علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره شرکت نکردنش در انتخابات این دوره مجلس و دلایل این تصمیم ارائه داد. 

به گزارش سلام نو، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی همزمان با دهم آذرماه، «روز مجلس» در ساختمان مشروطه میزبان اهالی رسانه شد تا ضمن پاسخ سوالات آنها، گزارشی نیز از عملکرد مجلس دهم به رسانه ها ارائه دهد.

او در این نشست که یک روز بعد از اعلام انصرافش از حضور در انتخابات مجلس یازدهم برگزار می شد، به جایگاه مجلس در نگاه مرحوم آیت الله مدرس اشاره کرد و گفت: مخالفان آیت‌الله مدرس هم به اینکه وی شخصیتی مبرز در تاریخ ایران بوده است اذعان کرده‌اند.  آثاری که از آیت‌الله مدرس منتشر شده است نشان از درخشندگی وی در پارلمان ایران دارد و به همین دلیل وارد مجلس شده است.

تخریب مجلس، خلاف مرام امام و شهید مدرس است

لاریجانی ادامه داد: یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به عنوان حکومت عادله معتقد بود این بود که قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم شود. به عبارت دیگر مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد، مملکت نیست. ایشان معتقد بود اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند و اسم دولت به معنای واقعی پیدا کند باید قانون حاکم باشد. یکی دیگر از نکات مورد نظر ایشان این بود که مجلس را سمبل مشروطه و نماد آزادی و محل اتکای ملت می دانستند.

وی افزود: معتقدم باید مجلس را به منزله تمام ایران بدانیم، باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم. وقتی مرحوم مدرس، استیضاح رضاخان را امضا کرده بود یکی از عناوینی که در آن آمده بود این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرد. لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت.

رئیس مجلس تاکید کرد: فکر می کنم این خیلی مهم است که بدانیم حفظ جایگاه جلس حفط آزادی ها و اراده ملت است. گاهی در فضای کشور با نوعی بی تقوایی سیاسی روبرو می شویم که هتک مجلس می کنند، مجلس را تخریب می کنند، تخریب کنندگان باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است.

لاریجانی گفت: مرحوم امام (ره) یک وقتی نمایندگان دور اول را که خدمتشان رسیده بودند فرمودند که «من خیلی از مجالس را یاد دارم، در بعضی از مجالس هم رفتم به عنوان تماشاچی. یک دانه ازامثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم. الا زمانی که مرحوم مدرس در مجلس بودند...»

لاریجانی با بیان اینکه این بیان امام یک آینده نگری داشت، خاطرنشان کرد: ممکن است یک اشکالاتی همیشه در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نماینده ملت در آن است و تخریب کردن این نهاد تخریب کلیت ملت است. ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند اما هیجان سیاسی اگر براساس صدق و مروت باشد دیوار کجی است که اگر فراز هم شود باز هم بر سر مردم فرود خواهد آمد. لذا کسانی که با دروغ و افترا قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند آنهم وقتی با دشمن بدسگالی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی در کشور هستیم خیلی باید مراقب باشیم.

لاریجانی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد مجلس دهم پرداخت و گفت: در این مجلس کارهای مهمی صورت گرفته است در هر سال قانون بودجه با دقت تصویب شده است اشکالاتی که دولت هم نمیدید نمایندگان در این قانون لحاظ می‌کردند.

وی افزود: در دوره دهم مجلس تعداد قوانین ابلاغی ۱۶۲ قانون است؛ ۶۳ طرح ۹۹ لایحه. قانون توسعه و اشتغال پایدار از قوانین مهم بود تا روستاییان یک زندگی آبرومند داشته باشند. قوانین رفع موانع تولید از قوانین مهم است. قانون ارزش افزوده مقداری از سهم را به شهرداری‌ها داد تا برای آبادانی شهرها اقدام کنند. برای گازرسانی و آسفالت روستاها قانون گذاشتیم. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک بسیار مهم است. قانون حفاظت از منابع ژنتیک، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از جنگل‌بانان، قانون حمایت از هنرمندان، قانون حمایت از حقوق معلولان، حمایت از آموزش، پیشگیری از تقلب در آثار علمی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل، حمایت از کودکان و نوجوانان، منع به کارگیری بازنشستگان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون عدم تامین مالی تروریسم، نقض حقوق بشر آمریکا، تدوین قوانین بانکداری که الان در دستور است و مجموعا ۳۶۲ قانون تصویب شده است.

وی با تاکید براینکه در راستای وظیفه نظارت مجموعا ۱۶۵ سوال در صحن از وزرا شده، گفت: در موضوعات مختلف بوده و یک مورد نیز سوال از رئیس‎جمهور داشتیم. همچنین ۶ مورد تحقیق و تفحص در مجلس انجام شد. ۶ مورد نیز در صحن استیضاح داشتیم که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شد. ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها احصا شد و گزارش آن به قوه قضائیه داده شد. کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس دادند که موضوعات بسیار مهمی مثل سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه و حادثه تروریستی اهواز بود.

رئیس مجلس با تاکید براینکه ۶۴ جلسه بصورت غیرعلنی جلسه داشتیم، گفت: از آن جمله جلسه در خصوص آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه؛ در خصوص ناآرامی‌های کشور با حضور دبیر شورای امنیت، ناترازی بانک‌ها با با حضور مسئولان، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درمانی، وضع کشاورزی و موارد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها، ‌وضعیت موسسات اعتباری، وضعیت ارز که دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و در مجلس بحث شد و گفتند مبنای علمی ندارد. در خصوص موسسات اعتباری هم بحث مفصلی شد و مشکلات میلیون‌ها نفر حل شد. راجع به چالش‌های فضای مجازی و در خصوص FATF و وضعیت یارانه‌ها که جلسه داشتیم. گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ را داشتیم؛ گزارش‌های مستمری نیز مرکز پژوهش‌ها به مجلس می‌دهد.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس دهم، هم در حوزه تقنین و هم نظارت، کارهای خوبی انجام داده که گاهی در فضای هیجانی کارها دیده نمی‌شود.

شورای سران سه قوه، موقت است و قرار نیست جایگزین مجلس شود

در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی، لاریجانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه با توجه به حضور طولانی مدتی که در مجلس داشته است، ارزیابی‌تان از نقش و اختیارات مجلس در زمینه قانون‌گذاری و تصمیم گیری چیست؟ و پاسخ تان به انتقادات درباره شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیماتی که سران قوا در این جلسات می گیرند، گفت: اینکه یک نهادی امام فرمودند در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت می کند، بالاترین مقام در کشور رهبری است، ایشان در همه امور دخالت می کنند؟ نه ایشان مسیر را مشخص می‌کنند.

وی افزود: سپس مجلس است که ریل گذاری انجام می دهد، در راس امور بودن یعنی یک مرتبه پایین تر از رهبری ریل گذاری کنیم. به نظرم مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار بیشتر از مجالس قبلی است و این کمک می کند که آرا مردم در مجلس بیان شود.

رئیس جمهور انصافا دقت می کند سایر نهادها قانونگذاری نکنند

رئیس مجلس گفت: اینکه نهادهای دیگری هستند، خب برخی از این نهادها زمان امام هم بودند، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و... تا آنجا که اطلاع دارم و در جلسات شرکت می کنم از زمانیکه آقای روحانی رییس جمهور شد انصافا خیلی دقت می کنند سایر نهادها قانون گذاری نکنند، البته ما هم نمی گذاریم این اتفاق صورت بگیرد. قبلا اما اینطور نبود و نهادهای دیگر قانون گذاری می کردند، مثلا در شورای عالی فضای مجازی بیشتر سیاست گذاری در این حوزه انجام می شود.

وی گفت: مشکلی در مورد مجمع و هیات نظارت وجود دارد، زمانیکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند که هیات نظارتی تشکیل شد و بیشتر جنبه مشورتی داشت و اگر بحث تصمیم گیری بود مجمع تصمیم می گرفت. فکر می کنم اصولا بحث سیاست های کلی و ارزیابی آن در یک امتداد زمانی امکانپذیر است و نقطه ای نیست. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را مدنظر قرار می دهیم به این معنا نیست که بیمارستان دولتی ساختیم برایش خدمه و عوامل در نظر نگیریم. این مسئله یک مشکلی است که باید حل شود و ما هم در حال بحث هستیم، مخصوصا سیاست های کلی که رهبری برای قانون گذاری قید کردند، ذکر کردند که مرزها را برای قانون گذاری مشخص کنید.

رئیس قوه مقننه گفت: لذا من فکر می کنم مجلس دهم هم مانند دوره های گذشته است، ممکن است در مورد شورای هماهنگی سران قوه نظر شما وجود داشته باشد اما این موضوع موقتی است و رهبری بنا به شرایط فعلی کشور دستور تشکیل این شورا را دادند و هرگز بنا نیست این شورا جایگزین مجلس شود.

رییس مجلس سپس درباره رویکرد مجلس در زمینه سیاست های کلی که رهبر انقلاب فرمودند، پاسخ داد: یک بخش هایی از سیاست های کلی که رهبری فرمودند قبلا هم در ملاقات هایی که با نمایندگان داشتند در حال انجام است مانند مکانیزم های نظارتی بیشتر و... برخی احتیاج به حد و مرزها را مشخص کردن و نظام های ارزیابی برای قوانین دارد. من خودم جلسه ای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع گذاشتم و کمیته کارشناسی ایجاد شد و منتظر نتایج آن کمیته برای تعیین حد و مرزها هستیم.

پاسخ به یک سوال رمانتیک

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در این حصوص که مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحص‌هایی که برای مجلس هزینه‌بر است به سرانجام نمی‌رسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که در قوه قضاییه مورد پیگیری است. باید در این خصوص توجه کنیم که برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و اگر تخلف باشد کمیسیون‌های مجلس آن را پیگیری می‌کنند. پرونده‌های زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحص‌ها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی گفت: ا دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزه‌هایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که لاریجانی امروز با لاریجانی صداوسیما از حیث رفتارهای سیاسی چه تغییری کرده است، گفت: این هم جز آن سوالات رمانتیک است که من خیلی وارد نیستم.(خنده)

وی افزود: انسان ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت می کنند، در زمینه های مختلف تجربه پیدا می کنند. من هم در این ۱۲ سالی که در خدمت نمایندگان بودم تجربه زیادی پیدا کردم و از نظرات نمایندگان استفاده کردم. در سطوحی بالاتر مشکلات کشور را بهتر دیدم. اگر شما صدرایی بیاندیشید مرحوم ملاصدرا می گویند انسان ها هر دم عوض می شوند و چیز عجیبی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره نقش نظارتی مجلس برای مقابله با گران شدن کالاها با اصلاح قیمت بنزین گفت: سازوکار این کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر هستند همان روز که در مجلس بحث شد کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مامور شدند. جلساتی هم با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که چطور کار کرده و نظارت می‌کنند. جلسه‌ای هم در صحن مجلس داشتیم که نمایندگان نظراتشان را بیان کردند. باید تلاش شود عرضه و تقاضا به گونه‌ای تنظیم شده که مشکلات ایجاد نشود به خصوص که اکنون در شرایط تحریم هستیم.

وی با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره  هدفمندی یارانه گفت: در سال ۸۸ مجلس قانونی به نام هدفمندی با ۱۶ ماده را تصویب کرد، قانون بسیار دقیقی که اختیار و الزام را به دولت می‌داد که ظرف مدتی یارانه‌های مربوط به انرژی و یارانه‌های دیگر حتی آب را از حالت غیر شفاف درآورده و مشخص کند در نهایت هم از درآمدهای حاصله ۵۰ درصد یارانه به مردم داده شده و مابقی برای بودجه تولید و حمل ونقل خرج شود. مجلس با ریل گذاری این اختیار را به دولت داد البته دولت در گذشته به دقت آن را اجرایی نکرد تا این که حدود دو سال پیش این موضوع مجددا در مجلس و دولت بحث شد.

لاریجانی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس دهم حاضر است سهم خود را در اصلاح بودجه ایفا کند و بخش نظارت را تقویت و از دولت در تخصیص هدفمند منابع حمایت کند؟ توضیح داد: اصلاح ساختار بودجه به بخش های مختلف کشور مربوط است و اگر به یاد داشته باشید سال گذشته رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در شورای هماهنگی سران قوا قرار دهند.

او ادامه داد: تقریبا در سه دوره ای که من در مجلس بودم، تغییرات لایحه بودجه در مجلس حدود پنج درصد است. برخی موارد ممکن است کیفی باشد مثلا ما در زمینه بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار به انجام آن اصرار داشتیم ولی اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده دهیم، اینطور نبوده است. اصلاح ساختار لازم است و ابتدا باید در دولت اتفاق بیفتد تا لایحه ای که می دهد با ساختار اصلاح شده منطبق باشد، قطعا اگر حرف معقول و سنجیده داشته باشند ما قبول خواهیم کرد، بخش هایی را قانون اساسی مشخص کرده است مثلا پیشنهادی برای بودجه دو ساله ارائه شد که خلاف قانون اساسی بود و ما قبول نکردیم.

لاریجانی تاکید کرد: ما اصراری بر گسترش ردیف ها نداریم، اینکه فرمودید برخی از دستگاه ها لابی می کنند، ممکن است برخی از دستگاه ها با دولت به نتیجه نرسند و به کمیسیون های تخصصی مراجعه کنند و این مسئله عیب نیست.

بن بستی در روابط ایران و آمریکا نیست

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما آیا راهکاری برای شکستن بن بست روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد و آیا اراده سیاسی برای شکستن این بن بست وجود دارد یا نه، گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست. بن بستی نیست و افرادی هم هستند که گفتگوهایی می کنند.

وی گفت: اما بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند این تلاش را می کنند ما هم درها را نبستیم.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها باید بفهمند این روش فشار در گذشته هم بود ولی نتیجه ای نداشت، خاطرنشان کرد: آقای اوباما زمانی نامه ای نوشت که غنی سازی در ایران را قبول می کنم و بیاید مذاکره کنید. همینقدر عقل را اگر مسئولان امروز داشته باشند می توانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.

تصمیم من برای کاندیدا نشدن، لحظه‌ای نبوده/ بزرگان نامه نوشتند و با من صحبت کردند اما...

رییس مجلس همچنین در پاسخ به اینکه اگر بزرگان شهر قم از او برای نامزدی در انتخابات مجلس دعوت کنند، از انصراف خود باز می گردد؟ گفت: حقیقت این است که من در مجلس دهم هم نظرم این بود ورود نکنم و الان که نگاه می کنم می بینم ۱۲ سال توفیق نمایندگی مردم شریف قم را داشتم، آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس و نظر داشتند و به نحوی شد که من را برای حضور در مجلس قانع کردند. این بار هم برخی از بزرگان نامه نوشتند و با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم آن ها را قانع کنم ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم این تصمیم لحظه ای نیست و مدتی است روی آن فکر کردم و امیدوارم همین مسیر طی شود.

برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارم

وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، گفت: البته هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم همان طور که در ۴۰ سال گذشته بر اساس عقیده‌مان کار کرده‌ایم.

هشدار جدی به اروپا: از مکانیزم ماشه کنید، این طرف هم ماشه وجود دارد

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تعهدات برجام و استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران که اخیرا از سوی برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است، گفت: نمی دانم بگویم که نمی خواهند، بعضی ها می‌گویند ما نمی توانیم. برخی هم در داخل کشور معتقدند اینها راست می گویند ولی نتیجه اش برای ما یکی است. ما ما باید از نفع برجام استفاده می کردیم ولی نکردیم.

وی گفت: برای این معادله باید راه حل پیدا می کردند. برخی کشورها تکاپوهایی دارند اما نمی دانم چقدر به نتیجه برسند.

لاریجانی درباره تهدید ایران به استفاده از مکانیزم ماشه، گفت: این مکانیزم ماشه اگر استفاده شود حتما در این ور هم ماشه وجود دارد و ایران هم مجبور است در تعهداتش نسبت به آژانس تجدیدنظر کند.

وی گفت: اگر فکر می کنند این روش مفید است اینکار را بکنند. عقلایی این است که اگر عنصر نامطلوبی مقررات را زیرپا می گذارد بقیه جلوی او را بگیرند. اگر امریکا زیر بار تعهد زده است، قانعش کنند به تعهدات بازگردد. یک سال و خورده ای صبر کردیم،  نمی توانیم بایستیم. معتقدم همچنان راه دیپلماسی و گفتگو باز است ولی این حرف های گستاخانه نباید نسبت به ایران بزنند.

رییس مجلس همچنین در پاسخ به اینکه حضور نداشتنش در مجلس آینده چه تاثیری بر مصوبات خواهد داشت و آیا برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود؟ توضیح داد: من هم فرزند کوچک و جزو نمایندگان هستم، احساس نمی کنم نبود من خلایی را ایجاد کند و الان می بینم در نمایندگان افرادی هستند که در این سمت می توانند کارهای اساسی انجام دهند و این عرصه خالی نیست.

وی گفت: اینکه مخالفان موضوعاتی را مطرح می کنند، ان شاالله حجت شرعی دارند، دشمن هم که نیستیم و همه در این نظام در حال فعالیت هستیم.

او ادامه داد: ما این انقلاب را حق می دانیم و باید در هر زمان آماده خدمت به آن باشیم، در مورد ریاست جمهوری هم برنامه ای ندارم.

نامه به رهبری درباره صلاحیت کاندیداها

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین درباره اینکه آیا در انتخابات گذشته رایزنی و گفتگو با شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت ها داشته اید یا نه و آیا در دوره آینده نیز صورت خواهد گرفت، گفت: رایزنی ها با شورای نگهبان همیشه بوده است، من به عنوان رئیس مجلس در این دو سه دوره با برخی خانم ها و آقایانی روبرو می شدم که می گفتند در بررسی صلاحیت آنها توجه کافی نشده یا رد شدند.

وی گفت: ما هم پیگیری می کردیم، گاهی به رهبر انقلاب نامه می نوشتم و ایشان به شورای نگهبان ارجاع می دادند یا خود من تماس هایی می گرفتیم تا حقی ضایع نشود.

لاریجانی گفت: برخی از این رایزنی ها موثر واقع می شد یا واقع نمی شد. این دوره هم دنبال خواهیم کرد،  اگر احساس کنیم حقی ضایع شده وظیفه داریم پیگیری کنیم.

رئیس مجلس درباره زمزمه هایی که شنیده می شود قرار است ریاست مجمع تشخیص به او واگذار شود، با خنده گفت: مجمع تشخیص که رئیس دارد، این از عجایب است.

از زمان اجرای سهمیه‌بندی مطلع بودم، به نمایندگان هم گفتم

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران درباره بررسی موضوع یارانه‌ها در مجلس گفت: کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر هستند و جلساتی را با نهادهای مربوطه برگزار کردند و بر روند اجرای امور نظارت می‌کنند، جلسه‌ای هم در صحن مجلس داشتیم و نظر نمایندگان را جویا شدیم. این امر مستمر است و نیازمند پیگیری است، در کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد که مشکلات پیش نیاید، نظارت‌هایی که باید صورت بگیرد نیازمند بررسی است، همچنین پیشنهاد شد تا از بسیج در این زمینه استفاده شود تا با آموزش‌های لازم در زمینه اجرای این هدف کمک کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: مشکل این است که ما در کشورمان علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی مصرف غیر عادلانه داریم. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران از لحاظ شاخص مصرف انژری در سال ۲۰۱۹ رتبه اول دنیا را داشته فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی داده شده این یعنی از جیب مردم می‌رود و مشکلاتی همچون محیط زیست ایجاد می‌کند، مثلا درباره بنزین دهک اول از ۱.۲ یارانه استفاده کرده و این میزان برای دهک دهم ۲۵ درصد است که نسبت ۲۸ برابری می‌باشد. در مجموع بنزین و سی ان جی هم دهک اول ۱.۸ یارانه استفاده می‌کند که برای دهک دهم به ۳۵ درصد می‌رسد که نسبت ۲۰ برابری است، مجموع سه دهک اول ۱۷ درصد  یارانه انرژی و سه دهک آخر ۱۰۰ درصد یارانه انرژی می‌گیرند این عدم تعادل به این معنا است که این پول بنزین و یارانه از کل مردم به یک شکل گرفته می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر ۴۵ درصد مردم خودرو ندارند پس یارانه انرژی به آنها تعلق نمی‌گیرد و یارانه بیشتر به متمول‌ها با چند اتومبیل داده می‌شود این مشکل  همیشه بوده که ما تصمیم گرفتیم قانون هدفمندی را به تصویب رسانیم که به دولت اختیارات لازم را می داد.

وی ادامه داد: در دولت در شورای هماهنگی سران قوا پیشنهادی در مورد اصلاح بنزین مطرح شد، پیشنهادات دیگری هم مطرح شد منتها دولت می‌گوید که بنا به مصوبه مجلس اختیار انجام کار را دارد. این موضوع پیش از این هم در مجلس مطرح شده بود ما در سال ۹۵ جلسه‌ای داشتیم و به صورت مفصل درباره یارانه‌ها صحبت کردیم در مهر ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیات رئیسه مامور شد تا جلسه‌ای با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه برگزار کند نتیجه آن جزوه و کتابی شد بدان معنا آن که حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیر عادلانه توزیع می‌شود باید سالانه سهم هر خانوار از یارانه انرژی حدود ۵۷ میلیون تومان باشد که این اتفاق رخ نمی دهد سهم برخی از خانوارها بسیار کم و برخی دیگر بسیار زیاد است. بنابراین پیشنهاداتی مطرح شد که قیمت بنزین چطور باشد سناریوها هم به دنبال آن آمد که مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه به صورت جداگانه آن را بیان کردند. یک پیشنهاد همین بود که  اجرا شد یعنی بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و غیر سهمیه‌ای ۳۰۰۰ تومان. پیشنهاد دیگر روی ۲۰۰۰ تومان بود سه ساعت در مجلس بحث شد و مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه هم حضور داشتند.

او ادامه داد: قانون به دولت اختیار داده است که در این مدت، یارانه‌هایی که مربوط به انرژی است از شفاف کند، به چه قیمتی هم برسد مشخص شده است. محل مصرف آن هم در قانون مشخص است. مشکل این است که حجم زیادی یارانه در کشور توزیع می‌شود و ایران در مصرف انرژی رتبه اول را در سال ۲۰۱۵ داشته است و یارانه انرژی را از جیب مردم اما غیرعادلانه توزیع می‌شود و در زمینه بنزین این مسئله ناعادلانه بودن هم مشخص است.

لاریجانی همچنین گفت: قانون در زمینه توزیع یارانه اختیار را به دولت داده است و دولت هم گفت پیشنهاد خود را مطرح کرد، این مسئله در مجلس هم بیان شد و ما هم در سال ۹۵ جلسه ای درباره یارانه‌ها داشتیم و نتیجه این بود که میزان بسیار زیادی یارانه در کشور به شکل غیرعادلانه توزیع می‌شود، بنابراین پیشنهادهایی دادند و در مجلس هم مطرح شد، مثلا در مورد بنزین چطور می‌شود این یارانه را عادلانه کرد، یک پیشنهاد در مورد بنزین این طرح فعلی بود که اجرا شد.

او درباره جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم گفت: آنچه در شورا مطرح شد دو وجه داشت، یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیم گیری، وجه مشورتی در مورد نرخ‌ها بود که به عهده دولت بود و چون رهبری گفتند مشورت کنید، پس از مشورت اعلام شد. آنچه تصمیم گیری شد این بود که چون منابع موجود اندک است، تصویب شد به جای ۵۰ درصد، کل منبع موجود را با اجازه رهبری به مردم بدهند.

لاریجانی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به سخن رییس جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، نظر سران سه قوه درباره اجرای طرح چه بوده است؟ گفت: به نظرم آنچه رهبری معظم در درس خارج فقه خود فرمودند، کاملا حق بود، اما حواشی که مطرح می‌کنند موضوع دیگری است. من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و پنجشنبه هم با آقای رحمانی فضلی راجع به برخی از مشکلات این امر صحبت کردم، البته من سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان درباره اجرای این طرح گفتم. به این نکته توجه بفرمایید که دولت می‌توانست طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها این کار را انجام دهد، اما به خاطر شرایط و حساسیت‌ها درباره اجرای طرح مشورت کرد، اما پیشنهاد از سوی دولت بود، آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که به جای ۵۰ درصد، تمام منابع به مردم تعلق بگیرد.

او ادامه داد: به نظرم اقناع عمومی لازم بود و هنوز هم به آن احتیاج است و شما اهالی رسانه باید در این زمینه کمک کنید.

با وجود آیت‌الله سیستانی در عراق، نگرانی نداریم

لاریجانی در پاسخ به اینکه ارزیابی‌اش از اعتراضات اخیر عراق چیست، گفت: من فکر می کنم با حضور حضرت آیت الله سیستانی و رهبری جامع ایشان در عراق ما نگرانی نداریم و ایشان خوب بر این مسئله وقوف داریم، آن زمان که آمریکایی‌ها داعش را پشتیبانی کردند تا عراق را بگیرد ما نگران بودیم و کمک هم کردیم اما در این زمینه ما با حضور ایشان نگرانی نداریم و هر زمان کمکی بخواهند آماده هستیم.

او ادامه داد: عراق را متحد طبیعی خود می‌دانیم، اما نگرانی نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی بسیار پخته‌ای در عراق هستند، به طور ویژه آیت الله سیستانی که خود می‌توانند این مسایل را مدیریت کنند.

برخی در اعتراضات از تیربار علیه مردم استفاده کردند

رئیس مجلس در بخش پایانی نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که پاسخ حاکمیت و مجموعه نظام وقتی اعتراضات را به حق می شناسیم، اصلاح طرح و تغییر است یا خیر؟ گفت: ما در مورد حق اعتراض مدلی را در مجلس داریم و صنوف مختلف اعتراضاتی دارند و بیان می کنند و یک نفر از اعضای هیات رئیسه یا کمیسیون ها از خواسته معترضان مطلع می شوند و این فرمول را در پارلمان که باید صدای مردم باشد داریم.

او ادامه داد: در کشور هم مشکلی از این جهت نیست، اما مسئله آنجاست که این اعتراضات به رفتار خشنونت آمیز و استفاده از سلاح سرد و گرم می شود، در یکی از شهرها گفتند از تیربار هم استفاده شده است. این دو دسته است، دسته اول معترضان هستند که باید به خواست آن ها رسیدگی کرد و دسته دوم افرادی هستند که از اعتراضات سواستفاده کردند. در کل به نظرم چندان احتیاج به قانونی در این زمینه نیست.

لاریجانی درباره خسارات جانی و مالی که مردم دیده اند، گفت: حتما مسئولان امنیتی و انتظامی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

بخاطر کسب و کارها اینترنت به سرعت وصل شد

لاریجانی نظر خود درباره قطعی اینترنت را اینطور بیان کرد: شورای امنیت تصمیم قطعی اینترنت را گرفت و بخشی از آن هم منطقه ای بود، البته مسئله ضرردهی برخی از کسب و کارها هم در نظر گرفتند و به همین دلیل به سرعت اینترنت متصل شد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه اصلاحات ساختاری را در حوزه های مختلف جامعه چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: اصلاحات ساختاری همه از جنس اصلاحات اخیر نیست و برخی در دولت و حکومت باید انجام شود، به عنوان مثال املاک و امکاناتی که زیرمجموعه های دولت دارند بسیار گسترده است و باید از آن ها استفاده بهینه شود اما این مسئله ارتباطی به مردم ندارد، یا صندوق های بازنشستگی مشکلاتی دارند و اصلاحات باید در حکومت انجام شود و به مردم مرتبط نیست. من هم معتقدم اصلاحات ساختاری لازم است، البته ممکن است برخی به دلیل تحریم ها امکان اجرا نداشته باشد اما باید طرح و برنامه ریزی آن انجام شود.

او تاکید کرد: اصلاحات ساختاری در زمینه سیاسی کشور بحث دیگری است، اینکه مثلا در قانون اساسی اصلاحاتی انجام شود، نظر من این است که هنوز از ظرفیت های این قانون بهره کامل برده نشده است اما وحی منزل نیست و می توان با برنامه ای مشخص اصلاحاتی را در صورت نیاز در قانون اساسی انجام داد.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید