۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 36206720

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷، دانشگاه پیام نور از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سلام نو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ مراکز آموزش عالی از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است. طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال ان‌شاالله اجرایی خواهد شد.

دکتر منصور غلامی در نشست شورای دانشگاه فردوسی مشهد اولویت اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی دانست و گفت: در این راستا دانشگاه‌ها باید به ماموریت‌های اصلی خود بازگردند.

وی  افزود: اینکه همکاران ما مطرح می‌کنند که آموزش عالی کشور باید یکپارچه شود یک بحث کارشناسی و قابل دفاع است. وزارت علوم در مسائل مالی دانشگاه‌ها بیشتر نقش پشتیبانی کننده دارد تا هدایت کننده؛ تلاش وزارت علوم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور بیشتر اتمام پروژه‌های ناتمام است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،  غلامی درباره  توسعه رشته‌ها و توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تعداد مراکز آموزش عالی به ۲۸۶۰ رسید؛ ما در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی در بخش دولتی داریم. در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ این مراکز از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو با کمترین امکانات و کیفیت آموزش عالی در این دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های غیردولتی هم تحت کنترل و نظارت وزارت علوم آمد؛ با این تاکید که نگاه ما حمایت از آموزش غیردولتی است اما با رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت مطلوب. وزارت علوم از توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند. همچنین با توجه به کمبود داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مراکز آن تعطیل شده‌اند؛ این فرآیند با کنترل رشته‌ها و دوره‌های جدید و جلوگیری از توسعه جدید به تعادل می‌رسد.

غلامی  افزود: طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال انشاالله اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر شبکه‌سازی در درون استان‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر استان، هسته اصلی در شبکه دانشگاهی استان خراسان رضوی خواهد بود و ذیل این دانشگاه قرار نیست مرکزی تعطیل شود مگر ضرورت کارشناسی آن احصاء شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به علوم اجتماعی و انسانی در حل معضلات کشور تاکید کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های ما کاهش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه است؛ استادان و صاحب‌نظران باید در حل این مشکل راه حل ارائه کنند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید