عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد استان‌های اصفهان، فارس و تهران از استان‌های «ویژه» درخصوص شدت اعتراض‌ها در اغتشاشات اخیر بودند.

به گزارش سلام نو، وزیر کشور اعلام کرد که اعتراضات هفته آخر آبان، در پنج استان کشور حالت «ویژه» پیدا کرد و ۱۰۰ نقطه شهر تهران نیز دستخوش اعتراض بود. عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه اول سیما گفت که اعتراضات (که وی با عنوان اغتشاشات و آشوب‌ها از آنها یاد کرد) بیشتر در مناطق «حاشیه‌نشین» بوده است. وی استان خوزستان را از جمله استان‌هایی ذکر کرد که شرایط ویژه داشت و افزود که در حدود ۱۸ شهر خوزستان اعتراض صورت گرفت.

وزیر کشور، استان‌های اصفهان، فارس و تهران را از دیگر استان‌های «ویژه» در خصوص شدت اعتراض‌ها عنوان کرد. رحمانی فضلی گفت که ۲۷ استان کشور درگیر اعتراض‌ها بودند و تنها در چهار استان اعتراضی رخ نداد. به گفته وی، تنها در سطح شهر تهران ۱۰۰ نقطه شاهد اعتراض بود و شهرهای غرب تهران از جمله ملارد، شهریار، بهارستان و شهر قدس از جمله نقاطی بودند که اعتراضات در آنها گسترده بوده است.

وزیر کشور در اظهاراتش، آماری از تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان این اعتراضات ارائه نکرد و  فقط گفت که تعداد مجروحان نیروهای امنیتی «دو برابر» معترضان بوده است. وزیر کشور همچنین گفت: «بیش از ۵۰ مورد پایگاه و پاسگاه نظامی مورد حمله قرار گرفته است». رحمانی فضلی گفت که ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان دولتی، ۹ مکان مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین و گاز، ۳۰۷ خودرو و ۱۰۷۶ موتورسیکلت آتش زده شده است. وی عنوان کرد که در شهر تهران «۵۰۰ نفر به سمت صداوسیما در حال حرکت بودند» که ماموران امنیتی مانع آنان شدند. وزیر کشور همچنین گفت که اعتراض‌ها از عصر جمعه، ۲۴ آبان، آغاز شد و «فضای» اعتراض‌ها از صبح شنبه «متفاوت» شد. وی افزود که اعتراضات به سرعت به اعتراضات سیاسی و «براندازانه» تبدیل شد. رحمانی فضلی همچنین گفت که پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها، اینترنت ابتدا محدود و سپس مسدود شد. وی در خصوص گستردگی اعتراض‌ها اظهار داشت که معترضان جاده ماهشهر به بندر امام را به مدت سه روز بسته بودند. همچنین جاده مازندران به مشهد، جم به عسلویه و بزرگراه تهران- کرج از جمله مسیرهایی بود که توسط معترضان بسته شد. وی در بخشی از این مصاحبه ضمن تشکر از نیروهای بسیج، پلیس و سپاه از قوه قضاییه نیز خواست با افراد بازداشت شده برخوردی قاطع کرده و لیدرهای این حوادث را به اشد مجازات برساند.

پیشتر قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس، گفته بود که اعتراض‌های اخیر در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر در جریان اعتراضات کشته‌اند. بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، در این اعتراضات دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند. نقوی حسینی دیگر نماینده مجلس هم گفته است بالغ بر ۷ هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

واکنش به اظهارات وزیر کشور

احمد زیدآبادی (فعال سیاسی) در کانال خود نوشت: «وزیر کشور دیشب تصویر بسیار هولناکی از وقایع هفتۀ گذشته در کشور به دست داد. اگر او با لباس مبدل به میان مردم کوچه و خیابان و بازار برود، از میزان پذیرش اظهاراتش در بین مردم عادی به خوبی آگاه خواهد شد. چرا بسیاری از مردم، دیگر اعتمادی به گفته‌های متصدیان امور ندارد؟ پاسخ‌اش تکراری است! آنها اغلب فهم و اعتماد مردم را به بازی گرفته‌اند!{.........}»

/بهار

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید