تا پایان امروز( اول دی‌ماه) داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس که صلاحیتشان رد شده فرصت دارند شکایتشان را به هیات نظارت اعلام کنند.

به گزارش سلام نو، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای تعیین ۲۹۰ کرسی برگزار می شود. همچنین در این روز مردم ۵ استان تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس هم برای انتخاب ۷ نماینده در مجلس خبرگان پای صندوق رای می‌روند.

داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم، از دهم تا شانزدهم آذر برای ثبت نام فرصت داشته اند که بیش از ۱۶ هزار تن نامزد شده اند. هیات اجرایی ۱۱ نفره که ۸ نفر آنان معتمدین هستند با بررسی پرونده این داوطلبان، چهارشنبه ۲۷ آذر، نتایج اولیه را به آنان اعلام کردند.

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در مرحله اول و با اعلام نظر هیات‌های اجرایی پایان یافت و براساس آمار وزارت کشور ۹۱ درصد از داوطلبان واجد شرایط تایید صلاحیت شدند و فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلفند نظریه رد هیات اجرائی انتخابات را با ذکر استناد قانونی ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ کرده و با سریع‌ترین وسیله به ضمیمه اسناد و مدارک به اطلاع هیات نظارت استان برسانند. براساس تبصره نخست از ماده ۵۱ قانون انتخابات کسانی که صلاحیت آنان مورد تایید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند.

بر اساس ماده ۵۲ این قانون گزارش‌ها و شکایات در مدت هفت روز پس از پایان مهلت دریافت شکایت در جلسه هیات نظارت استان رسیدگی و نتیجه صورت جلسه می‌شود. چنانچه نظر هیات اجرایی مبنی بر احراز نشدن صلاحیت،  مورد تایید هیات نظارت استان نیز باشد، هیات نظارت مذکور موظف است در این باره، نظر هیات مرکزی نظارت را نیز دریافت کند.

براساس این گزارش، از دوم تا ۲۱ دی یعنی ۲۰ روز، گزارش رسیدگی به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده از سوی هیات نظارت استان و اظهارنظر درباره صلاحیت همه داوطلبان پس از کسب نظر هیات مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه زمان می‌برد.

۲۲ دی تا ۱۱ بهمن‌ماه مراتب تایید یا رد صلاحیت داوطلبان از سوی فرماندار مرکز حوزه انتخابیه اعلام می شود. همچنین در این زمان، شکایت از داوطلبان ردصلاحیت شده و اظهارنظر قطعی شورای نگهبان درباره همه داوطلبان اعلام می شود. شورای نگهبان موارد را به وزارت کشور اعلام کرده و داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تایید شده‌اند اما شورای نگهبان به رد صلاحیت آنان نظر داده است از ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه فرصت دارند، شکایات خود را عرضه کنند.

شورای نگهبان از ۱۵ تا ۲۱ دی‌ماه این شکایات را بررسی و نتیجه را به وزارت کشور اعلام می‌کند که مراکز حوزه های انتخابیه از سوی وزارت کشور اسامی قطعی نامزدها را اعلام می‌کنند.

اسامی نامزدهای تایید شده ۲۳ بهمن ‌ماه منتشر می شود.

داوطلبانی که صلاحیت آنان قطعی شده است از ۲۳ بهمن تا اول اسفندماه می‌توانند تبلیغات انتخاباتی داشته باشند. یکم اسفند، ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری، فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی ممنوع می‌شود و صبح دوم اسفندماه مردم با رفتن پای صندوق‌های رای، وکیل خود را راهی بهارستان خواهند کرد.

براساس اعلام وزارت کشور ۱۶ هزار و ۳۳ نفر برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام و از این تعداد ۸۴۸ نفر در طول دوره ۱۰ روزه بررسی انصراف خود را اعلام کردند. همچنین از ۱۵هزار و ۱۸۵ نفری که با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت آن‌ها بررسی شد، ۹۱/۲ درصد (معادل ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر) واجد صلاحیت داوطلبی در انتخابات مجلس تشخیص داده شدند. بر این اساس در مجموع ۸/۸ درصد (هزار و ۳۲۶ نفر) نیز به دلایل مختلف واجد صلاحیت تشخیص داده نشدند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید