در شرایط فعلی شاهد ظهور قدرت های دیگری هستیم که اقتصادشان می توانند با آمریکا رقابت جدی داشته باشند و چه بسا در سال های آینده جای ایالات متحده را در معادلات جهانی عوض کنند. چین، هند و حتی برزیل را می توان در زمره این کشورها دانست.

سلام نو – سرویس اقتصادی: آینده دلار این روزها یکی از بحث های داغ محافل اقتصادی دنیا است. اینکه آینده دلار به کجا خواهد رسید و چه زمانی استیلای دلار به پایان خواهد رسید مساله حائزاهمیتی است به ویژه در روزهایی که بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال رونق بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش سلام نو، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تولید در آمریکا در ماه های آینده با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد و همین موضوع، قدرت دلار را نیز کاهش می‌دهد. بحث تضعیف دلار در عصر ترامپ هم از دیگر موضوعاتی است که می توان در رابطه با آینده دلار مورد بررسی قرار داد.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی پیش تر در گفت‌وگویی با سلام نو در این باره اظهار کرده بود: در چند دهه اخیر اگر با نگاهی گذرا به حاکمیت دلار نگاه کنیم، می بینیم استیلای دلار پس از جنگ جهانی دوم و مطرح شدن نظام پایه دلار در کنفرانس برتون وودز نسبت به گذشته بیشتر شد. در واقع ایالات متحده بعد از این کنفرانس در سال 1944 تعهد داد که ارزش پولی خود را نسبت به طلا حفظ کند. آن کنفرانس نقطه عطفی بود که پس از آن استیلای دلار آغاز شد. هرچند بعد از چند دهه آمریکا نتوانست تعهد را حفظ کند و در دهه 70 میلادی آن را زیر پا گذاشت.

دلار سال های سال است که حاکمیت خودش را در مبادلات جهانی نگه داشته و در طی این سالها بیشترین مبادلات با دلار صورت گرفته است. این در حالی است که در دهه اخیر شاهد تغییرات گسترده ای در جهان بوده ایم و به تعبیری موازنه های قدرت تغییر کرده است. در شرایط فعلی شاهد ظهور قدرت های دیگری هستیم که اقتصادشان می توانند با آمریکا رقابت جدی داشته باشند و چه بسا در سال های آینده جای ایالات متحده را در معادلات جهانی عوض کنند. چین، هند و حتی برزیل را می توان در زمره این کشورها دانست.

برای اینکه دلار نقش سابق خود را در نظام پولی دنیا تغییر دهد آنچه مورد نیاز است این است که کشورهایی که به لحاظ اقتصادی در حال ابرقدرت شدن هستند به شکلی اقتصاد کشورشان را پیش ببرند تا واحد پولی آنها بخشی از مبادلات جهانی را برای خود کند. این مسیر می تواند به کمرنگ شدن هر چه بیشتر دلار سرعت ببخشد.

به گفته رادپور در حال حاضر اقتصاد چین به آمریکا نزدیک شده ولی حجم مبادلات یوان در نظام پولی بین المللی نسبتی با حجم مبادلات دلار ندارد. انتظار اینکه این نسبت ها در آینده ای نه چندان دور تعدیل شود اصلا چیز عجیبی نیست. خصوصا که چین نشان داده یوان ارز باثباتی است و در این مدت نه تنها تضعیف نشده بلکه تقویت هم شده است.

این روزها هم پس از دو صعود متوالی سرانجام ارزش دلار در برابر ارزهای جهانی ریزشی شد تا ترمز دلار کشیده شود. رویترز گزارش داده در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که واکنش شدید پکن را برانگیخت، با امضای قطع نامه سنای این کشور در خصوص محکومیت برخورد با معترضین هنگ کنگی، فضا را برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد مقامات چینی هموار کرد.

شرایط اقتصادی از یک سو و شرایط سیاسی ناشی از جنگ تجاری از سویی دیگر باعث شده تا دلار چشم انداز جذابی پیش روی خود نبیند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید