یکی از سناتورهای ارشد حزب جمهوری‌ خواه آمریکا مدعی شد که برجام را می‌ توان با یک توافق منطقه‌ ای جایگزین کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از اسپوتنیک، سناتور «لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا روز شنبه اعلام کرد توافق هسته‌ای موسوم به برجام را می‌توان با یک توافق منطقه‌ای جایگزین کرد.

لیندسی گراهام در خصوص توافق مد نظر خود اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که یک توافق منطقه‌ای جایگزین خوبی برای برجام خواهد بود. توافقی که در چارچوب آن کشورهای منطقه [خاورمیانه] بتوانند انرژی هسته‌ای داشته باشند، اما سوخت هسته‌ای آنها از خارج از منطقه فراهم شود تا هیچ‌یک از کشورهای منطقه نتوانند به سمت تولید بمب هسته‌ای حرکت کنند.»

این سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه که از وی به عنوان یکی از مخالفان سرسخت ایران نام برده می‌شود، در ادامه افزود: «من هرگز به اینکه ایران انرژی هسته‌ای داشته باشد، معترض نبوده‌ام بلکه اعتراض من به غنی‌سازی اورانیوم توسط ایرانی‌ها بوده است. من به آنها اعتماد ندارم.»

رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا در حالی از بی اعتمادی به برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت جلوگیری از حرکت کشورهای منطقه به سمت تولید بمب هسته‌ای سخن می‌گوید که متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، تنها زرادخانه هسته‌ای منطقه را در اختیار دارد و آمریکا و دیگر کشورهای غربی همواره چشم خود را به روی این واقعیت بسته‌اند.

اواسط آذرماه پس از آزمایش یک موشک جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در توئیتر خاطرنشان کرد: «اسرائیل امروز یک موشک هسته‌ای آزمایش کرد که هدفش تهدید ایران بود. سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا هرگز از تنها زرادخانه هسته‌ای در غرب آسیا که مسلح به موشک‌های است که در واقع با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، شکایتی ندارند؛ اما در برابر سلاح‌های متعارف و دفاعی ما از شدت عصبانیت گُر می‌گیرند.»

انتقاد ظریف از بی‌توجهی کشورهای غربی به سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت ‌خارجه‌: منعی برای آزمایش موشک‌های بالستیک نداریم / آمریکایی‌ها بعد از خروج از برجام فرافکنی می‌کنند‌

عراقچی: همه اعضای برجام آمریکا را ریشه تنش‌ها می‌دانند

مقامات آمریکایی با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب برجام نظارت سنگینی بر تأسیسات هسته‌ای ایران دارد، ادعا می‌کنند که برجام نگرانی‌های آنها را درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع نمی‌کند.

دولت آمریکا که از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه 97 تاکنون از هیچ تلاشی برای تشدید فشارهای اقتصادی علیه ملت ایران فروگذار نکرده و همواره با افتخار از «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» سخن گفته‌، بارها خواستار مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق جدید شده است.

ایران بارها قاطعانه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌ است و مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری ترامپ راه به جایی نخواهد برد و ایران کشوری نیست که مذاکره تحت فشار ، آن هم با کشوری که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست، را بپذیرد./ تسنیم

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید