بیش فعالی کودکان یکی از فراگیرترین اختلالاتی است که در بسیاری از خانواده ها وجود دارد.اگر در فرزندتان پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی دیدید نسبت به بیش فعال بودن کودک خود تردید کنید. این اختلال سه نوع دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

سلام نو پلاس: بیش فعالی کودکان یکی از فراگیرترین اختلالاتی است که در بسیاری از خانواده ها وجود دارد. کودکان بیش فعال علائمی دارند که نیاز است خانواده ها نسبت به آن آگاه باشند تا در اسرع وقت فرزند خود را به یک متخصص نشان دهند.

به گزارش سلام نو، برای شناخت کودک بیش فعال نیاز است ابتدا تعریفی از بیش فعالی ارائه شود. بیش فعالی  را به اختصار ADHD می خوانند. بیش فعالی در واقع نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. مشاهده آمارها نشان می دهد که شیوع بیش فعالی در پسران به مراتب بیشتر از دختران است. دلیل این مساله به لحاظ علمی هنوز مشخص نشده است. ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های ابتدایی رشد و پیش از ورود به مدرسه آغاز می شود.

اگر در فرزندتان پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی دیدید نسبت به بیش فعال بودن کودک خود تردید کنید. این اختلال سه نوع دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

در اختلال نوع اول کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد. در اختلال نوع دوم تنها بحث پرتحرکی مطرح است و بالاخره نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و نکته مهم اینکه این مساله بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می شود. اختلال نوع سوم اما  معمولا از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند. با این حال تشخیص این نوع از اختلال معمولا برای پدران و مادران آسان نیست.

ویژگی‌های کودک بیش فعال

اگر هر یک از ویژگی های زیر را در فرزندتان مشاهده کردید خیلی زود به پزشک متخصص مراجعه و این مساله را با او در میان بگذارید:

مدام در حال حرکت و جنب‌و‌جوش بودن

انجام تکلیف‌های مدرسه بدون توجه و دقت

بی‌صبری و نداشتن تحمل برای ایستادن در صف و رعایت نوبت

قطع مکرر گفت ‌و گو و مکالمه بین بزرگ‌ترها

پاسخ دادن به سوال، قبل از آنکه جمله‌ی سوال‌کننده به پایان برسد.

بی‌صبری و بی‌تحملی شدید طوری که هر آنچه طلب کرد، باید در همان لحظه آن را دریافت کند.

پرحرفی‌ و عصبی بودن و حساس بودن و مرتب پایین و بالا پریدن

هل دادن بقیه‌ی کودکان

برهم زدن بازی بقیه‌ و قاپیدن وسایل و اسباب‌بازی های کودکان دیگر

نداشتن مهارتهای لازم در برقراری ارتباط‌های اجتماعی با دیگران

گم‌ کردن وسایل شخصی

از این شاخه به آن شاخه پریدن

درمان بیش فعالی

درمان سریع و مشخصی برای بیش فعالی وجود ندارد با این حال علائم آن قابل شناسایی است و چنانچه این اتفاق بیفتد می توان آن را کنترل کرد بهتر است پدرها و مادرها برای  یاری کردن به فرزندشان و البته خودشان در مورد این اختلال آگاهی بیشتری به دست بیاورند. ضمن اینکه در چنین شرایطی نیاز است برنامه تربیتی ویژه ای را متناسب با نیازهای فرزند خود طرح ریزی کنند. اگرچه کنار آمدن با کودکان بیش فعال کار آسانی نیست اما پدران و مادران کودکان بیش فعال باید به این نکته توجه کنند که کارهای غیرمترقبه این کودکان با ازاده آنها نیست و بدون مصر ف دارو و رفتار درمانی نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند.

دارودرمانی هم در صورت تجویز پزشک کمک بسیاری به این دسته از کودکان می کند. مطالعات نشان داده است رژیم های غذایی هم می تواند برای کمک به این افراد کارساز باشد. آنها باید از زیاده روی در مصرف شکر و غذاهای حاوی آن مانند کیک، شیرینی، شکلات، بیسکویت و نوشابه های شیرین که تحریک کننده هستند خودداری کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید