عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه توضیحاتی درباره عقب نشینی روسیه از فردو ارائه داد. وی همچنین از اتفاقی که برای کنسولگری ایران در نجف رخ داد اظهار گلایه کرد.

موسوی ادامه داد: تصمیم‌گیری در عرصه سیاست ‌خارجی ایران ساختارمند و نظام‌مند است و ما یک کل واحد هستیم و براساس یک سیاست واحد عمل می‌کنیم و به نظرم در بسیاری از کشورها چنین رویه‌ای جاری است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر عمران‌خان به عربستان به منظور تلاش برای کاهش تنش در منطقه از جمله بین ایران و عربستان و اینکه آیا ایران از نتایج این سفر اطلاعی دارد یا نه، گفت: هنوز چیزی به ما اعلام نشده است ولی از کلیاتی که در این زمینه مطرح شده ما استقبال می‌کنیم. ما اختلاف بین کشورهای اسلامی را مضر جهان اسلام و مسلمانان می‌دانیم و معتقدیم که اشخاص، کشورها و رژیم‌های ثالثی هستند که از هرگونه اختلاف بین کشورهای جهان اسلام و مسلمانان استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: دست دوستی ایران به سمت کشورهای اسلامی و منطقه همچنان دراز است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هفته گذشته نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد و به نظر می‌رسد که یکی از بحث‌های محوری در این اجلاس بررسی پیشنهاد طرح صلح هرمز از سوی ایران بوده است، آیا خبری از نتایج این بررسی و جزئیات آن دارید و آیا در مورد نتایج این بررسی‌ها به ایران اطلاعی داده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: ما خبر رسمی در این زمینه نداریم. بیانیه این شورا آن را نشان نمی‌دهد. برخی از کشورهای عضو این شورا دید مثبتی به این طرح دارند و برخی دیگر از کشورهای عضو اصرار دارند که رویه گذشته خود را ادامه بدهند.

موسوی تأکید کرد: ایران با حسن نیت پیشنهاد خود را مطرح کرده و بر آن پافشاری می‌کند.

وی افزود: ما آماده همکاری با کشورهایی هستیم که در چارچوب این طرح به آن‌ها نامه دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مخالفان پیوستن ایران به FATF در داخل کشور معتقدند که اگر ما به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم همچنان در لیست سیاه این گروه باقی خواهیم ماند و نظر وزارت خارجه در مورد این موضوع چیست؟ خاطر نشان کرد: ما نظرات وزارت خارجه را در این زمینه به صورت شفاف بیان کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم پیوستن به FATF و عمل به کنوانسیون‌های مرتبط با آن که FATF همه کشورهای عضو را ملزم به اجرای آن کرده به نفع ماست نه به ضرر، خاطر نشان کرد: اگر اکشن پلن FATF را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که ما عملا خیلی از موارد آن را عمل می‌کنیم چون ایران نه اهل پولشویی است و نه حمایت مالی از تروریسم و وقتی که ما در همین چارچوب عمل می‌کنیم مناسب است به کنوانسیون‌های مربوط به آن نیز بپیوندیم.

موسوی افزود: امیدوارم که دوستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر ارگان‌ها مصلحت کشور در این زمینه را به درستی تشخیص بدهند.

این دیپلمات افزود: در مورد این موضوع بحث مبادلات بانکی و مالی ما با کشورهای جهان از جمله کشورهای دوست مطرح است. کشورهای دوست به ما اعلام کردند که اگر ایران به این روند نپیوندند و چنین موضوعی محقق نشود نمی‌توانند با بانک‌های ایرانی کار کنند و این به نفع ما نیست و باعث فشار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: همان طور که گفتم وزارت خارجه نظر شفاف خود را در این زمینه مطرح کرده است. باید ببینیم که دوستان چه تصمیمی می‌گیرند. آن‌ها هر تصمیمی بگیرند ما تابع آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه نمی‌تواند که از شورای اقتصادی سران سه قوه بخواهد که در مورد FATF و پیوستن ایران به این موضوع تصمیم‌گیری کند تا از بن‌بستی که در این ارتباط بوجود آمده خارج شویم، تصریح کرد: من نظر شفاف وزارت خارجه را در مورد بحث FATF مطرح کردم. البته این موضوع بیشتر یک مسئله اقتصادی است تا سیاست خارجی. عدم پیوستن ایران به این روند موانعی را بر سر مبادلات مالی و بانکی ایران با کشورهای دنیا و حتی کشورهای دوست بوجود می‌آورد چرا که آن‌ها وارد این مکانیزم شده‌اند و مقررات مربوط به آن را پذیرفته‌اند. طبق آن مقررات وقتی می‌خواهند با بانکی کار کنند بررسی می‌کنند که آیا بانک‌های متناظر آن‌ها به این روند پیوسته است یا نه، تا در معرض مشکل یا مسئله‌ای قرار نگیرند.

وی ادامه داد: ما خیلی نگرانی نداریم که با پیوستن ایران به FATF اتفاق بدی رخ دهد. ما یک جایی می‌توانیم براساس شرایط خود عمل کنیم و با پیوستن به این روند برخی از اتهامات واهی که به ایران زده می‌شود را خنثی کنیم و این زمینه را فراهم کنیم که تجار ما روند تجار خود با سایر کشورها را به پیش ببرند و براساس ضوابط عمل کنند.

موسوی در ادامه به سفرهای اخیر ظریف به ترکیه و قطر اشاره کرد و به تشریح نتایج این سفرها پرداخت. وی گفت: در آینده نزدیک رییس جمهور به مالزی سفر می کنند.

وی  ادامه داد: سفر روحانی به ژاپن نیز در دست برنامه‌ریزی است و پس از قطعی شدن در این مورد اطلاع رسانی می شود.

موسوی همچنین به سفر وزیر خارجه هند به تهران در هفته آینده اشاره کرد و گفت: وزیر امورخارجه هند برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند به تهران سفر می کند.

/ایسنا

به گزارش سلام نو، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در ابتدای نشست خبری خود درگذشت زهرا عبدالمحمدی، خبرنگار پارلمانی فارس را تسلیت گفت و برای خانواده او از خداوند طلب صبر کرد.

وی در حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق آیا اخیرا تماس و یا دیداری بین مقامات ایران و عراق صورت گرفته است یا نه؟ گفت: روابط ایران با کشورهای همسایه خود از جمله عراق روابط خوب و مستحکمی است و تماس‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است. اگرچه ما از آنچه که درباره سرکنسول‌گری ایران در نجف اتفاق افتاد دلخور و گلایه‌مند هستیم ولی روابط دو کشور روابطی محکم و پابرجاست.

وی گفت: چندی پیش شاهد تماس تلفنی آقای ظریف و همتای عراقی‌شان بودیم و در نشست دوحه نیز دبیر شورای امنیت عراق با آقای ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است، گفت: ما چشم‌انداز خوبی برای گسترش تعاملات با عراق می‌بینیم و معتقدیم که این اتفاقات گذرا است و ثبات و آرامش به این کشور با تدبیری که بین مقامات عراقی و مردم این کشور وجود دارد، باز می‌گردد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره دخالت‌های آمریکا در تحولات عراق گفت: ما هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد می‌کنیم. به آمریکایی‌ها نیز توصیه می‌کنیم که در امور داخلی عراق دخالت نکنند. مردم عراق مردمی آگاه و بالغ هستند که می‌توانند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند. بنابراین بهتر است آمریکایی‌ها خود را از تحولات عراق کنار بکشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان آغاز به کار و فعالیت سفیر جدید ایران در روسیه نیز گفت: استوارنامه دکتر کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه صادر شده است. ایشان روز گذشته نیز با رئیس جمهور دیدار کردند و در چند روز آینده عازم محل مأموریت خود خواهند شد.

موسوی ادامه داد: دستور کار اصلی ایشان حفظ، گسترش و تعمیق روابط خوب دو کشور ایران و روسیه است و انشاءالله با توجه به توانمندی‌هایشان این مأموریت را به خوبی انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از زحمات سفیر منحصر به فرد، پرتلاش و عالم‌مان آقای دکتر سنایی که روابط دو کشور را در سطح بسیار خوبی ارتقاء دادند تشکر و برایشان آرزوی موفقیت کنم.

وی ادامه داد: روابط ایران و روسیه روابطی متوازن، خوب و سنتی است. ما منافع و دشمنان مشترک داریم و عده‌ای بدخواه این روابط هستند ولی دو طرف به این موضوع توجه نمی‌کنند و اراده مقامات دو کشور گسترش روابط است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر عقب‌نشینی روسیه از انجام وظایف خود در بحث تاسیسات فردو و اینکه گفته می‌شود این موضوع مربوط به بحث تحریم‌های آمریکا علیه ایران است گفت: استباط ما عقب نشینی نیست بلکه یک مشکل فنی است و قابل حل است.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت آمریکا تا دقایق آخر از موضوع مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا و مذاکراتی که در این زمینه در حال انجام بوده است بی‌خبر بوده و گویی مذاکراتی در این چارچوب بین آقای روانچی نماینده ایران در سازمان ملل و یک سناتور سابق آمریکایی انجام شده است و دولت آمریکا در دقیقه آخر به این روند پیوسته است، گفت: ما مذاکرات اصلی در این زمینه را با دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران انجام دادیم و پیگیری‌ها در این چارچوب بوده است. ایران به این مسئله از بُعد انسان‌دوستانه نگاه کرد ولی اینکه ایده اصلی از کجا استارت خورده است را در مورد آن اظهار نظری ندارم. هیچ پیام و گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در این زمینه انجام نشد. سوئیس واسطه بود و این امر به ثمر رسید.

وی همچنین در همین چارچوب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برایان هوک در گفت‌وگویی مدعی شده که "دیپلمات‌های ایران در زوریخ سوئیس گفته‌اند که مایل به مذاکره هستند ولی رهبر ایران چنین اجازه‌ای را نداده است"، گفت‌: اگر استنباط برایان هوک از همه مسائل این گونه باشد که واویلا است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید