نمایندگان پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه برای خارج کردن این کشور از بن بست سیاسی موجود لایحه برگزاری انتخابات زودرس را جهت تعیین نخست وزیر جدید به تصویب رساندند

به گزارش سلام نو به نقل از یورونیوز، انتخابات که سومین مورد از نوع خود ظرف کم‌تر از یک یکسال به حساب می‌آید قرار است دوم مارس سال آینده میلادی (دوازدهم اسفند سال جاری شمسی) برگزار شود

نمایندگان پارلمان اسرائیل تا شامگاه روز چهارشنبه یازدهم دسامبر (امروز) فرصت داشتند تا با توجه به بن بست سیاسی ناشی از ناتوانی دو نامزد اصلی در تشکیل کابینه جدید این کشور یعنی بنیامین نتانیاهو،‌ رهبر حزب راستگرای لیکود و بنی گانتس، رهبر حزب میانه رو آبی سفید‌ها یکی از این دو را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کنند.

این ماموریت که در پی ناکامی بنی گانتس، رقیب بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر موقت اسرائیل برای تشکیل یک دولت ائتلافی از سوی رووین ریولین، رئیس جمهوری به نمایندگان محول شده بود در نهایت به نتیجه نرسید و نمایندگان پیش از انحلال پارلمان در نیمه شب چهارشنبه به برگزاری انتخابات جدید پارلمانی رای دادند.

گفتنی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت اسرائیل نیز پیش از گانتس در تشکیل یک دولت ائتلافی ناکام مانده بود

هیچیک از دو حزب لیکود و آبی سفید ها در انتخابات پارلمانی هفدهم سپتامبر نتوانستند اکثریت لازم پارلمانی را برای تشکیل دولت بدست آورند. بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رهبران دو حزب «لیکود» و «آبی و سفید» که از بخت های اصلی پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل بودند رقابت نزدیکی را برای تشکیل کابینه با یکدیگر داشتند و هر یک به ترتیب حمایت ۵۵ و ۵۴ نماینده را کسب کردند.

این درحالیست که برای بدست گرفتن اکثریت پارلمانی و کسب مجوز برای تشکیل دولت هر یک نامزدها بایست حداقل حمایت ۶۱ نماینده را کسب می کردند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها که نتایج آن هفته جاری منتشر شده در صورت برگزاری انتخابات جدید حزب لیکود، به رهبری نتانیاهو و حزب آبی سفیدها رقابتی نزدیک و شانه به شانه خواهند داشت.

از سوی دیگر گفته می‌شود  نتانیاهو که با انتقادهایی در داخل حزب تحت رهبری خود مواجه شده و نیز با تبعات یک پرونده قضایی دست و پنجه نرم می‌کند راه را برای برپایی انتخابات درون حزبی جهت تعیین رهبری جدید لیکود پیش از برپایی انتخابات جدید پارلمان بازگذاشته است.

نخست وزیر جدید اسرائیل برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود بی شک بار دیگر بر دو طرح مهم و عمده خود یعنی الحاق بخشی از اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل و نیز محقق ساختن یک پیمان دفاعی با ایالات متحده آمریکا تکیه خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو از سوی دیگر از متحدان بسیار نزدیک دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به شمار می‌رود که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و به تازگی شهرک سازی اسرائیل در بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن را مغایر با قوانین بین المللی تلقی نکرده است./ انتخاب

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید