یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون اعلام کرد که متعاقب مخالفت تظاهرات کنندگان با نامزدی السودانی برای پست نخست وزیری عراق، این ائتلاف گزینه اسعد العیدانی را بررسی می کند.

به گزارش سلام نو به نقل از المسله، رعد المکصوصی نماینده ائتلاف سائرون عراق از مخالفت با نامزدی محمد شیاع السودانی پس از مخالفت معترضان با نامزدی وی برای پست نخست وزیری عراق خبر داد و اعلام کرد که سائرون نامزدی اسعد العیدانی را در صورتی که منطبق با شروط تظاهرات کنندگان باشد، بررسی می کند و اگر از سوی تظاهرات کنندگان رد شود، العیدانی نیز مورد مخالفت سائرون قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر وبگاه شفق نیوز عراق گزارش داد: معترضان خشمگین قصد آتش زدن منزل محمد شیاع السودانی که از وی به عنوان نامزد نهایی برای تصدی پست نخست وزیری عراق یاد می شود در استان میسان را داشتند که به دلایل نامعلوم منصرف شدند. نیروهای امنیتی در اطراف منزل مستقر شده اند تا مانع هر گونه تلاش برای آتش زدن منزل وی شوند.

این رسانه عراقی اعلام کرد: منزل خالی است و کسی در آن ساکن نیست زیرا السودانی و خانواده اش در بغداد هستند.

این در حالی است که تظاهراتی در بغداد، بصره، بابل، الدیوانیه و دیگر مناطق هم علیه السودانی برگزار شده بود.

این در حالی است که احمد الکنانی نماینده پارلمان عراق امروز شنبه از عدم توافق نهایی درباره نام نخست وزیر جدید این کشور خبر داده بود.

وی افزوده بود: نشست ها میان رئیس جمهوری و گروههای سیاسی تاکنون به توافق درباره انتخاب نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری به شکل نهایی منجر نشده است. انتخاب نامزد پست نخست وزیری باید در نامه رسمی از رئیس جمهوری به پارلمان برای تصویب برسد. توافق میان برخی گروههای سیاسی برای نام مشخصی وجود دارد اما به سرانجام رسیدن آن بدون موافقت مردم سخت است. نخست وزیر جدید باید مستقل و شفاف باشد.

این در حالی است که برخی رسانه ها از محمد شیاع السودانی به عنوان گزینه نهایی نام برده بودند که معترضان در میدان التحریر بغداد و برخی استانهای جنوبی با آن مخالفت کرده و علت مخالفت خود را این می دانند که وی قبلا پست های دولتی داشته است و نمی تواند که نخست وزیر مستقلی باشد.

السودانی وزیر حقوق بشر دولت نوری مالکی و وزیر کار و امور اجتماعی دوره حیدر العبادی و عضو حزب الدعوه بوده است.

این در حالی است که ندی شاکر جودت نماینده ائتلاف النصر به ریاست العبادی اعلام کرد که این ائتلاف اگر درباره السودانی توافق شود، مشکلی با این موضوع ندارد زیرا وی شخصیتی است که در پرونده وی نکته منفی وجود ندارد.

وی افزود: اما مشکلی که وجود دارد مخالفت تظاهرات کنندگان با آن است./ مهر

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید