۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 34487556

سایت مطرح نت بلاکس ادعا کرده حدود ۹۵ درصد ایرانیان به اینترنت دسترسی ندارند. همان 5 درصدی هم که به اینترنت بین الملل دسترسی دارند درگیر اختلالات زیادی اعم از کاش سرعت و باز نشدن برخی سایت ها هستند. موسسه نت بلاک تخمین زده میزان خسارت ناشی از هر روز قطعی اینترنت در ایران مبلغ سرسام‌آور ۳۶۹,۵۷۰,۷۶۳ معادل ۳۶۹ میلیون دلار آمریکا باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهایی که بنزین در صدر اخبار است اینترنت بنزینی کاری کرده تا غالب مردم امکان اطلاع یافتن کامل از شرایط کشور در روزهای اخیر را از دست بدهند. این در حالی است که محدودیت اینترنت نه فقط در عرصه اطلاع رسانی بلکه در حوزه کسب و کار مردم هم اخلال جدی ایجاد کرده است.

به گزارش سلام نو، از همان روز نخستی که اینترنت وارد ایران شد نارضایتی از اینترنت وجود داشت. با این حال در برخی مقاطع خاص که شرایط سیاسی و اقتصادی ایجاب می کرد محدودیت های اینترنت تساعدی افزایش یافت. این روزها هم به واسطه اعتراضات مردم در قبال افزایش قیمت بنزین از روز 25 آبان شاهد محدودیت های سنگینی در دسترسی به اینترنت بوده ایم.

از همان ساعات نخست که شاهد محدودیت در وضعیت اینترنت بودیم وزارت ارتباطات هرگونه دخالت در این امر را تکذیب و حتی از اصل این محدودیت ایجاد شده ابراز بی اطلاعی کرد. با این حال ساعتی بعد اعلام شد این تصمیم مصوبه شورای امنیت کشور بوده است.

مضرات قطع اینترنت بیش از همه برای دو گروه گران تمام شد. یکی آن دسته از افرادی که خارج از کشور زندگی می کنند و امکان تماسشان با خانواده شان در داخل کشور محدود شده و دیگری کسب و کارهایی که درگیر ساده ترین کارها با اینترنت هستند.

جالب اینجا است که وزیر ارتباطات پس از اینکه اعلام کرده خودش هم با محدودیت اینترنت مواجه است از اعلام زمان برطرف شدن محدودیت های اینترنتی ابراز بی اطلاعی کرده است. با این حال سخنگوی دولت از برقراری تدریجی اینترنت در برخی استان های کشور گفته است.

معدود افرادی که به لطایف الحیلی توانسته اند وارد شبکه های اجتماعی محدود شده بشوند تایید می کنند که این روزها گروه های تلگرام و واتس اپ بسیار سوت و کور است و تایم لاین توییتر هم آن چنان که باید و شاید به روز نمی شود. در چنین شرایطی فضای رسانه ای شبکه های اجتماعی در دست شبکه های فارسی زبان خارج از کشور است و کاربران فیک توییتری که از خارج از کشور اداره می شوند، میدان دار هستند.

این اما همه مشکل نیست. بسیاری از بانک ها برای مدیریت امور مالی شان به مشکل خورده اند و دانشجویان زیادی برای ارتباط با اساتیدشان با معضل رو به رو شده اند. سایت مطرح نت بلاکس که کارویژه اصلی اش بررسی و مشاهده اختلالات اینترنت در سراسر جهان است اخیرا در گزارش مفصلی از اختلالات مختلف در شبکه ثابت و سیار اینترنت در ایران در شهر‌های مختلف گفته که در نوع خود جالب توجه است. طبق این گزارش حدود ۴۵ دقیقه بعد از شروع سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین، دسترسی بسیاری از ایرانیان به فضای نت با اختلال همراه شده و ساعاتی بعد ماجرا به نقطه‌ای رسیده که می‌شود مدعی شد حدود ۹۵ درصد ایرانیان به اینترنت دسترسی ندارند.

البته همان 5 درصدی که به اینترنت بین الملل دسترسی دارند درگیر اختلالات زیادی اعم از کاش سرعت و باز نشدن برخی سایت ها هستند. این 5 درصد برخی نهادهای دولتی و افراد خاص هستند البته خبرگزاری فارس خبر داده خبرگزاری‌ها و نهاد‌های دولتی مشکلی برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت ندارند. خبری که البته صحیح نیست و همین حالا بسیاری از خبرنگاران دسترسی به شبکه های اجتماعی ندارند.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی به رویداد 24 گفته در حال حاضر 50 هزار  کسب و کار آنلاین وجود دارد که این در قیاس با ده سال پیش به معنای 50 برابر شدن این کسب و کارها است.

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۹۷ وزارت صنعت و معدن نشان می‌دهد تعداد کسب و کار‌های الکترونیکی که به صورت وبسایت به ارائه کالا و خدمت می‌پردازند، حدودا ۲۷۰ هزار واحد بوده و تاکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۸۱ درصد از فعالیت‌های مجازی را با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و ساماندهی کرده که عددی بالغ بر ۵۵ هزار نماد الکترونیکی را شامل می‌شود.

موسسه نت بلاک تخمین زده میزان خسارت ناشی از هر روز قطعی اینترنت در ایران مبلغ سرسام‌آور ۳۶۹,۵۷۰,۷۶۳ معادل ۳۶۹ میلیون دلار آمریکا باشد. سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت بر بازار بورس در روزهای گذشته اظهار کرده است: بازار سرمایه نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد. مشکلات قطع اینترنت منجر به کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب و کار‌های مجازی قربانی اول خواهند بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید