سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی مداخلاتی در ناآرامی‌های اخیر داشتند و این مداخلات نه از روی دوستی و خیرخواهی با ملت ایران، که باعث افزایش تنش‌ها بوده است.

به گزارش سلام نو، «سید عباس موسوی» صبح امروز- دوشنبه- در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامی داشت هفته بسیج و روز مجلس، اظهار داشت: هم دولت و هم وزارت امور خارجه همیشه تعامل خوب و سازنده‌ای با مجلس داشته است و کمتر وزیر امور خارجه‌ای بوده است که چون ظریف به مجلس پاسخگو باشد. وی در صحن‌ها و کمیسیون‌ها حضور داشته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است.

وی با اشاره به اتفاقات ناخوشایند در کشور، اظهار داشت: ناخوشایندتر از این مساله مداخلات کشورهای بیگانه بود که آن را محکوم کردیم؛  زیرا ایران اعتراض را حق مردم می‌داند و در قانون اساسی به این مساله تصریح شده است. ما اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم. در سال‌های گذشته اتفاقات مشابهی رخ داد که مردم اعتراض داشتند و آن را بیان کردند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه حساب اغتشاشگران و سواستفاده‌کنندگان از بستر اعتراضات جدا است، تصریح کرد: حساب گروه‌هایی که مسلحانه وارد این عرصه شدند، جدا است. بیشتر کشورها دانسته وارد شده که باید مسئولیت این مساله را بپذیرند. گروه‌های تروریستی در جریان این اغتشاشات اقداماتی انجام دادند که نهادهای قضایی و امنیتی در حال بررسی آن هستند.

موسوی ادامه داد: تعجب می‌کنم برخی از کشورها که سطح سیاست خارجی‌شان مانند وزیر و سخنگویشان اینقدر نازل شده است که بخواهند از اغتشاش و آتش‌سوزی برایشان فیلم و عکس بفرستند. توصیه می‌کنیم راهپیمایی این روزها به ویژه امروز را نگاه کنند.

وی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد تحرکات دیپلماتیک و سفر مقامات خارجی بودیم از جمله نماینده ویژه رئیس‌جمهور مالزی و ژنرال باجوآ فرمانده ارتش پاکستان. همچنین عراقچی به هلند رفت و دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک به تهران آمد و نماینده ویژه کره جنوبی امروز به تهران می‌آیند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مداخلات مقامات آمریکایی از ناآرامی‌های اخیر ابراز داشت: حمایت‌های آنها را دخالت در امور ایران و در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی می‌کنیم. ارزیابی‌های آنها نسبت به حقوق بشر و آزادی بیان و اینترنت و... نشان می‌دهد با واقعیات متفاوت است. این اظهارات و مداخلات را از باب دوستی و خیرخواهی با ملت ایران نمی‌دانیم بلکه به دنبال افزایش تنش‌ها در داخل ایران می‌دانیم.

موسوی افزود: راهبرد آنها افزایش تنش و فشار به مردم است تا مردم به دولت فشار وارد کنند. اقداماتی اندیشیده شده است. اقداماتی برای مقابله با آنها در دست بررسی است؛ هم از نظر پیگیری حقوقی و مستندسازی و هم اقداماتی از سوی دستگاه‌های داخلی برای مقابله با این گونه شرارت‌ها انجام دهند.

وی درباره اعتراض اتحادیه عرب از پذیرفته شدن سفیر جدید یمن توسط ایران بیان کرد: این انتقاد را رد و قبول نمی‌کنیم. دولت مستقر در صنعا، دولت قانونی است که مورد گفت‌وگوی کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها و سازمان ملل است. طبیعی است به کشورهایی که مایل باشند، سفیر اعزام می‌کند و ایران هم سفیر آنها را پذیرفته و با آنها مانند کشور دوست رفتار می‌کند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید