"سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: هنوز برای نجات برجام امید هست و اروپا باید کمی بیشتر تلاش کند که توافق هسته ای را نجات دهد.

از درسهایی که ما در پرونده برجام گرفتیم این است که نتیجه معامله و اجرای تعهدات، تحریم‌های بیشتر بوده است.

به گزارش سلام نو، "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه "ان آر سی" هلند گفت: هنوز امیدهایی برای نجات توافق هسته ای (برجام) وجود دارد اما این مساله در گرو پایبندی اروپایی‌ها به اجرای تعهدات خود است.

عراقچی افزود: اروپا باید کمی بیشتر تلاش کند تا توافق هسته ای با ایران را که رهبرانش بر حفظ و ادامه آن تاکید دارند، نجات یابد.

وی با تاکید بر آن که توافق هسته ای برجام هم اکنون در وضعیت مراقبت های ویژه قرار دارد، افزود: می خواهم تأکید کنم که یکی از درسهایی که ما در پرونده برجام گرفتیم این است که نتیجه معامله و اجرای تعهدات، تحریم های بیشتر بوده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: اگر رویه به این صورت باشد ما رفتارهای خود را تغییر می دهیم و درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد.

عراقچی در مورد تبعات خروج آمریکا از برجام گفت: هیچ کس نمی تواند انکار کند که این تحریم ها برای ما هزینه زیادی نداشته است. بسیاری از مردم در ایران در مورد لغو تحریم ها بعد از توافق برجام احساس خوبی نداشته اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار هلندی در مورد نجات برجام تاکید کرد: در صورت تعهد کامل طرف مقابل من هنوز امیدهایی برای نجات توافق برجام می بینم، ایران قبلاً سهم خود را از هزینه ها پرداخت کرده است، حالا دیگر طرفهای این توافق نیز باید همین کار را انجام دهند. ما پذیرفته ایم که برنامه هسته ای خود را محدود کنیم.

وی با اشاره به سیاست های یکجانبه آمریکا تصریح کرد: ما از تحریم ها رنج می بریم و برای خلاص شدن از این تحریم ها باید راه حل های عملی ابداع شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تایید تلاش های امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای نجات برجام گفت: ما از تلاش های وی قدردانی می کنیم، اما سوال بزرگ این است که آیا آمریکا نیز از این تلاش ها حمایت می کند و حاضر به همکاری در این مشارکت است یا نه؟

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر به گفت و گو در مورد توافق گسترده همانطور که آمریکا می خواهد؛ است. گفت: خیر، ما قصد نداریم دوباره بر سر برجام مذاکره کنیم و به هیچ وجه قصد نداریم در مورد برنامه موشکی خود نیز مذاکره کنیم زیرا موشک ها برای امنیت ما ضروری هستند.

وی درباره اعتراضات افزایش قیمت بنزین گفت: انتقاد از سیاست های دولت ها امری طبیعی است. مردم همچنین حق دارند که بحث کرده و انتظارات خود را بیان کنند. این اتفاق در هر جامعه دموکراتیک رخ می دهد. شما هم از این نوع مسائل هر شنبه در پاریس (در قالب اعتراضات جلیقه زردها) دارید، اما هیچ کس قبول نمی کند که این اعتراضات با استفاده از زور یا آتش زدن ساختمان های عمومی همراه باشد./ایرنا

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید