محمود میرلوحی در گفت‌وگو با سلام نو گفت: وقتی به اعتراضات و مطالبات مردم توجهی نشود، بخشی از افرادی که صلاحیت ندارند میدان دار می شوند و در نتیجه رفتارهای خشونت بار  صورت گرفته و خسارت زیادی هم به اموال عمومی وارد می شود.

سلام نو – سرویس سیاسی: پس از اعتراضات دی ماه سال 96 بود که شورای شهر به پیشنهاد احمد مسجدجامعی به فکر تصویب طرحی افتاد که بر اساس آن امکان اعتراض مسالمت آمیز در برخی نقاط پایتخت فراهم شود. طرحی که البته به سرانجام نرسید.

محمود میرلوحی با اشاره به دلایل اجرا نشدن این مصوبه به سلام نو گفت: متاسفانه هیئت تطبیق اعلام کرد این مصوبه در حوزه اختیارات شورا نیست. با این حال پس از آن دولت آمد و مصوبه ای به منظور اینکه اعتراضات مردم در مکانی خاص انجام شود، ارائه کرد اما دیوان عدالت با این استدلال جالب که اصل 27 مکان اعتراضات را محدود نکرده آن را رد کرد.

این عضو شورای شهر افزود: واقعیت ماجرا این است که طبق قانون موجود حق اجتماع موکول به دریافت مجوز از کمیسیون ماده ده احزاب شده است. این در حالی است که به جز مجوزی که اخیرا به کارگران داده شده طوری مقرر شده که کسی وارد این حیطه نشود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه این اصل قانون اساسی به دلایل مختلف جنبه عملی پیدا نکرده است، اظهار کرد: دوستان ما در شورا هم در این باره مجددا یادآوری کردند. بهتر است دولت محترم اگر اصلاح قانونی نیاز است برای رفع مشکل تلاش کند. با توجه به ایراد دیوان عدالت ظاهر قضیه خوب است و دولت می تواند بگوید همه جای تهران امکان اعتراض وجود دارد.

او با اشاره به نحوه مواجهه با اعتراضات مردمی در سایر کشورها یادآور شد: بالاخره در منطقه ای قرار داریم که هر روز شاهد این هستیم که کشورهای اطراف ما با زبان اسلحه با هم گفت و گو می کنند. حوادث تلخ عراق یک نمونه ناراحت کننده بود.

میرلوحی اضافه کرد: در کشوری مثل فرانسه یک سالی است جلیقه زردها هر شنبه اعتراض می کنند. طبق اخباری که من شنیدم تاکنون حداکثر هفت یا هشت نفر جان باخته اند. در کشور هنگ کنگ هفت ماه است که شرایط ملتهب است اما تعداد کشته شده ها بسیار کم است.

او با تاکید بر این نکته که ما باید اعتراضات قانونی و مدنی را به رسمیت بشناسیم، بیان کرد: وقتی به اعتراضات و مطالبات مردم توجهی نشود، بخشی از افرادی که صلاحیت ندارند میدان دار می شوند و در نتیجه رفتارهای خشونت بار  صورت گرفته و خسارت زیادی هم به اموال عمومی وارد می شود.

او در پاسخ به این گفته که باید اعتراض در مسیر قانونی انجام شود، گفت: بدون فراهم شدن بسترهای قانونی این امر شدنی نیست. پیش تر هم گفته ام این قانون تعلیق به محال است. مدتها است که اصل 27 قانون اساسی به وسیله خود قانون محدود شده است. اینکه ما پذیرش اصل 27 قانون اساسی را منوط به پذیرش کمیسیون ماده  10 کنیم جای سوال دارد. حالا که مدتها است همه تکرار می کنیم حق اعتراضات قانونی و مدنی مردم باید به رسمیت شناخته شود می بینیم هم مصوبه شورای شهر و هم مصوبه دولت اجرایی نشده است.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا مرسوم است اماکنی به اعتراضات مردم اختصاص یابد. رسانه ها به راحتی در این مکان حاضر می شوند و بدون اینکه از بینی کسی خون بیاید اعتراضات انجام می شود. پلیس هم بدون اینکه تقابلی با معترضان داشته باشد امنیت آنها را تامین می کند.

او ادامه داد: من در هندوستان دانشجو بودم و چندین بار در تظاهرات علیه آمریکا شرکت کردیم. مردم هند هر لحظه اراده می کنند در مکانی رو به روی مجلس و دیوان عالی تظاهرات می کنند.

میرلوحی با اشاره به قطع اینترنت در روزهای اخیر بیان کرد: مقامات امنیتی معتقدند قطع اینترنت لازم بوده است اما من فکر می کنم این کارها راه حل نیست. در حال حاضر بازار ماهواره ها گرم تر شده است. محدودیت رسانه جواب نمی دهد و نمی توان جامعه را محدود کرد ضمن اینکه تعطیل کردن اینترنت ضرر زیادی به اشتغال وارد می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید