عضو فراکسیون الفتح در پارلمان عراق سه‌شنبه شب، نسبت به عواقب دخالت آمریکا در تشکیل دولت جدید عراق و انتخاب نخست وزیر پس از استعفای «عادل عبدالمهدی» هشدار داده‌ است.

به گزارش سلام نو، علیوی در گفت وگو با تارنمای خبری "بغداد الیوم" گفت: آمریکا می‌خواهد دولت و نخست وزیری را برسر کار آورد که براساس برنامه‌هایش عمل کند تا طرح‌های واشنگتن را در عراق اجرا کند.

این نماینده فراکسیون الفتح افزود: مردم عراق، معترضان، مراجع دینی عراق مخالف هرگونه دخالت کشورهای بیگانه در انتخاب نخست وزیر عراق هستند.

"حسن شاکر الکعبی" رییس فراکسیون بدر نیز به فشارهای آمریکا به برخی احزاب سیاسی عراقی برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق که متمایل به واشنگتن باشد، اشاره کرد و افزود: دخالت آمریکا  ومتحدان آن در امور داخلی عراق و انتخاب نخست وزیر جدید غیرقابل قبول است و ما آن را قاطعانه رد می‌کنیم.

وی  گفت: نخست وزیر جدید عراق باید یک عراقی تمام عیار باشد، اعتماد تمامی گروه‌ها را بدست آورد و حافظ حاکمیت و تصمیمات دولت در برابر دیکته‌های آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای خارجی باشد.

این نماینده فراکسیون بدر اضافه کرد: فشار و دخالت‌ آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق همچنان تا امروز باقی است و تمام دولت‌های عراق از آن زمان زیر فشار واشنگتن قرار دارند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در پی گسترش اعتراضات، بروز ناآرامی و خشونت در کشور، ۸ آذرماه با ارسال نامه ای رسمی استعفای خود را تقدیم مجلس کرد؛ پارلمان عراق هم یک روز پس از آن با  استعفای وی موافقت کرد.

براساس قانون اساسی عراق، "برهم صالح" رییس جمهوری این کشور پس از استعفای عبدالمهدی  ۱۵ روز مهلت دارد تا نخست وزیر انتخابی خود را برای تشکیل کابینه مامور کند؛ نامزد نخست وزیری نیز ۳۰ روز مهلت خواهد داشت، اعضای کابینه پیشنهادی‌اش را به پارلمان معرفی کند.

اعتراضات عراق روز اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، به طوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید