سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو در توییتی در واکنش به  تصویب طرح اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه اعلام کرد حضور نیروهای خارجی در خاورمیانه در جهت صلح و ثبات منطقه ارزیابی نمی‌شود.

به گزارش سلام نو،  سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در واکنش به تصویب طرح اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه در توئیتی نوشت: طرح صلح هرمز ایران (HOPE) بستر بومی و موثر در کاهش تنش در منطقه است.

در توئیت سفارت ایران در ژاپن آمده است انتظار می رود کشورهای دوست با حمایت به موقع و عملی از طرح هرمز به وظیفه بین المللی در حفاظت از کشتیرانی عمل نمایند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو افزوده است: حضور نیروهای خارجی در جهت صلح و ثبات و امنیت منطقه ارزیابی نمی شود.

با توجه به افزایش‌تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در نتیجه اقدامات آمریکا و متحدانش و اتهام‌زنی‌های مکرر علیه ایران، رئیس جمهوری ایران مهرماه امسال در سخنرانی خود در مجمع عمومی، از طرحی با نام «ائتلافِ امید- HOPE» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) رونمایی کرد که هدف آن حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای همه کشورهای منطقه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، هدف «ائتلاف امید» را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه همه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها اعلام کرد و افزود: این ابتکار بخش‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

طرح «ابتکار صلح هرمز» شامل موارد دیگری همچون، عدم تجاوز، عبور امن انرژی از منطقه، رد هرگونه دخالت در امور داخلی کشورها و ... است.

دولت ژاپن امروز جمعه اعزام پرسنل نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور گردآوری اطلاعات با هدف حفاظت از کشتی های مرتبط با ژاپن و همچنین تضمین ایمنی تردد نفتکش ها را تصویب کرد.

کیودو روز جمعه گزارش کرد این برنامه شامل اعزام یک شناور،  یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاع از خود به همراه ۲۶۰ پرسنل به دریای عمان و تنگه باب المندب است.

گزارش می افزاید سهم ژاپن از تامین صلح در خاورمیانه در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است به همین دلیل ژاپن تصمیم گرفته است به ائتلاف دریایی تحت رهبری ایالات متحده آمریکا در تنگه هرمز نپیوندد تا از آسیب رساندن به روابط دوستانه خود با ایران جلوگیری کند.

بر اساس طرح دولت ژاپن یک ناوشکن حامل بالگرد، یک هواپیماهای گشت زنی و همچنین حدود ۲۵۰ پرسنل نیروی دفاع از خود نیروی دریایی ژاپن برای یک ماموریت یک ساله با هدف «بررسی و تحقیق» به منطقه اعزام می شوند که نیازی به تصویب مجلس ندارد.

منابع رسمی به کیودو گفته اند دولت در نظر دارد این نیروها را در نیمه دوم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی پس از حدود یک ماه آموزش به منطقه اعزام کند.

کیودو می گوید مناطق محل انجام این ماموریت محدود به خلیج عمان، بخش شمالی دریای عرب و تنگه باب المندب است که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می کند تنگه هرمز با توجه به انتقاد ایران از ابتکار ائتلاف دریایی ایالات متحده از مناطق محل ماموریت مستثنی شده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید