بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ ایران به مدت  پنج سال از خرید تسلیحات محروم شد که با نزدیک شدن به پایان این 5 سال، واشنگتن با خروج از توافق هسته‌ای نمی‌تواند مقابله چندانی با احتمال خرید تسلیحاتی ایران از روسیه و چین، داشته باشد.

به گزارش سلام نو، بلومبرگ در گزارشی به ناتوانی آمریکا در مقابله با ایران برای خرید تسلیحات نظامی پرداخت.

با نزدیک شدن به پایان ممنوعیت خرید اسلحه برای ایران، واشنگتن با خروج از توافق هسته‌ای، به نظر می‌رسد نمی‌تواند مقابله چندانی با احتمال خرید تسلیحاتی ایران از روسیه و چین، داشته باشد.

بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرا شد، ایران به مدت  پنج سال از خرید تسلیحات محروم  شد. این بند از قطعنامه در سال آینده منقضی می‌شود و پس از آن ایران می‌تواند از کشور‌های خارجی جنگ‌افزار بخرد. بنابراین با پایان این تحریم‌ها ایران می‌تواند برای خرید تسلیحات اقدام کند.

این موضوع می‌تواند ایران را در زمینه نظامی قدرتمندتر کند. ایران اکنون برای خرید جنگ افزارهای روسی با مقام‌های این کشور در حال رایزنی است. اما چین هم گزینه دیگری است که ایران برای خرید جنگ افزار می‌تواند روی آن حساب کند

خروج آمریکا از برجام موجب شده تا اعضای شورای امنیت از درخواست واشنگتن برای تمدید این ممنوعیت حمایت چندانی نکنند. نه تنها روسیه و چین از این طرح حمایت نمی‌کنند بلکه انگلستان و فرانسه هم به تمدید این ممنوعیت رای مثبت نخواهند داد.

ممکن است تحریم‌های آمریکا و مجازات‌های این کشور برای فروشندگان سلاح به ایران مانعی ایجاد کند اما چین و روسیه ممکن است ساز و کاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد کنند و سلطه ایالات متحده بر نظام مالی جهانی را به چالش بکشند. حال باید دید که روسیه و چین ریسک فروش سلاح به ایران را خواهند پذیرفت؟ که این اتفاق نشان می‌دهد ترامپ و پمپئو علیرغم تهدیدهای خود نمی‌توانند کار زیادی در راستای تداوم این ممنوعیت‌ها انجام دهند.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید