حسین رضازاده بیان کرد درباره لوایح FATF بین مسئولان اختلاف نظر وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در نهایت به یک اجماع می‌رسند اما هرچه طولانی‌تر شود، ممکن است یک سری آسیب‌هایی وارد شود.

به گزارش سلام نو، یک نماینده مجلس گفت:هرکس می‌گوید نظر خودم درست است ولی ما هرچه بتوانیم نهادها و سازمان‌های موازی قانون‌گذاری را محدود کنیم، به نفع قانون است.

حسین رضازاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا درباره لوایح FATF که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است به نتیجه مشخصی نمی‌رسیم؟ گفت: بنده در مجلس عضو ناظر کمیته‌ای هستم که CFT و پالرمو در آن بررسی می‌شود. بین مسئولان اختلاف نظر وجود دارد ولی به نظر می‌رسد که در نهایت به یک اجماع می‌رسند اما هرچه طولانی‌تر شود، ممکن است یک سری آسیب‌هایی وارد شود. اما تلاش بر این است که در حداقل زمان ممکن تصمیم نهایی گرفته شود و آنچه مصالح مردم و نظام در آن است لحاظ شود و در نهایت تصمیمی قاطع در این باره گرفته شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که از آنجایی که مجلس در موضوع پالرمو ایرادات شورای نگهبان در راستای انطباق با قانون اساسی و شرع مقدس را برطرف کرد و هیئت نظارت مجلس نیز پیش از نظر نهایی شورای نگهبان ایرادات خود را به شورای نگهبان ارائه نکرد آیا می‌توان اینطور تلقی کرد که این موضوع به قانون تبدیل شده است و با ابلاغ رئیس‌جمهور امکان اجرا دارد؟ گفت: این یک نگاه است و از طرفی اعضای مجمع نیز معتقد هستند در خصوص مسائلی که مربوط به سیاسیت‌های کلی نظام می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نظر دهد.

نماینده مردم کازرون در واکنش به اینکه انجام این امر توسط هیئت نظارت مجمع از لحاظ قانونی صحیح است اما مجمع باید این ایرادات را پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان مطرح کند تا امکان تامین نظرش توسط مجلس فراهم باشد، گفت: این یک نظر است و یک نظر هم اعضای مجمع دارند درنتیجه نظر آن‌ها هم باید محترم شمرده شود و در این قضیه هم آن‌ها باتوجه به نظر خودشان عمل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به هر حال نظر کدام یک صحیح است؟ گفت: هرکس می‌گوید نظر خودم درست است ولی ما هرچه بتوانیم نهادها و سازمان‌های موازی قانون‌گذاری را محدود کنیم، به نفع قانون است. هرچه نهادهای تاثیرگذار بر قانون بیشتر شود قانون آن‌طوری که انتظار می‌رود جلو می‌رود و در اجرایش سرعتی وجود نخواهد داشت.

رضازاده در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید برخی به دلیل مخالفت‌هایشان با دید جناحی سعی بر به نتیجه نرسیدن این لوایح دارند؟ گفت: این‌ها دغدغه‌هایی است که شاید برخی داشته باشند و واقعا نگران باشند که آیا در راستای آن اهدافی که داریم و آن‌ها را مصوب می‌کنیم در آینده ضرری متوجه کشور نمی‌شود؟ نگرانی‌های آن‌ها وجود دارد و مسائل مهم هم همیشه با یک سری چالش‌هایی اینگونه مواجه می‌شود و اینطور نیست که این مسائل به راحتی بیاید و تصویب شود اگر به راحتی تصویب می‌شد که دیگر اینقدر مهم نمی‌شد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات دغدغه‌هایی وجود دارد و ما باید اصل را بر حسن نیت بگذاریم و هرکسی که مطلبی ارائه می‌کند ناشی از نگرانی‌اش از آینده کشور است و این نگرانی‌ها انشاالله برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که چه ویژگی‌هایی این لوایح را اینقدر مهم کرده است چنانکه ما تا کنون در بلاتکلیفی نسبت به آن به سر می‌بریم؟ گفت: الان هم همچنان در حال رسیدگی است و قضیه راکد نمانده است. قطعا مسئولان هم این نگرانی را دارند. اما کاری است که نمی‌شود همینطور راحت از آن گذشت.

وی با بیان اینکه طبیعی است که این نگرانی در رابطه با FATF وجود داشته باشد، گفت: هر محدودیتی ایجاد می‌شود و هر قانون و مقرراتی که مصوب می‌شود یک سری محدودیت‌هایی با خود به همراه می‌آورد و بعضی از کشورها در مناسبات بین‌المللی خود بررسی می‌کنند که محدودیت‌هایی که ناشی از قوانین بین‌المللی یا پیوستن به کنوانسیون‌ها است چقدر است و چه منافعی برایشان تامین می‌کند. طبیعی است که مقداری با این مسائل و مشکلات روبرو می‌شویم.

رضازاده گفت: این موضوع صرفا مربوط به ارتباط با یک کشور نیست که بگوییم معایب روشن دارد، بالاخره همانطور که بعضی از کشورهای غربی مثل آمریکا به ما حسن نیت ندارند طبیعی است که ما هم نسبت به آن‌ها حسن نیت نداشته باشیم بلکه بیشتر چون ما بیشتر از اعمال آنان ضرر دیده‌ام. طبیعت این مسائل ایجاب می‌کند که این نگرانی برای برخی وجود داشته باشد. به نظر من می‌آید که درباره این قضیه در آینده به نتیجه‌ای مشخص برسند ولی هرچه هم زمان بگذرد ممکن است ضررهایی هم ببینیم.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید