علی مطهری درباره ماهیت اعتراضات بنزینی گفت: گزارشی به ما دادند که می‌گوید اینطور نیست که نقش منافقین و سلطنت طلبان در اعتراضات پر رنگ باشد بلکه این‌ها عوام فقیر بودند.

به گزارش سلام نو، علی مطهری در جمع دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر در پاسخ به سوالی درباره علنی کردن فهرست اموال خود گفت: من یک خانه ۵۷۶ متری دارم که یک کوچه پایین تر از حسینیه ارشاد است، همچنین یک پژو پارس دارم و یک واحد آپارتمان هم برای پسرم گذاشتم و سهامی هم در انتشارات صدرا دارم که ناشر آثار استاد مطهری است. البته این اموال را قبل از نمایندگی داشتم و بخشی از آنها را هم پیش از انقلاب داشتم.

مجلس به دولت اختیار داد که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد

نماینده مردم تهران در مجلس در بخشی از اظهاراتش در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر درباره تصمیم اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص اصلاح قیمت بنزین گفت: این موضوع یکی دوسالی است که در دولت و مجلس ضرورتش مطرح شده، در برنامه ششم و بودجه سال 98 نیز مجلس این اختیار را به دولت داده که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و درآمد حاصله را صرف اشتغال، حمل و نقل عمومی و نیازمندان کند. به هر حال با توجه به اینکه در شرایط تحریم ما امکان واردات بنزین را نداریم رهبری چند بار پیگیری این موضوع را مطرح کردند. وی افزود: دولت هم این طرح را در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آورد و همان جا تصمیم گیری شد اما متاسفانه هم با شیب تند و هم به نحو بدی اجرا شد. پیش از آن دولت و مجلس برای انجام این کار توپ را به زمین یکدیگر می‌انداختند و گاهی ملاحظه انتخابات را می‌کردند. من خودم پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را در صحن مجلس دادم ولی مجلس به آن رای نداد.

مطهری با تاکید بر این‌که« افزایش قیمت بنزین برای تامین کسری بودجه دولت نبوده بلکه کل درآمد آن قرار است به مردم برگردد»، اضافه کرد: در این‌که اتفاق خیلی بدی افتاده تردیدی نیست. هم تصمیم بدی گرفته شده و هم بد اجرا شده، خیلی‌ها از دولت و مجلس هم غافلگیر شدند. آقای رئیس‌جمهور به عنوان مقام اول اجرایی قطعا در این باره مسئول است. اگر شرایط عادی بود حتی باید ایشان را در مجلس استیضاح می‌کردیم اما حالا شاید این کار به صلاح نباشد؛ لذا استیضاح وزیر کشور به عنوان مسئول اجرای این طرح را پیگیری می‌کنیم که بسیار بد عمل کردند و مردم را قانع نکردند. می‌توانستیم خیلی کارها انجام دهیم که اینطور نشود.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: حالا باید چه کار کنیم؟ آیا به این موضوع دامن بزنیم که اصل نظام به خطر بیفتد یا در حدی که لازم است انتقاد کنیم و وادار کنیم کسانی که مسئولیتی داشتند عذرخواهی کنند. می‌توانند بگویند اشتباه کردیم و دل مردم را به دست بیاورند.

عوام فقیر و توده مردم بودند

وی درباره ماهیت اعتراضات نیز گفت: آیا اعتراضات از سوی سلطنت طلب‌ها و منافقین صورت گرفت؟ گزارشتی به ما دادند که می‌گوید اینطور نیست که نقش منافقین و سلطنت طلبان پر رنگ باشد. این‌ها عوام فقیر بودند. در تهران تعدادی بازداشت شدند که نمی‌دانستند اصلاح طلب، اصولگرا و منافق چیست. خیلی از این‌هایی که بازداشت شدند و اغتشاشگر بودند اهل خوردن مشروب و جستجوی سایت‌های ضد اخلاقی بودند. حرف اصلی این است که یک افتضاحی شده ولی باید به گونه‌ای آن را جمع کرد تا اصل نظام آسیب نبیند.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره انتشار فیلم‌هایی که در آن افرادی با لباس نیروهای انتظامی در حال اقدامات تخریبی هستند گفت: اگر اینها درست باشد آن‌ها هم باید محاکمه شوند. مجلس هم پیشنهاد داده که گروه تحقیقی تشکیل شود و این مسائل بررسی شود. اگر اشتباهی شده باید تاوانش را بدهند. نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: رهبری گفته بودند مسئله بنزین را حل کنید و این موضوع را کلی گفته بودند. نهایتا تصمیمی گرفته شد و ایشان هم گفتند هر تصمیمی گرفتید تایید می‌کنم. این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت: به هر حال با افزایش یکباره قیمت بنزین عده‌ای شوکه شدند و به خیابان آمدند. این مطلب روشنی است. اینکه گفتم عوام فقیر منظورم توده مردم بود به این معنی که ای‌نها قشر تحصیلکرده نبودند. مثلا در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 تیپ دیگری در اعتراضات حضور داشتند. البته ممکن است یک عده اغتشاشگر هم بین معترضین بوده باشند.

حفظ اساس نظام مهمتر است

وی با بیان این‌که ر«هبری جوانمردانه پشت تصمیم اتخاذ شده درباره افزایش قیمت بنزین ایستاد» یادآور شد: کسی که پمپ بنزین آتش می‌زند جزو اشرار است. اگر در سال 57 هم این کار انجام می‌شد اشتباه بود. آن زمان بیشتر سینماها را آتش می‌زدند و این به خاطر فساد و فحشا بود اما به هر حال باید توضیح داده شود که چند نفر از کشته شدگان این حوادث توسط نیروی انتظامی کشته شدند. باید بررسی شود که آیا گرفتن پول در قبال تحویل جنازه‌ها درست است یا غلط؟ حالا این‌که ما هم شلوغ کنیم و بساط دیگری راه بیندازیم آیا مشکلی را حل می‌کند؟ درست است خیلی بد عمل کردند ولی حفظ اساس نظام مهمتر است. ما باید این موضوع را جمع کنیم و البته مقصران باید پاسخگو باشند. فعلا به دنبال استیضاح وزیر کشور هستیم که در هفته آینده این کار انجام خواهد شد.

عقب‌نشینی از طرح‌های فریتی صرفا اطاعت نبود، تشخیص هم بود

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح‌های فوریتی برخی نمایندگان درباره قیمت بنزین گفت: این طرح‌های دو و سه فوریتی مربوط به دو طرف بود. هم فراکسیون امید و هم طرف مقابل می‌خواستند وضع را به قبل از گرانی بنزین برگردانند یا اصلاحی در تصمیم داشته باشند اما بعد از این‌که صحبت‌های رهبری پخش شد این را به صلاح ندیدند. اگر مجلس عقب نشینی نمی‌کرد اوضاع بدتر می‌شد و تضادی در داخل ایجاد می‌شد. اگر به خاطر دو تا اغتشاش عقب نشینی صورت می‌گرفت مشکل بدتر می‌شد. این البته صرفا اطاعت نمایندگان نبود. بلکه خود نمایندگان هم حس کردند که نباید با این موضوع در بیفتند.

تصویب برجام در 20 دقیقه دروغ بزرگی بود

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوال دانشجویی درباره برجام، گفت: همه از برجام حمایت می‌کنند. شروع برجام و شروع مذاکرات هر دو با دستور رهبری بود. به دنبال نامه‌ای که از طریق سلطان قابوس به ایران داده شد که غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند ایشان دستور مذاکرات را دادند. مذاکرات با نظر ایشان شروع شد و برجام هم با نظر ایشان امضا شد. حالا این‌که بعدا اروپا و آمریکا نقض پیمان کردند بحث دیگری است. بخشی از نظام هم مایل بود که برجام اجرا نشود و مانع ایجاد کردند. اگر متحد بودیم و همه می‌خواستیم که برجام اجرا شود شرایط فرق می‌کرد. متاسفانه بین خودمان جنگ قدرت شد که مبادا اجرای برجام به نفع آقای الف یا ب باشد. وی با بیان این‌که «پدیده‌ای به عنوان ترامپ در روند برجام قابل پیش‌بینی نبود» اضافه کرد: او نه تنها از برجام بلکه از معاهده پاریس و چند معاهده دیگر هم به طور خودسر خارج شد. البته نقض پیمان طرف مقابل به معنی نقص کار نیست. این کارها برای آمریکا هم در دنیا گران تمام شد. به عنوان دولتی که ثبات قدم ندارد. البته صنعت هسته‌ای ما هم آسیب ندید. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند صنعت هسته‌ای داشته باشد. امروز هم این صنعت در کشور ما دایر است. در واقع ما روغن ریخته را نذر امامزاده کرده بودیم.

مطهری در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص نظر رهبری نسبت به برجام گفت: در مورد برجام متن برجام را ایشان خواندند و دستور امضای آن را دادند. منتهی از وظایف رهبری است که ایده‌آل‌ها را ببیند. ایشان شرایط را اعلام کردند و مذاکره کنندگان رفتند و تلاش کردند. نمی‌شود حساب ایشان را از کل نظام جدا کنید. اینطور نبوده که برجام به ایشان تحمیل شده باشد. این توهین به ایشان است. ایشان کاملا در متن قضیه بود و دستور مذاکره و امضای برجام را دادند ولی اروپا و آمریکا بد عمل کردند و خیلی‌ها هم حدس می‌زدند که اینطور شود. در واقع برجام تصمیم کل نظام بود و کسی نمی‌تواند از آن جاخالی بدهد.

وی با بیان این‌که «برجام نیازی به مصوبه مجلس نداشت»، افزود: برجام به عنوان برنامه جامعه اقدام مشترک در پارلمان کشورهای دیگر هم مطرح نشد و در ایران هم نیازی به مصوبه مجلس نداشت اما سه ماه مورد بررسی قرار گرفت و این‌که می‌گویند در 20 دقیقه تصویب شد دروغ بزرگی است. ده‌ها جلسه علنی و غیر علنی در این باره گذاشته شد و تمام زوایا بحث شد اما در نهایت برای تصویب آن نمایندگان باید می‌گفتند آری یا نه؟ و به این کار 20 دقیقه اختصاص داده شد که البته می‌توانست ظرف 10 دقیقه هم انجام شود.

هر قدر هم فشار و توهین باشد ما حرف‌مان را می‌زنیم

مطهری درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: این شفافیت در مورد خیلی از طرح‌ها و لوایح مشکلی را ایجاد نمی‌کند یا اساسا برای کسانی مثل من مشکلی نیست که مردم از رای من درباره طرح‌ها و لوایح آگاه شوند. زیرا هر قدر هم فشار و توهین باشد ما حرف‌مان را می‌زنیم اما در طرح‌های مهم گاهی نماینده‌ای اظهار نظر می‌کند و رایش را می گوید و بعد در حوزه انتخابیه تحت فشار قرار می‌گیرد. مثلا در نماز جمعه علیه‌اش شعار می‌دهند. به دفتر یا خودرواش حمله می‌کنند. ممکن است این فرد دیگر نظر واقعی‌اش را اعلام نکند. هر وقت این فضا نبود شفافیت آراء هم می‌تواند وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ در مورد لوایح مرتبط با FATF رهبری در یکی از نطق‌هایشان گفتند مراقب الحاق به کنوانسیون‌ها باشیم. آن زمان بحث CFT مطرح بود و آنچه فهمیده شد این بود که ایشان مخالف است. در زمان بررسی این لایحه ایشان پیغام داد که من این موضوع را کلی گفتم و آن را به دولت و مجلس واگذار کردم. نهایتا مجلس آن را تصویب کرد اما بعد از آن خیلی از کسانی که موافق این لایحه بودند تحت فشار قرار گرفتند و مجلس هم مورد حمله قرار گرفت؛ بنابراین فعلا به نظرم شفافیت آراء به نفع کشور نیست.

برخی موانع باعث شده از قدرت مجلس کاسته شود

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص فلسفه وجودی مجلس گفت:‌ بشر به اینجا رسید که تمرکز قدرت در یک نقطه معمولا منجر به استبداد می‌شود. لذا وجود پارلمان لازم دانسته شد تا از استبداد جلوگیری کند. وی افزود: در ابتدای انقلاب تعبیر جمهوری اسلامی مورد بحث بود که آیا این یک تعبیر متناقض نیست که هم جمهوریت یعنی نظر مردم و هم اسلامیت یعنی نظر اسلام باشد. در واقع ما دموکراسی در چهارچوب قوانین و احکام اسلام را داریم و دموکراسی مطلق نداریم که در عمل این قابل تحقق نیست. وی با بیان این‌که «برخی موانع باعث شده از قدرت مجلس کاسته شود» افزود: طبق قانون اساسی تنها نهاد قانونگذاری مجلس است اما شوراهایی تاسیس شد که به جای مجلس قانونگذاری می‌کنند. اخیرا هم در این باره نامه‌ای به رهبری نوشتم و خواستم این مشکل را حل کنند.

به نحوه نظارت استصوابی منتقدیم

مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش نظارت استصوابی را موجب تضعیف مجلس و باز ماندن نیروهای کارآزموده از ورود به مجلس دانست و با بیان این‌که «ما موافقیم که صلاحیت کاندیداها بررسی شود ولی به نحوه نظارت استصوابی منتقدیم» ابراز عقیده کرد: تاکید شورای نگهبان هم بیشتر بر اظهار نظر افراد و کاندیداها و کمتر به فساد مالی و اخلاقی توجه دارند. این باعث می‌شود افراد سالم و کارآمد رد صلاحیت شوند و کسانی که راه تملق و چاپلوسی را یاد گرفتند انتخاب می‌شوند که این باعث می‌شود مجلس ضعیفی داشته باشیم.

وی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و همچنین اعلام اموال و دارایی نمایندگان نیز گفت: در حال حاضر سامانه‌ای از سوی قوه قضائیه برای نظارت بر اموال و دارایی نمایندگان پیش بینی شده، در مورد هزینه‌های تبلیغات هم من خودم هزینه چندانی نداشتم. چند پوستر که نهایتا پنج تا 10 میلیون تومان بود هزینه کردم و فکر می‌کنم خیلی نیاز به تبلیغ ندارم./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید