امیر سرتیپ علی جهانشاهی اعلام کرد قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ در خراسان جنوبی مستقر شد.

به گزارش سلام نو، قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ در خراسان جنوبی مستقر و فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این استان معرفی شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش روز پنجشنبه در آیین استقرار قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و معرفی ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استان در بیرجند برگزار شد گفت: قرارگاه‌های لشکری ما از حالت تاکتیکی به عملیاتی ارتقا داده شد و در دیگر حوزه‌ها نیز روی آمایش سرزمین کار کرده‌ایم.

امیر سرتیپ علی جهانشاهی افزود: چون بحث آمایش در نیروهای مسلح و ستاد کل پیش بینی شده و براساس تهدیداتی که احساس می‌شد مثل منطقه شرق که مقام معظم رهبری فرمودند منطقه شرق مهمتر از منطقه غرب است در آمایش منطقه شرق تغییراتی ایجاد کردیم و نمونه بارز آن قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ پیاده است که از منطقه گلستان جا به جا و در استان خراسان جنوبی مسقر شد و از لشکرهای مقتدر زمینی چه در زمان جنگ و چه بعد از جنگ تحمیلی است.

وی بیان کرد: در منطقه شرق کشور با قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق شامل ۲ قرارگاه لشکر ۷۷ در خراسان رضوی و قرارگاه لشکر ۳۰ در خراسان جنوبی فعالیت داریم و از امروز قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ بنا به پیشنهاد نزاجا و تصویب فرماندهی کل ارتش به عنوان ارشد نظامی در منطقه خراسان جنوبی منصوب می‌شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: خراسان جنوبی همواره به عنوان الگوی تعاملات و به مناسبت‌های مختلف روز ارتش، سپاه میزبان فرماندهان ارتش بوده و روز سپاه ما میزبان بودیم و امروز در همه شهرها این تعامل برقرار است و هر روز تقویت می‌شود.

وی همچنین گفت: ایران به عنوان کانون ژئوپولتیک منطقه محسوب می‌شود و با ۶ حوزه ژئوپولتیک در منطقه ارتباط دارد.

وی افزود: ایران در تاریخ معاصر همواره مورد وسوسه، تطمیع و تهدید کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» ایران اسلامی ثابت کرد تنها کشوری در جهان بوده  که در برابر استکبار ایستاده و از مستضعفان و مظلومان جهان دفاع می‌کند.

سرتیپ جهانشاهی اظهار داشت: آمریکای جنایتکار که منافعش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه تضعیف شد، از راه‌های مختلف دشمنی‌هایش را به ما نشان داد و به محض پیروزی انقلاب با ایجاد درگیری داخلی در گنبد، ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان به ویژه کردستا و همچنین با حمایت از صدام، هشت سال جنگ را به ما تحمیل و خسارت های جانی و مالی زیاد به کشور وارد کرد.

وی یادآور شد: بعدها با جنگ‌های نیابتی گروه‌های تروریستی، سلفی و تکفیری و داعشی را در اطراف مرزهای کشور ما با پشتیبانی مالی بعضی از کشورهای مرتجع منطقه ایجاد کرد و خودش به بهانه‌های مختلف در افغانستان و عراق و دیگر کشورهای همسایه حضور یافت تا از نفوذ ایران در منطقه بکاهد.

وی گفت: آمریکا در سال‌های اخیر با تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و شکننده خود به عنوان یک تروریست اقتصادی ظاهر شد و در آخرین حربه خود جنگ امنیتی را هفته‌های اخیر در کشور ایجاد کرد که این اغتشاشات توطئه‌هایی بود که سال‌ها روی آن کار می‌کردند و دنبال بهانه‌ای بودند تا با استفاده از عوامل خود در داخل و خارج کشور به انقلاب و کشور ضربه بزنند اما با هوشیاری ملت ایران و حضور در صحنه ناکام ماندند و مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع بسیجیان حرکت مردم را مهمتر از همه اقدامات عنوان کردند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش بیان کرد: با وجود همه عداوت‌های دشمن، ایران اسلامی به عنوان بازیگر اصلی در منطقه حاضر شده و شاهد گسترش بیشتر انقلاب هستیم اما ما به عنوان یک نیروی مسلح نباید فراموش کنیم که دشمن همواره به دنبال دشمنی و عداوت است و باید همیشه آماده باشیم چون دشمن ما هر روز خود را آماده‌تر کرده و اگر آماده نباشیم عقب می‌افتیم بنابراین توطئه اخیر در کشور به بهانه جزئی شروع شد اما دشمن در پشت صحنه کار زیادی کرده بود.

وی افزود: در نیروی زمینی ارتش با تهیه و تنظیم و ابلاغ ۳۰ طرح لبیک یا امام خامنه‌ای در همه حوزه‌ها پیش بینی شده که اقدام لازم انجام شود و ۱۳ طرح ما برای معیشت و روحیه کارکنان است و طرح‌های مختلفی را برای ارتقای تحرک،آموزش و آمادگی رزمی نیروی زمینی داریم و در بحث تحرک ۴۰ درصد رشد در سال جاری نسبت به قبل داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۶ در بیرجند خدمت کرده است گفت: در آن زمان پادگان بیرجند بیش از ۹۰ سال قدمت داشت چون پادگان‌های ارتش معمولا بالای ۵۰ سال قدمت دارد و چندین پادگان سوار زرهی مثل پادگان‌های بیرجند، بجنورد، تربت جام، تربت حیدریه و مشهد بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۷ درست شده بود اما امروز پادگان جدید بیرجند نزدیک شهرستان خوسف با بنای جدید ایجاد شده است.

امیر جهانشاهی اظهار داشت: در حوزه ساختاری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری برای ارتقای تحرک نیروها ۲۰ طرح تغییر ساختاری را ایجاد و تیپ‌های سنگین را به تیپ‌های متحرک، هجومی و واکنش سریع تبدیل کردیم که فرماندهان اطلاعات منطقه‌ای نیز تشکیل شده چون نقش اطلاعات در زمان حاضر اثرگذار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت هفته بسیج گفت: بسیج یادگاری از حضرت امام خمینی (ره) است که امروز به بزرگترین نیروی مردمی تبدیل شده و در همه عرصه‌ها در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و دفاع از کشور حضور پررنگ دارد و نمونه بارز آن در دفاع مقدس بود و در اغتشاش و جنگ امنیتی اخیر هم حضور پررنگ بسیج اثرگذار بود.

وی اظهار داشت: همچنین هفتم آذر سال ۱۳۵۹ (روز نیروی دریایی) نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی بعد از حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق به کشور ما با عنوان عملیات مروارید و پشتیبانی نیروی هوایی افتخارات زیادی آفرید و ضربه‌ای به نیروی دریایی عراق زد که تا پایان جنگ سکوهای الکبر و الامیه عراق نابود و غیرعملیاتی شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: خدا را شاکریم در کشوری خدمت می‌کنیم که مبنای حکومت آن اسلامی و با داشتن مرزهای گسترده آبی و خاکی یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های ژئوپولتیکی منطقه و جهان محسوب شده و ایران با داشتن همسایگان متعدد یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های ژئواستراتژیکی جهان و منطقه غرب آسیا است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی هم گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند ما ۲ جهاد اکبر و اصغر داریم و جهاد اکبر برای مبارزه با نفس و اطاعت از اوامر و نواهی و پیراستن خود به صفات نیکو است.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمد غفاری افزود: جهاد اصغر در میدان رزم و مقابل دشمن و کفار است که باید رودروی دشمن ایستاد و جنگید و فردی در جهاد اصغر پیروز است که در جهاد اکبر دشمن را شکست داده و تکلیفش با خودش روشن باشد.

وی اظهار داشت: معظم له می‌فرمایند امروز جهاد کبیر نیاز ماست و این به معنای پیروی نکردن از دشمنان است که امیدواریم همانطور که از ابتدای انقلاب هم با جهاد اکبر و اصغر در همه حوزه‌های سخت و نرم موفق شویم در حوزه اقتصادی هم با تلاش و کوشش موفق شویم.

پیش از این امیر سرتیپ دوم ارسلان پرویز فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی بود.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید