علی لاریجانی رییس مجلس گفت: به گروه های سیاسی توصیه می‌کنم مرام و مروت سیاسی را در انتخابات رعایت کنند.

به گزارش سلام نو، علی لاریجانی همزمان با دهم آذرماه، روز مجلس نشست خبری با حضور اهالی رسانه ها برگزار کرد.

او در این نشست که یک روز بعد از اعلام انصرافش از حضور در انتخابات مجلس یازدهم برگزار می شد، با جایگاه مجلس در نگاه مرحوم آیت الله مدرس اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به عنوان حکومت عادله معتقد بود این بود که قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم شود. به عبارت دیگر مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد، مملکت نیست. ایشان معتقد بود اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند و اسم دولت به معنای واقعی پیدا کند باید قانون حاکم باشد. یکی دیگر از نکات مورد نظر ایشان این بود که مجلس را سمبل مشروطه و نماد آزادی و محل اتکای ملت می دانستند.

وی افزود: معتقدم باید مجلس را به منزله تمام ایران بدانیم، باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم. وقتی مرحوم مدرس، استیضاح رضاخان را امضا کرده بود یکی از عناوینی که در آن آمده بود این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرد. لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت.

رئیس مجلس تاکید کرد: فکر می کنم این خیلی مهم است که بدانیم حفظ جایگاه جلس حفط آزادی ها و اراده ملت است. گاهی در فضای کشور با نوعی بی تقوایی سیاسی روبرو می شویم که هتک مجلس می کنند، مجلس را تخریب می کنند، تخریب کنندگان باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است.

لاریجانی گفت: مرحوم امام (ره) یک وقتی نمایندگان دور اول را که خدمتشان رسیده بودند فرمودند که«من خیلی از مجالس را یاد دارم، در بعضی از مجالس هم رفتم به عنوان تماشاچی. یک دانه ازامثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم. الا زمانی که مرحوم مدرس در مجلس بودند...»

لاریجانی با بیان اینکه این بیان امام یک آینده نگری داشت، خاطرنشان کرد: ممکن است یک اشکالاتی همیشه در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نماینده ملت در آن است و تخریب کردن این نهاد تخریب کلیت ملت است. ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند اما هیجان سیاسی اگر براساس صدق و مروت باشد دیوار کجی است که اگر فراز هم شود باز هم بر سر مردم فرود خواهد آمد. لذا کسانی که با دروغ و افترا قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند آنهم وقتی با دشمن بدسگالی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی در کشور هستیم خیلی باید مراقب باشیم.

رئیس مجلس درباره حمایت مجلس از رونق تولید گفت: «از مسایلی که مجلس فوری درباره آن اقدام کرد، ایجاد کمیسیونی برای این امر بود و قانونی هم در جهت حمایت از آن تصویب شد، چندین جلسه هم کمیسیون گزارشاتی درباره روند اجرایی مصوبات این کمیسیون ارائه داد که مورد بررسی قرار گرفت.»

در ادامه نشست خبری رئیس مجلس با اهالی رسانه، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا تحقیق و تفحص ها نتیجه بخش نبوده است و نتایج آن دیده نشده است؟، گفت: باید تلاش کنید تا ببینید، به عنوان مثال در مورد سازمان تامین اجتماعی و خودروسازی اینطور نبوده است. دو نکته است برخی تخلف است و برخی جرم، بخش جرم را قوه قضاییه پیگیری می کند و بخش تخلف را کمیسیون های مربوطه بررسی می کنند.

وی گفت: الان پرونده هایی در دیوان محاسبات از تخلفات وجود دارد و اینطور نیست که هدر رود و به نتیجه نرسد.

او همچنین درباره حمایت مجلس از رونق تولید گفت: «از مسایلی که مجلس فوری درباره آن اقدام کرد، ایجاد کمیسیونی برای این امر بود و قانونی هم در جهت حمایت از آن تصویب شد، چندین جلسه هم کمیسیون گزارشاتی درباره روند اجرایی مصوبات این کمیسیون ارائه داد که مورد بررسی قرار گرفت.»

لاریجانی در پاسخ به این سوال که لاریجانی امروز با لاریجانی صداوسیما از حیث رفتارهای سیاسی چه تغییری کرده است، گفت: این هم جز آن سوالات رمانتیک است که من خیلی وارد نیستم.(خنده)

وی افزود: انسان ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت می کنند، در زمینه های مختلف تجربه پیدا می کنند. من هم در این ۱۲ سالی که در خدمت نمایندگان بودم تجربه زیادی پیدا کردم و از نظرات نمایندگان استفاده کردم. در سطوحی بالاتر مشکلات کشور را بهتر دیدم. اگر شما صدرایی بیاندیشید مرحوم ملاصدرا می گویند انسان ها هر دم عوض می شوند و چیز عجیبی نیست.

رئیس مجلس گفت: بن بستی در روابط بین ایران و آمریکا وجود ندارد اگر مسئولان فعلی آمریکا بر سر عقل بیایند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به این سوال که از نگاه شما آیا راهکاری برای شکستن بن بست روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد و آیا اراده سیاسی برای شکستن این بن بست وجود دارد یا نه، گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست. بن بستی نیست و افرادی هم هستند که گفتگوهایی می کنند.

وی گفت: اما بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند این تلاش را می کنند ما هم درها را نبستیم.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها باید بفهمند این روش فشار در گذشته هم بود ولی نتیجه ای نداشت، خاطرنشان کرد: آقای اوباما زمانی نامه ای نوشت که غنی سازی در ایران را قبول می کنم و بیاید مذاکره کنید. همینقدر عقل را اگر مسئولان امروز داشته باشند می توانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.

رییس مجلس همچنین در پاسخ به اینکه اگر بزرگان شهر قم از او برای نامزدی در انتخابات مجلس دعوت کنند، از انصراف خود باز می گردد؟ گفت: حقیقت این است که من در مجلس دهم هم نظرم این بود ورود نکنم و الان که نگاه می کنم می بینم ۱۲ سال توفیق نمایندگی مردم شریف قم را داشتم، آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس و نظر داشتند و به نحوی شد که من را برای حضور در مجلس قانع کردند. این بار هم برخی از بزرگان نامه نوشتند و با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم آن ها را قانع کنم ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم این تصمیم لحظه ای نیست و مدتی است روی آن فکر کردم و امیدوارم همین مسیر طی شود.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید