اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران پس از تبادل زندانی میان دو کشور نشان از عزم آمریکا برای تداوم سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

به گزارش سلام نو، رادیو بین المللی چین در مطلبی با اشاره به موضوع تبادل زندانی میان ایران و آمریکا در مطلبی می نویسد: شنبه هفته گذشته آمریکا و ایران دو شهروند خود که در کشور مقابل زندانی بودند را با یکدیگر مبادله کردند. با این اقدام مردم در انتظار کاهش تنش ها میان دو کشور بودند، اما پس از چند روز آمریکا از اعمال تحریم جدید علیه ایران خبر داد، واشنگتن بار دیگر اظهارات مربوط به ادامه فشار حداکثری علیه ایران را تکرار کرد.

خبرهایی از قبیل اعمال تحریم جدید آمریکا علیه ایران برای همگان خسته کننده است و کسی از شنیدن آن تعجب نمی کند. اما این خبر که ماهان ایر در فهرست تحریم های کنونی به ثبت رسیده، توجه بسیاری از چینی ها را به خود جلب کرده است، چرا که در حال حاضر ماهان ایر تنها شرکت هواپیمایی ایرانیست که در پکن، شانگهای، گوانگ جو و شن جن پرواز مستقیم به کشور ایران دارد. این شرکت بین چین و ایران در هفته 15 پرواز دارد. مردم نگرانند تحریم جدید آمریکا احتمالا بر خطوط هوایی ماهان در چین تاثیر بگذارد.

آمریکا ماهان ایر را به گسترش سلاح های کشتار جمعی و انتقال کمک های مرگبار به یمن متهم کرد. این نخستین بار نیست که ماهان ایر از سوی آمریکا تحریم می شود. سال 2011 وزارت خزانه داری آمریکا به بهانه حمایت از نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران و حزب الله لبنان، بزرگ ترین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران را تحریم کرد.

امسال آلمان، فرانسه و ایتالیا تحریم آمریکا را دنبال کرده و ورود هواپیمای ماهان ایر به این کشورها را ممنوع کرده اند. در حال حاضر هواپیماهای ماهان همچنان در کشورهایی از جمله اسپانیا، امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، چین، هند، تایلند و مالزی پرواز دارد. آمریکا امیدوار است با اعمال تحریم جدید بیشتر کشورها را به پیوستن به صف تحریم ماهان وادار کند.

این که آمریکا و ایران شنبه هفته گذشته دو شهروند محبوس خود را با موفقیت تبادل کردند، یکی از پیام های مثبت پس از تشدید تنش های چند ماهه بین دو کشور شناخته شد، به خصوص آن که دونالد ترامپ با هیجان ایران را به گفت و گوی مستقیم با آمریکا درخصوص مسایل مهم تر فراخواند و گفت: «دیدید، ما می توانیم باهم به توافق برسیم!» مایک پمپئو نیز ابراز امیدواری کرد که تبادل زندانی ها بتواند به گفت و گوهای آینده درخصوص تبادل پرسنلی بیشتر کمک کند.

اما هنوز پاسخی از طرف ایران دریافت نشده بود که آمریکا عجولانه تحریم های جدید را صادر کرد. این اقدام تنها ایران را خشمگین کرده و احتمالا سبب بستن پنجره گفت گوهای آتی خواهد شد.

علیرضا میر یوسفی سخنگوی دفتر نمایندگی دایمی ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در توئیتر نوشت:" این تحریم ها مستقیما زندگی مردم عادی ایران را هدف قرار داده است، اما ایرانیان از اعمال فشار نیروهای بیگانه هراسی ندارند. این اقدام جدید تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایرانی هاست، مردم ایران هرگز فریب «اشک تمساح» آمریکا را نمی خورند.

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت، اتهامات علیه ماهان ایر به بهانه گسترش سلاح های کشتار جمعی بسیار مسخره است. این اقدام، به مردم ایران صدمه می زند. ایرانیان هدف حقیقی جنگ اقتصادی آمریکا هستند، در حالی که واشنگتن مدعی شده است که تنها ضربه بر حکومت ایران را می خواهد.

تحلیلگران بر این باورند که، دولت ترامپ پس از ورود به سال انتخابات، سعی در شرط بندی برای سیاست ایران کرد که حکومت اسلامی را وادار به تسلیم کند. اما چنین محاسبه ای به هیچ وجه درست از آب در نمی آید.

تلویزیون روسیه امروز خاطر نشان کرد: در حال حاضر باید نسبت به پیاده سازی سناریوی عراق در ایران از سوی آمریکا، هوشیار باشیم. در خصوص این که آمریکا به بهانه سلاح کشتار جمعی ایران را تحریم کرد، رسانه روسی به مردم یاد آور شد که سال 2003 را فراموش نکنند، این که آمریکا به همین بهانه به عراق تعرض کرد. اما مضحک تر این است که خود آمریکا به تروریست های «میانه رو» سوریه سلاح منتقل کرد، برای عربستان سعودی و همپیمانانش به منظور حمله به یمن بمب فراهم کرد، اما هرگز خود را عامل گسترش سلاح کشتار جمعی نمی داند و به هیچ کس اجازه نمی دهد به این دلیل واشنگتن را تحریم کند، حالا سیاست یک بام و دو هوای آمریکا بار دیگر آشکار شده است./ مهر

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید