وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد سئول نگرانی شدید خود را بابت آزمایش موتور موشک کره شمالی ابراز کرده است.

به گزارش سلام نو، وزیر دفاع کره جنوبی امروز (سه شنبه) گفت: آزمایش اخیر کره شمالی در واقع تست یک موتور موشک در یک سایت راکتی بوده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جئونگ کیونگ دو، وزیر دفاع کره جنوبی در جریان سفرش به سیدنی گفت: سئول نگرانی شدید خود را بابت آزمایش موتور موشک و پرتاب‌های اخیر موشک بالستیک به دریا ابراز کرده است.

این نخستین ارزیابی رسمی از آزمایشی است که کره شمالی آن را یک آزمایش بسیار مهم در سایت پرتاب راکتی "تونگچانگ-ری" اعلام کرد. آکادکی علوم دفاع ملی کره شمالی اعلام کرد، این آزمایش تاثیر مهمی بر تغییر موقعیت استراتژیک کره شمالی خواهد داشت.

وزیر دفاع کره جنوبی به این مساله اشاره‌ای نکرد که این آزمایش موتور موشکی برای چه بوده اما از پیونگ‌یانگ خواست اقداماتی را که باعث افزایش تنش‌های نظامی می‌شود، متوقف کند.

بسیاری از کارشناسان می گویند، این آزمایش نشان می‌دهد کره شمالی در حال آماده سازی پرتاب یک موشک دوربرد در قالب یک موشک ماهواره‌بر است که در بحبوحه ناامیدی از دیپلماسی به رهبری آمریکا با هدف پایان دادن به بحران اتمی شبه جزیره کره صورت گرفته است.

این روند دیپلماسی برای چندین ماه به بن بست خورده و کره شمالی به دولت آمریکا تا پایان سال جاری میلادی مهلت داده تا رویکردش را تغییر دهد پیونگ‌یانگ گفته است اگر آمریکا نتواند در زمان مقرر کاری انجام دهد، دیپلماسی مذکور را ملغی دانسته و آزمایش موشک‌های بالستیک و اتمی خود را از سر می‌گیرد.

کارشناسان همچنین گفته‌اند، کره شمالی احتمالا یک محل پرتاب ماهواره را به جای محل پرتاب موشک بالستیک انتخاب می‌کند چون می‌تواند از این استدلال استفاده کند که حق دارد تا توسعه صلح آمیز فضایی داشته باشد و از جانب روسیه و چین هم حمایت شود. این درحالیست که ترامپ از مهلت قانونی کره شمالی برای آزمایش‌های موشک بالستیک و اتمی به عنوان اصلی‌ترین دستاورد سیاست خارجی خود یاد کرده است.

در ماه های گذشته، کره شمالی یکسری موشک های کوتاه برد و سایر تسلیحات را آزمایش کرده است.

کره جنوبی و بخش‌هایی از ژاپن در برد این تسلیحات هستند اما اینها تهدیدی مستقیم برای آمریکا محسوب نمی‌شوند.

تحلیلگران می گویند، موشک های بالستیک و راکت های مورد استفاده در پرتاب‌های ماهواره‌ای بدنه، موتور و سایر فناوری‌های مشابه دارند. آنها می گویند، به نظر می رسید در هرکدام از پرتاب های قبلی ماهواره‌ای، کره شمالی فناوری موشکی خود را بهبود بخشیده است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید