تنش‌های اخیر در افغانستان مایه نگرانی همه نیروهای سیاسی در داخل و خارج این کشور است، چون عدم ثبات در مرکز کشور آن هم در دورانی که مذاکره با طالبان جریان دارد و داعش دنبال این است تا بتواند خود را دوباره در افغانستان احیا کند مطلوب هیچ کدام از طرف‌ها از جمله کشورهایی هم‌چون ایران و افغانستان نیست.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: بالاخره بعد از گذشت بیش از سه ماه نتایج انتخابات افغانستان توسط کمیسیون انتخابات این کشور اعلام شد تا بر مبنای آن اشرف غنی با ‌ ۵۰.۶۴ آرا بار دیگر کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند و برای بار دوم پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، اما اشرف غنی در حالی پیروز این انتخابات اعلام شد که عبدالله عبدالله جدی‌ترین رقیب او چیزی بیش از  39.52 درصد آرا را به دست نیاورد، رخدادی که البته با اعتراض این سیاستمدار کهنه‌کار طرف شد و او تاکید کرد که به نتایج به دست آمده اعتراض می‌کند.

عبدالله عبدالله پیش از این یک بار در سال 1388 و یک بار در سال 1392 در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کرد و هر بار به دلیلی از دست یابی به پیروزی محروم ماند. او در سال 1388 ریاست جمهوری را به حامد کرزی واگذار کرد و در سال 1392 در برابر اشرف غنی کوتاه آمد و عنوان رئیس هیئت اجرایی را پذیرفت، این در حالی است که در هر دو دوره به عملکرد کمیسیون انتخابات اعتراض داشت.

او این بار هم به عملکرد کمیسیون انتخابات اعتراض دارد و ظاهرا حاضر نیست به سادگی شکست را بپذیرد و پیرو همین مسئله اعلام کرده که از مسیرهای قانونی اعتراض خود را پیگیری می‌کند.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله لحظاتی پس از اعلام نتیجه انتخابات تاکید کرد آن را نمی‌پذیرد و خواهان رسیدگی به شکایت‌ها از "تقلب" در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

عبدالله عبدالله، در یک نشست خبری پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواست "با دقت و مطابق قانون" به شکایت‌ها رسیدگی کند. او در همین نشست خطاب به هودارانش گفت: صبورانه منتظر تمثیل اراده‌شان از طریق رای پاکشان باشند.

او در همین نشست خبری تاکید کرد که اگر شکایت‌های او و تیمش به شکل درست و دقیق مورد رسیدگی قرار گیرد تیم ثبات و همگرایی به رهبری او برنده انتخابات خواهد بود.

پس از بازشماری آرا که توسط کمیسیون انتخابات افغانستان صورت گرفت، عبدالله عبدالله آن را نشانه بارز تقلب در انتخابات عنوان و تاکید کرد که این بار وساطت هیچ کس را قبول نمی‌کند. اشاره عبدالله ظاهرا به انتخابات دوره پیش و وساطت ایران و آمریکا برای کنار آمدن با اشرف غنی است.

در راستای همین سیاست و پیگیری تخفات انتخاباتی امروز نور رحمان اخلاقی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در فیس بوک خود نوشت: امروز بیشتر از ۴۰۰۰ شکایت مستند ‌و موردی از سوی تیم ثبات و همگرایی به کمیسیون شکایات انتخاباتی پیشکش شد.

او در ادامه گفت: ما پیوسته تاکید کردیم که آرای بدون معلومات بایومتریک بی‌اعتبار اند و اما کمیسیون به طرز عجیبی در برابر این خواست قانونی ما مقاومت کرد.

تنش‌های اخیر در افغانستان مایه نگرانی همه نیروهای سیاسی در داخل و خارج این کشور است، چون عدم ثبات در مرکز کشور آن هم در دورانی که مذاکره با طالبان جریان دارد و داعش دنبال این است تا بتواند خود را دوباره در افغانستان احیا کند مطلوب هیچ کدام از طرف‌ها از جمله کشورهایی هم‌چون ایران و افغانستان نیست.

با این همه به نظر می‌رسد این بار عبدالله عبدالله مصمم است تا از حق خود و حامیانش در انتخابات دفاع کند و پس از سه بار شرکت در انتخابات در نهایت کرسی ریاست جمهوری را به دست بیاورد، اما آیا موفق می‌شود در فضای آشفته سیاسی افغانستان به چنین دست آوردی دست یابد؟

پاسخ به این سوال هرچند به طور مطلق منفی نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به قدرت روز افزون طالبان و ضعف دولت مرکزی، طرف‌های داخلی و خارجی به ادامه در قدرت بودن اشرف غنی رضایت دهند و مایل باشند او برای بار دوم رئیس جمهور شود، البته اگر اتفاق خاصی نیافتد و عبدالله برگ برنده رو نکند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید