تغذیه برای سلامتی مهم است. یک رژیم غذایی ناسالم می­تواند به متابولیسم شما آسیب برساند، باعث افزایش وزن شود و حتی به اندام ها مانند قلب و کبد شما صدمه وارد کند. اما آنچه شما می خورید، بر اندام دیگر مانند پوست نیز تأثیر می گذارد.

از آنجایی که دانشمندان درباره رژیم و بدن بیشتر مطالعه می کنند، به طور فزاینده­ ای مشخص است که آنچه می­خورید می­تواند سلامتی و پیری پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد. دراین جا به معرفی بهترین مواد غذایی برای سالم نگه داشتن پوست می پردازیم.

1. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال خالی و شاه ماهی، غذاهای عالی برای پوست سالم هستند. آن­ها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳می باشند که در حفظ سلامت پوست، نقش مهمی دارند. اسید چرب امگا 3 برای حفظ ضخامت، انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست لازم است. در حقیقت، کمبود چربی های امگا 3 می تواند باعث خشکی پوست شود. چربی های امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب شده و از قرمزی و تولید آکنه جلوگیری می ‌کند. آن­ها حتی می توانند پوست شما را نسبت به پرتوهای UV مضر خورشید مقاوم­تر کنند.

ماهی چرب همچنین منبع ویتامین E، یکی از مهم­ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست شما است. دریافت کافی ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال­های آزاد و التهاب ضروری است. این نوع غذاهای دریایی همچنین منبع پروتئین با کیفیت هستند که برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست شما لازم است.

در کل، انواع چربی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می­توانند التهاب را کاهش داده و پوست را مرطوب نگه دارند. آن­ها همچنین منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین E و روی هستند.

2. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم است. این چربی ها عملکردهای زیادی در بدن شما دارند. دریافت کافی از این چربی ها برای انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

شواهد اولیه نشان می دهد، آووکادو حاوی ترکیباتی است که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند و از آسیب UV به پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین E است که این ویتامین آنتی اکسیدان مهمی است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. بیشتر مردم به میزان کافی ویتامین E از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. جالب است که به نظر می رسد ویتامین E در هنگام ترکیب با ویتامین C، موثرتر می­باشد.

ویتامین C برای پوست سالم نیز ضروری است. پوست شما به آن نیاز دارد تا کلاژن ایجاد کند، یعنی پروتئین اصلی که پوست شما را قوی و سالم نگه می دارد، از این منبع تأمین می شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که پوست شما را از آسیب خورشید و محیط اطراف محافظت می کند.

در کل، آووکادو دارای چربی های مفید و حاوی ویتامین E و C است که برای داشتن پوستی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. آن ها همچنین ترکیباتی را ذخیره می کنند که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند.

3. گردو

گردو ویژگی های بسیاری دارد که آن­ها را به غذایی عالی برای پوست سالم تبدیل می کند.

گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری است، چربی هایی که بدن شما قادر به ساختن آن ها نیست. رژیم غذایی بیش از حد چربی های امگا ۶، ممکن است باعث التهاب پوستی مانند پسوریازیس شود. از طرف دیگر، چربی های امگا ۳ باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. از آنجا که گردو حاوی نسبت خوبی از این اسیدهای چرب است، ممکن است، پاسخ التهابی به مصرف زیاد امگا ۶ باشد. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که پوست شما برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آن­ها نیاز دارد.

در کل، گردو منبع خوبی از چربی های اساسی، روی، ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم و پروتئین است. همه این مواد مغذی هستند و پوست برای سالم ماندن به آن­ها نیاز دارد.

4. تخمه آفتابگردان

به طور کلی آجیل و دانه‌ها منابع خوبی برای تقویت مواد مغذی پوست هستند. دانه ­های آفتابگردان منبع عالی مواد مغذی از جمله ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است.

5. سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن ماده مغذی موجود در گیاهان است. این پروتئین به عنوان پرویتامین A عمل می کند، بدین معنی که می­تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال ها و سبزیجات مانند هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود. کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی، پوست شما را سالم نگه می دارند.

هنگام مصرف، این آنتی اکسیدان در پوست شما گنجانیده می­شود و سلول­های پوستی را درمقابل آفتاب محافظت می­کند. این ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی، مرگ سلول و خشکی و چروک پوست کمک کند.

6. کلم بروکلی

کلم بروکلی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A و ویتامین C است که برای سلامتی پوست بسیار مفید است. همچنین حاوی لوتئین و کاروتنوئید است که مانند بتاکاروتن کار می کنند. لوتئین از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و این باعث می شود پوست شما خشک و چروک نشود.

اما گل کلم بروکلی یک ترکیب خاص به نام سولفوران دارد که حتی ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. سولفورافان همچنین یک ماده محافظ قدرتمند در برابر آفتاب است.

در کل، کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها است که برای سلامتی پوست مهم هستند. همچنین حاوی سولفورافان است که ممکن است به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند و پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید