هوای آلوده در کنار نفس‌های کم رمق شهروندان در نقاط مختلف کشور باعث شده تا باز هم رقابت‌های سیاسی سرباز کنند و حملات به شوراهای شهر به خصوص شورای شهر اصلاح‌طلب تهران شدت بگیرد.

سلام نو - سرویس سیاسی: تهران و چند شهر بزرگ دیگر کشور مثل مشهد و اصفهان چند روزی است که زیر ابر زخیمی از آلودگی دفن شده‌اند، ابر زخیمی که هر سال از اوایل آذر ماه سر و کله‌اش پیدا می‌شود و تا اواخر سال مهمان ناخوانده و ناخواسته شهرهای بزرگ کشور است.

وضعیت چنان بحرانی است که بنا به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور "از تاریخ ۳ لغایت ۸ آذر ماه ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر با توجه به بالا رفتن غلظت آلایندگی‌های هوا به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵۱۰۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ۷۷۳۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات قلبی بوداند.

این هوای آلوده و نفس‌های کم رمق شهروندان در نقاط مختلف کشور باعث شده تا باز هم رقابت‌های سیاسی سرباز کنند و حملات به شوراهای شهر به خصوص شورای شهر اصلاح‌طلب تهران شدت بگیرد.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم با تیتر"هوای خفه‌کننده تهران" و انتظار تهرانی‌ها برای خداحافظی با مسئولان فعلی مدیریت شهری!" به شورای شهر تهران حمله کرده و می‌نویسد:

ظاهراً مردم تهران در این وانفسای آلودگی خفه‌کننده هوا چاره‌ای جز اینکه منتظر پایان عمر کاری مدیریت شهری فعلی تهران باشند، ندارند!

این که تسنیم در آستانه انتخابات با رویکرد سیاسی رقیب را نقد یا تخریب کند چیز عجیبی نیست و قاعده بازی سیاست است ولی این که چنان کم حافظه باشد جای تعجب دارد.

شهرداری تهران در دوره فعلی عملکرد مطلوبی در زمینه آلودگی هوا نداشته چناچه امسال باز دست به دامان باد است تا شاید بوزد و تهران را از شر آلودگی نجات دهد، ولی آیا عملکرد نه چندان مناسب شورای شهر و شهرداری فعلی در مواجه با آلودگی هوا به معنای کارنامه درخشان دوره‌های قبل است؟

شهرداری 12 ساله قالیباف و شوراهای شهر مختلف همراهش را به خاطر بیاورید ذره‌ای تفاوت با شرایط فعلی نداشت و حتی بدتر هم بود! آن روزها به جز باد و باران دست به دامان هواپیمای آب پاش هم می‌شدند. شورای شهر اصولگرا و شهردار جهادی آن هم در 12 سال مسئولیت به جز آب پاشیدن به آسمان گل دیگری به سر شهروندان تهران در زمینه آلودگی هوا نزدند.

واقعیت این است که شورای شهر و شهرداری فعلی تهران به خاطر عملکرد ضعیف در حوزه مسئولیت خود برای محیط زیست و آلودگی هوا باید مورد پرسش قرار بگیرد، اما این کوتاهی منحصر به این شورا و شهرداری نیست و شامل تمام شوراها و شهرداری‌ها بعد از انقلاب می‌شود.

مشکل امروز آلودگی هوای تهران محصول تصمیم غلط مسئولان در طول یک دوره زمانی طولانی مدت است. از حذف مجوز دوده در سال اخیر تا عدم نظارت به نصب پکیج‌های آلوده کننده محیط زیست و تولید ماشین‌های آلاینده محیط زیست در سال‌های گذشته.

مشکل اساسی دیگر فقدان نهاد تصمیم‌گیر و اجرایی درست در این زمینه است. مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به این مسئله در توییتر خود می‌نویسد:

بیش از بیست‌ دستگاه در شهر تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا مسوولیت دارند و بعید‌می دانم ‌هیچ کشوری اینقدر در این حوزه غیر منسجم و‌ بلبشو عمل کند مجلس دهم در لایحه مدیریت یکپارچه شهری در این ‌حوزه فکر عاجل کند.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید فارغ از نگاه سیاسی به مسائل مثل آلودگی هوا نگاه کنند چون این مسئله محصول تفاوت نگرش مدیریتی بین این دو جناح نیست بلکه اساسا محصول عدم وجود هرگونه استراتژی و توان مدیریتی است! مسئله‌ای که باعث شده شهروندان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد با هر نفس تنفس در شهرهای خود یک قدم به مرگ نزدیک‌تر شوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید