سازمان لیگ فوتبال حق پخش و بازپخش مسابقات فوتبال کشور را به  یک موسسه فرهنگی که زیر نظر یک هلدینگ است که صاحب امتیاز چندین سایت پربازدید ورزشی در کشور است، واگذار کرد.

سازمان لیگ فوتبال حق پخش و بازپخش محتوای مسابقات فوتبال کشور در بسترهای فضای مجازی و دیجیتال را به یک موسسه فرهنگی واگذار کرد. موسسه تحت قرارداد سازمان لیگ زیر نظر هلدینگی است که صاحب امتیاز چندین سایت پربازدید ورزشی است.

به گزارش سلام نو، سازمان لیگ فوتبال روز سه‌شنبه از واگذاری حقوق انحصاری عرضه، فرآوری و انتشار محتواهای مرتبط با مسابقات فوتبال و برنامه‌های جانبی آن در فضای مجازی به موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو خبر داد. براساس اعلام سایت رسمی سازمان لیگ "هرگونه انتشار، پخش و بازپخش محتوای مسابقات فوتبال کشور در کلیه بسترهای فضای مجازی و دیجیتال صرفا با مجوز کتبی موسسه فراکاو امکان‌پذیر خواهد بود و این اقدام و توافق با همکاری سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر در راستای درآمدزایی مناسب و دفاع از منافع باشگاه‌ها صورت می‌پذیرد."

باتوجه به این قرارداد، از این پس فیلم‌برداری در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های مطبوعاتی که بازیکنان و مربیان در جریان بازی‌های لیگ برتر در ورزشگاه‌ها انجام می‌دهند، منوط به اخذ مجوز از این موسسه است.

از سلطه بر فوتبال خارجی تا ورود به فوتبال داخلی

ایمیلی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای ارتباط با موسسه فراکاو اعلام کرده، مشابه ایمیل هلدینگی است که این موسسه زیر نظر آن فعالیت می‌کند. جالب این است که این هلدینگ از طریق یک موسسه دیگر صاحب امتیاز چند سایت‌ مطرح ورزشی است.

در بین این سایت‌ها، پیدایش سایت یک شبکه تلویزیونی اینترنتی حواشی زیادی را به همراه داشت. فعالیت ابتدایی این شبکه در زمینه پخش زنده فوتبال‌های اروپایی بود که در آن برهه زمانی باتوجه به همکاری نزدیک این موسسه با صداوسیما و پخش نشدن بازی‌های مهم فوتبال اروپا از صداوسیما، این شائبه به وجود آمد که این اقدام به خاطر سوق دادن فوتبال‌دوستان اروپایی به سمت این شبکه تلویزیونی اینترنتی بوده است.

نفع فوتبال و باشگاه‌ها

براساس پیگیری‌های ایسنا از صادق درودگر، مدیر سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال، سهم فدراسیون فوتبال از درآمدهای حاصل از فروش حقوق محتوای فوتبال ۷۳ درصد است و مابقی به موسسه طرف قرارداد  خواهد رسید. با این حال تاکنون اطلاعاتی راجع به سقف یا کف درآمدزایی تعیین شده برای موسسه به دست نیامده و براساس اظهارات مدیر سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال، این بخش جزو مفاد محرمانه قرارداد است.

طبق گفته‌ای درودگر به ایسنا، فدراسیون فوتبال تضامین لازم برای تحقق تعهدات را از این موسسه اخذ کرده است.

آیا حقوق محتوایی فوتبال در فضای مجازی و دیجیتال به حق پخش مربوط است؟

درودگر در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال توضیح داد: حق پخش تلویزیونی موضوع دیگری است که از طریق مجلس پیگیرش هستیم. ما با همکاری معاونت پارلمانی وزارت ورزش و جوانان در تلاش هستیم که بودجه‌ای برای حق پخش تلویزیونی در بودجه آینده در نظر گرفته شود. ما پارسال ۱۴، ۱۵ جلسه‌ برگزار کردیم و به توافقاتی با صداوسیما رسیدیم اما در نهایت پولی به ما نرسید. به همین دلیل بعد از آن در جهت مصوب کردن بودجه حق پخش برای سال آینده تلاش‌های‌مان را آغاز کردیم.

پیش از این مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توییتی نوشته بود: "پروژه #IPTV جدی‌تر می‌شود! فدراسیون فوتبال حتی با شرکت‌های خارجی این حوزه هم وارد مذاکره می‌شود. تیم کارشناسی مرکب از فتاحی و درودگر این پروژه را دنبال می‌کنند. چاره‌ای نیست خرج #فوتبال و باشگاه‌ها زیاد است و #حق_پخش یک منبع اصلی و مهم درآمدزایی است و باید آن را به رسمیت شناخت."

در راستای همین توئیت، ایسنا از درودگر درباره این موضوع و همکاری‌اش با سعید فتاحی، مسوول پیشین برگزاری مسابقات سازمان لیگ پرسید که او در پاسخ گفت: نماینده‌ای که فدراسیون فوتبال برای پیگیری موضوع حق پخش معرفی کرده است، من بودم و نمی‌دانم منظور ایشان از همکاری من و فتاحی چه بوده است.

به گزارش ایسنا، باشگاه‌های فوتبال سال‌هاست که بابت نرسیدن به حقوق درآمدزایی‌شان در زمینه‌های مختلف گله‌مند هستند و این موضوع هر فصل تکرار می‌شود. با این اوصاف باید دید که باشگاه‌ها پس از واگذاری حق تولید محتوای فوتبال در فضای مجازی و دیجیتال به حقوق‌شان می‌رسند یا اتفاقات دیگری در انتظار این قرارداد است./ایسنا

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید