«سجاد» سورپرایز پستی آذری جهرمی وزیر ارتباطات نام  پهپادی است که قرار بود  بسته‌های پستی را جابجا کند اما حالا خبرهای دیگری مبنی بر نداشتن مجوز آن اعلام شده است.

/ایلنا

به گزارش سلام نو، وزیر ارتباطات طبق وعده‌ای که داده بود پنجشنبه شب از سورپرایزش رونمایی کرد. سورپرایز وزیر ارتباطات پهپاد پست هوایی بود.

آذری‌جهرمی درباره این پهپاد نوشت: "به پست+(پُست پِلاس) خوش آمدید!

ما به جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که واقعا هزینه‌ها کمتر بشه و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. برای همین در طرح پست+: انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند. ما می‌توانیم! خدا قوت به همه‌ی جوانان ایرانی برای این دستاورد!"

پس رونمایی وزیر ارتباطات از پهپاد پست هوایی، علاوه بر انتقادات فراوان از سوی مردمی که انتظارشان از سورپرایز وزیر ارتباطات برآورده نشده بود، کارشناسان نیز استفاده از پهپاد برای انتقال بسته‌های پستی را غیرقابل اجرا دانستند چرا که معتقد بودند زیرساخت‌ها آماده نیست، ضمن اینکه پرواز پهپاد آن هم به گستردگی انتقال بسته پستی نیاز به مجوزهای متعدد از دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.

دو روز پیش حسین نعمتی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، در نشست خبری به برخی از ابهامات مطرح شده درباره کاربرد پهپاد پست هوایی پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش اساسی که پهپاد پستی مجوزهای لازم و قانونی از مراجع ذی‌ربط اخذ شده، گفت: در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان است، از جمله هلال احمر و اورژانس که مجوزهای لازم برای آن‌ها اخذ شده است. برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری موضوع را بررسی کنیم.

محمد حسینی کارشناس حوزه هوایی نیز معتقد است؛ سجاد فعلا امکان بردن بسته پستی را ندارد.

به گفته وی؛ همانگونه که شرکت ملی پست ایران نیز اعلام کرده است در فاز اول این پهپاد می‌تواند برای کمک به دستگاه‌های امدادرسان و اورژانش تهران مورد استفاده قرار گیرد، به کارگیری آن برای پست در فاز دوم آن هم با آماده شدن زیرساخت‌ها امکان پذیراست.

حسینی تاکید کرد: یکی از زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از پهپاد به گستردگی حمل بسته‌های پستی دریافت مجوز‌های متعدد از سازمان‌ها ذیربط است.

روز گذشته نیز علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته درباره نحوه فعالیت‌ پهپادهای شرکت پست که پیشنهاد وزیر ارتباطات بوده گفت: دستورالعملی برای ریزپرنده تهیه کردیم که این هفته رونمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام پهپادهای غیرنظامی برای فعالیت باید مجوزهای سازمان هواپیمایی را داشته باشند و پست هم برای پهپادهای خود باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کند.

به نظر می‌رسد با این اوصاف سورپرایز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلا در حد یک خبر خوش باقی مانده و راه درازی تا کاربردی شدن دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید