نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد تضعیف نهاد مجلس، امری خطرناک است و باعث ظهور استبداد داخلی می‌شود.

به گزارش سلام نو، عضو فراکسیون امید با اشاره به تضعیف جایگاه مجلس دهم گفت: باید بدانیم که تضعیف نهاد مجلس، امری خطرناک برای کشور است و هم می‌تواند راه نفوذ استعمار خارجی را فراهم سازد و هم باعث ظهور استبداد داخلی شود.

«علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درنطق سالانه خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) به حوادث آبان ماه گذشته پرداخت و گفت: سران قوا در این مساله نشان دادند که نبض جامعه را در دست ندارند. آن‌ها یک تصمیم بد را به شیوه ای بدتر اجرا کردند و حوادث تلخ آبان ماه را رقم زدند.

عضو فراکسیون امید  با اشاره به تحلیل‌هایی که درباره اعتراضات رخ داده در این حوادث تاکید کرد: نباید تحلیل غلط از این مسائل داشته باشیم. طرح ادعای میدانداری سلطنت‌طلب‌ها و منافقین در این حوادث اشتباه است.  هر چند آنها تلاش کردند تا از میانه ماجرا سوء استفاده‌های خود را انجام بدهند، اما به اذعان نهادهای اطلاعاتی کشور، در این حوادث این توده فقیر و آسیب دیده کشور بودند که نارضایتی خود را بروز دادند.

مطهری خاطرنشان کرد: حال در شرایطی که ایجاد شده است به مسئولین اجرایی توصیه می‌کنم که کمک‌های ویژه ای برای مردم محروم در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای تعطیلات عید نوروز یا مناسبت‌های دیگر، سهمیه ویژه بنزین تعیین شود.

تضعیف مجلس زمینه‌ساز استبداد و استعمار است؛ تجربه مصدق را از یاد نبریم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سخنان خود به مسئله مهم تضعیف جایگاه مجلس پرداخت و تصریح کرد: امروز دیگر ضعیف بودن جایگاه مجلس امری بدیهی است و قابل انکار نیست. اما باید بدانیم که این مسئله امری خطرناک برای کشور است و هم می‌تواند راه نفوذ استعمار خارجی را فراهم سازد و هم باعث ظهور استبداد داخلی شود. نباید تجربه دولت ملی مصدق را از یاد ببریم که بعد از انحلال مجلس توسط او، زمینه سقوط دولت وی فراهم شد.

وی مهمترین عوامل تضعیف کننده جایگاه مجلس دهم را مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ذکر کند و گفت: این روزها مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل به شورای نگهبان دومی برای مجلس شده است و قوانین مجلس را به بهانه تطابق با سیاست‌های کلان نظام موازی با شورای نگهبان بررسی می‌کنند و اگر نظر مخالفی داشته باشند به شورای نگهبان ابلاغ می‌کنند و شورای نگهبان هم بدون بررسی آن را به مجلس ابلاغ می کند. این درحالی است که اگر مجلس، مطابق نظرات مجمع قانون را تغییر ندهد، خود مجمع راسا وارد فرایند قانونگذاری شده و در متن قانون دخل و تصرف می‌کند.

مطهری تاکید کرد: آن‌ها برای انجام این کار به اصل ۱۱۰ قانون اساسی استناد می‌کنند، در حالی که این استناد درستی نیست. سیاست‌های کلی نظام نه تنها عین قانون اساسی نیست که حتی متمم قانون اساسی هم محسوب نمی‌شود. مردم زمانی که به قانون اساسی رای دادند، سیاست‌های کلی نظام وجود نداشت که بخواهد مورد تایید آنها هم قرار بگیرد.

نمایندگان مجمع نظرات خود را با نمایندگان در میان بگذارند

نماینده مردم تهران درباره راه حل موثر حل دغدغه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نمایندگان مجمع تشخیص باید در فرایند تصویب قوانین در کمیسیون های تخصصی یا صحن مجلس، نظرات خود را با نمایندگان در میان بگذارند و در نهایت این نظر نمایندگان است که باید تعیین کننده باشد و آنها حقی برای اصلاح و دست بردن در رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارند.

وی با اشاره به نامه خود به رهبر انقلاب و تشریح مخاطرات دخالت مجمع تشخیص مصلحت نظام در وظایف مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از هیات رئیسه درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی و بررسی این مسئله را داشته‌اند که متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

مطهری همچنین به لوایح CFT و پالرمو اشاره کرد و گفت: این لوایح علی‌رغم تصویب در مجلس شورای اسلامی امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است. در حالی که کشور ما تا بهمن ماه فرصت پیوستن به این معاهدات بین المللی را دارد و در صورت از دست دادن این زمان در لیست سیاه معاملات بین المللی قرار می‌گیریم و برای کشور مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

بستن دست مجلس به صلاح کشور نیست

وی تاکید کرد: اینچنین بستن دست مجلس به صلاح کشور نیست. من درباره نهاد مجلس صحبت می کنم، چه در آینده ما در این مجلس حضور داشته باشیم و چه نداشته باشیم، تضعیف جایگاه مجلس به صلاح کشور و نظام نیست.

مطهری در ادامه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی این شورا برای انجام تصمیم های اضطراری در جهت دور زدن تحریم ها بود، اما امروز شاهد هستیم که این شورای به مباحث دیگر نیز ورود می کند. به اعتقاد بنده این شورا دیگر فلسفه وجودی خود را از دست داده و باید منحل شود.

عضو فراکسیون امید در ادامه نطق خود به مسئله انتخابات اشاره کرد و با تاکید بر لزوم مشارکت حداثکری در آن تصریح کرد: ضد انقلاب می‌گویند راه اصلاح در کشور بسته شده است و آن را تبلیغ می کنند، اما اگر مشارکت مردم در انتخابات بالای ۷۰ درصد باشد، دهان دشمنان بسته شده و در کشور گشایش‌هایی برای اصلاح ایجاد خواهد شد.

هشدار نسبت به تقسیم بندی مردم به انقلابی و غیرانقلابی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی هشدار داد و گفت: این تقسیم بندی اشتباه است و مراد مقام معظم رهبری از وضع اصطلاح مردم انقلابی دایر بر استفاده از توان داخلی کشور بود. ما باید در کشور از روش حضرت امام بهره ببریم که حتی می‌توانست مردم شراب‌خوار را هم جذب اسلام و انقلاب کند.

او با یادآوری از اختلاف دیدگاه شهید مطهری با گروه‌هایی مانند فرقان گفت: آن‌ها می گفتند باید اسلام انقلابی داشته باشیم، در حالی که شهید مطهری به انقلاب اسلامی باور داشت. به اعتقاد ایشان این اسلام است که باید ملاک عمل باشد، نه انقلاب و بنابراین بر انقلاب اسلامی در مقابل اسلام انقلابی تاکید می کردند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید