محسن حاجی میرزایی اعلام کرد مقایسه خودمان با کشورهای توسعه یافته اشتباه است چون ما دیر شروع کردیم اما باید تلاش و امید نسل جدید را تقویت کنیم.

منصور غلامی در این مراسم اظهار داشت: این هفته، هفته تقدیر و تشویق پژوهشگران است و همچنین جامعه را در عرصه علوم و تحقیقات قرار می‌دهد. ما باید مردم را در جریان آنچه که در حوزه پژوهش و فناوری می‌گذرد قرار دهیم. در این هفته نمایشگاهی برگزار شده که برای دیدن آن توصیه موکد داریم زیرا این نمایشگاه محل تزریق امید است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بستر بروز و ساختن شخصیت‌های مهم در جامعه ما بوده و خواهد بود. این بستر یک زمین پرنعمت و یک جایگاه غنی از افکار و اندیشه‌ها و توانمندی‌هاست. نسل جوان و در حال رشد و حاضر در آموزش و پرورش نسلی است که در جایگاه مدیران و مسئولان آینده خواهند نشست. اگر می‌خواهیم آینده خوب باشد باید نسل آینده را بهتر از نسل حال تربیت کنیم.

وزیر علوم بیان کرد:خانواده‌ها حتما علاقه‌مند به آینده فرزندانشان هستند اما بدون آموزش و پرورش این امر محقق نخواهد شد. حتما انسان از روزهای اول زندگی‌اش جستجوگر است که بخشی از آن برای برطرف کردن نیاز‌ها است‌. ویژگی جستجوگر را باید تقویت کرد و سرکوب آن موجب غفلت از این ویژگی می‌شود. ما باید این ویژگی را تقویت کنیم و کمک کنیم جستحوگران به پاسخ برسند. ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم چطور پرسش را مطرح کنند و چطور به پاسخ برسند، از این رو می‌توان یک پژوهشگر تربیت کرد.

وزیر علوم گفت: رسیدن به پاسخ‌ها ممکن است زمان ببرد ما گاها پژوهش‌هایی داریم که ۵۰ سال زمان می‌برد تا به نتیجه و پاسخ برسد. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که سوالات بسیار جدی هستند و تعدد آن فراوان  و پاسخ دادن به آنها حیاتی است.ما در حوزه آموزش و پرورش دچار تحولات خوبی شدیم اما بسیار تئوری زده شد‌ه‌ایم و بحث‌های نظری چه در مدارس و چه در دانشگاه این امر بسیار زیاد شده که باید نسبت به آن تجدیدنظر کرد. فارغ التحصیلان ما به لحاظ تئوری و نظری در جهان با سوادند اما در کارهای عملی کمتر فرصت دارند از این رو تحول در این زمینه ضرورت است.

وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب بسیاری از منصب‌های مهم کشور را خالی تحویل گرفتیم زیرا خارجی‌ها بر این منصب‌ها نشسته بودند و خوشبختانه طی این سال‌ها فارغ التحصیلان ما این منصب‌ها را پر کردند.

وی گفت: امروزه پژوهش در دانشگاه‌ها نقش رو به رشدی دارد و ما اکنون رتبه ۱۵ پژوهش علمی در جهان در حوزه‌های علوم جدید مثل نانو، زیست فناوری و صنایع دفاع را داریم. در فضای امروز سوال این است که این همه دانش و علم کجا به درد کشور خورده است یا نه؟ طی این ده سال دانشگاه‌ها پاسخ این سوال را داده‌اند. در هر دانشگاهی مرکز رشد ایجاد شده که از طرح‌های دانشجویان حمایت کرده و شغل ایجاد می‌کند.

وزیر علوم در پایان گفت: ما نباید خودمان را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم زیرا ما خیلی دیر شروع کردیم اما باید تلاش و امید نسل جدید را تقویت کنیم. کشورهای بزرگ دنیا بازارهای بزرگی دارند و اجازه نمی‌دهند بازارهایشان توسط گروه‌های نوظهور تصاحب شود اما کشور ما می‌تواند در این خصوص مستقل باشد. توصیه من به نسل جوان این است که امیدوارانه پای کار بایستند.

/ایلنا

به گزارش سلام نو، وزیر علوم تاکید کرد: ویژگی جستجوگری را باید تقویت کرد، چرا که سرکوب آن موجب غفلت می‌شود.

مراسم جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برتر با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید