سفیر جدید روسیه در انگلیس با تکذیب ادعای دخالت کشورش در فرآیندهای سیاسی انگلیس، به احزاب سیاسی توصیه کرد که پای مسکو را به انتخابات پیش رو در این کشور نکشند.

به گزارش سلام نو، «آندره کلین» که چند روز پیش کار خود را در کسوت سفیر جدید مسکو آغاز کرد در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز تصریح کرد که هدف او تقویت روابط میان دو کشور است که از سال گذشته پس از ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روسیه در انگلیس به پایین ترین حد رسیده است.

وی  با بیان اینکه حامل پیام مشخصی برای انگلیس است به سیاستمداران این کشور توصیه کرد که از نام روسیه برای تحولات داخلی سیاسی سوء استفاده نکنند و روی اولویت‌های اقتصادی، سیاسی، سلامت و مشکلاتی که برای این کشور حائز اهمیت است متمرکز شوند.

سفیر روسیه که در حاشیه مجمع سالانه تجاری انگلیس و روسیه سخن می‌گفت افزود، باب شده که هر جا پای دخالت در میان باشد، روسیه متهم میشود. او با اشاره به اتهام دخالت کشورش در انتخابات آمریکا و همه پرسی برگزیت تصریح کرد که مسکو از طرح این اتهامات متعجب است.

اوایل ماه گذشته دولت بوریس جانسون به دلیل پنهان‌کاری و خودداری از انتشار گزارش جنجالی روسیه تحت فشار زیادی قرار گرفت.

اعضای کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان فروردین گذشته در جلسه‌ای که با حضور آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس نظیر جیسیاچ‌کیو، ام‌آی۵ و ام‌ای۶ برگزار شد، نسبت به تلاش‌های روسیه برای تأثیرگذاری بر نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ و انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان مجلس انگلیس پیش از انحلال پارلمان اصرار داشتند تا گزارش یادشده و ابعاد نفوذ سایبری روسیه در این کشور منتشر شود اما دولت این درخواست را به بعد از انتخابات یعنی ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) موکول کرده است.

هم زمان با این تحولات، حزب کارگر به عنوان اصلی ترین جریان اپوزیسیون دولت محافظه کار جانسون چندی پیش اعلام کرد که هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

«جرمی کوربین» که در کارزار تبلیغاتی حزب کارگر در شهر بلک‌پول سخن می‌گفت، افزود: اگر این نشانه وقوع حوادث مشابه در انتخابات است به‌شدت مضطرب هستم، چون حمله سایبری علیه یک حزب سیاسی، اقدامی مشکوک است که باید نگران بود.

مقام‌های رسمی انگلیس هنوز درباره هویت هکرها اطلاعاتی را منتشر نکرده اما در فضای افکار عمومی این کشور، روسیه همواره در صدر فهرست کشورهای متهم به حملات سایبری قرار دارد.

روابط مسکو و لندن در یک سال گذشته بر سر موضوع اسکریپال به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده و این مساله به مهم‌ترین موضوع انگلیس در سیاست خارجی تبدیل‌شده است. دیپلمات‌های انگلیسی موفق شدند سران حدود ۳۰ کشور غربی عمدتاً عضو ناتو را مجاب کنند که حدود ۱۵۰ دیپلمات روس را در حمایت از انگلیس از کشورشان اخراج کنند.

با این حال سفیر جدید روسیه می گوید زمانی که دولت جدید انگلیس تشکیل شود تمام تلاش خود را برای تقویت روابط دوجانبه به کار خواهد بست. او تصریح کرد که طرف انگلیسی هم باید علاقه‌مندی خود را در این زمینه نشان دهد.

«آندره کلین» همچنین درباره انتخابات پیش رو در انگلیس گفت تحولات را دنبال می کند اما تبعیضی بین احزاب قائل نیست./ایرنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید