قوامی در پاسخ به این سوال که چرا روحانیت و به خصوص مراجع در ایران مثل عراق یا حتی لبنان حامی حق اعتراض مردم نبوده گفت: در لبنان و عراق دادگاه ویژه روحانیت نیست ولی در ایران دادگاه ویژه روحانیت داریم. مراجع هم از این قضیه مثتثنی نیستند

سلام نو - سرویس سیاسی: اعتراضات بنزینی در ایران حواشی و مشکل و خسارت جانی و مالی بسیار داشت. انسان‌های بسیاری کشته شدند، اموال بسیاری تخریب شدند و اینترنت برای نزدیک به ده روز کاملا قطع بود.

در کشور همسایه، عراق نیز تجربه مشابه با دلیل متفاوت رخ داد و مردم به خیابان آمدند. چه شد که این طور شد و چرا واکنش‌های در تهران و بغداد متفاوت بود؟

ناصر قوامی، نماینده اصلاح طلب مردم قزوین در مجلس ششم در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به نقش تصمیم اشتباه سران سه قوه در اعتراضات بنزین در ایران گفت: حقیقت این است که در ماجرای اخیر سران سه قوه مقصر هستند و باید به مردم پاسخ بدهند چون گران کردن بنزین حق مجلس است و شخص دیگری چنین حقی ندارد. دولت هم اگر کسری بودجه دارد می‌تواند وسط سال متمی برای بودجه به مجلس ارائه کند و پس از تایید مجلس یا بنزین را گران کند، یا حامل‌های انرژی را تغییر دهد یا هر اقدام دیگری بکند ولی تمام این کارها باید با تصویب مجلس باشد.

او کار سران قوا را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: متاسفانه سران سه قوه بر اساس اصول متعدد قانون اساسی چنین کاری کردند و امروز هم باید پاسخ دهند چطور چنین کاری را برخلاف قانونی اساسی انجام دادند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم افزود: اگر این اتفاق در مجلس می‌افتاد موافقین و مخالفین صحبت می‌کردند و شاید اصلا طرح به گونه‌ی دیگر تصویب می‌شد و اتفاقات این چنینی رخ نمی‌داد و زمینه مناسب آماده می‌شد.

این فعال سیاسی با انتقاد از روحانی گفت: متاسفانه حالا اقای رئیس جمهور با پوزخند می‌گویند من هم مثل شما از زمان اجرای طرح خبر نداشتم! این چه حرفی است؟ مردم برای چه به شما رای دادند؟ که مثل مردم باشی و ندانی که امری به این مهمی چه زمانی و چگونه اجرا می‌شود؟ این چه رئیس جمهوری است؟

او اعتراضات مردم را عمیق‌تر از یک اعتراض ساده به افزایش قیمت بنزین دانست و گفت: من فکر می‌کنم اعتراضات اخیر نتیجه نارضایتی انباشته شده مردم است که منتظر بهانه بود. البته تخریب و آتش زدن محکوم است و ما قبل از انقلاب هم راهپیمایی ساده می‌کردیم ولی آن وقت هم حکومتی‌ها بین مردم می‌آمدند و اتفاقاتی را مثل آتش زدن مسجد کرمان را رقم زده و به گردن مردم می‌انداختند.

قوامی در پاسخ به این سوال که چرا روحانیت و به خصوص مراجع در ایران مثل عراق یا حتی لبنان حامی حق اعتراض مردم نبوده گفت: در لبنان و عراق دادگاه ویژه روحانیت نیست ولی در ایران دادگاه ویژه روحانیت داریم. مراجع هم از این قضیه مثتثنی نیستند

این فعال سیاسی در واکنش به حاشیه روزهای اخیر اظهارت یک کارشناس درباره ضرورت زجر کش کردن مخالفین گفت: کاش حداقل این چهره‌ها به زندگی حضرت علی در پنج سال حکومت ایشان نگاه کنند که ایشان با کسانی که علیه ایشان می‌جنگید و شمشیر می‌کشیدند چگونه برخورد می‌کردند. حرف‌های این‌ها با سیره حضرت علی مخالف است.

قوامی با انتقاد از صدا و سیما افزود: من اصلا نمی‌دانم چرا این آقایان در تلویزیون این حرف‌های را می‌زنند و اصلا تلویزیون چرا اجازه می‌دهد کسانی بیایند چنین حرف‌هایی را بزنند. در دنیای امروز این حرف‌ها وهن قرآن و اسلام است. کجای قرآن گفته که مردم را زجر کش کنید؟ این‌ها دوستانی هستند که از دشمن بدترند چون آمریکا هرچقدر هم خرج کند اسلام و مسلمانان را خشن معرفی کند کاری این‌ها می‌کنند را نمی‌تواند بکند! اسلام دین رحمت است نه دین خشونت و مسلمان هم باید مظهر رحمت و خشونت باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید