقتصادی رتبه خوبی نداریم. از آخرین آمار در شاخص فلاکت رتبه چهارم دنیا را داریم با اینکه از نظر منابع و ثروت می‌توانیم پنجمین کشور ثروتمند جهان محسوب شویم. در بحث مقابله با فساد ایران در ردیف ۱۳۰ قرار دارد که پس از ایران کشورهای بی نام و نشان هستند. در رشد سرمایه‌گذاری و مهار تورم، میزان نقدینگی، رشد نرخ ارز و سکه، رشد تولید خالص ملی و مانند این‌ها باید حداقل بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، بتوانیم کشور اول منطقه و دهم دنیا باشیم. اگر موضوع معیشت مردم و اقتصاد ملی را جدی نگیریم به این چشم انداز نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: اولویت سوم رفع تحریم‌ها و تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی است که مجلس دهم چندان در این زمینه موفق نبود.

کواکبیان گفت: اولویت چهارم تثبیت عملی حقوق شهروندان است، اصول مربوط به حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی مورد غفلت بوده و باید بر آن تاکید کنیم.

وی گفت: اولویت پنجم هم مباحث اجتماعی و فرهنگی و معضلات و مشکلات مربوط به این حوزه‌ها است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. معتقدم در مجلس یازدهم اگر ۱۰ قانون با ثمرات عملی و محسوس برای مردم تصویب شود بهتر از ۲۰۰ قانون است.

به گزارش ایرنا نشست خبری مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری، پیش از ظهر یکشنبه در دفتر مرکزی حزب مردم‌سالاری برگزار شد.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید