من فکر می‌کنم حتی با وجود تفکیک اراذل و اوباش از مردم باز هم دود ماجرای اخیر به چشم مردم می‌رود چون ضرر تمام نابسامانی‌ها متوجه مردم می‌شود. من هم‌چنان تاکید دارم صف اوباش را از مردم جدا کنیم و این اتفاقات اخیر را به حساب مردم نگذاریم و به مردم بگویم اوباش اتفاق اخیر از کجا آمده بودند.

سلام نو – سرویس سیاسی: اعتراضات بنزینی اخیر در سطح کشور یکی از خشن‌ترین اعتراضاتی بود که در چندین سال اخیر در ایران رخ داد، خشونتی که باعث کشته‌های بسیاری نیز شد.

رسانه‌های خارجی از خشونت پلیس سخن می‌گویند و رسانه‌های داخلی از مسلح بودن مخالفان که به سمت مردم عادی نیز تیراندازی می‌کنند.

مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران بزرگ و عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با سلام نو به ابعاد انتظامی و امنیتی اعتراضات اخیر پرداخته و تاکید می‌کند که مسئولان باید دقت بیشتری در این ماجرا می‌کردند.

او با اشاره به جرقه آغاز اعتراضات می‌گوید: شروع اعتراضات ناشی از یک تصمیم مدیریتی برای اجرای یک قانون مشخص بوده که به نظر من شیوه انتخاب شده برای این کار مناسب نبوده، به خصوص وقتی که چند روز قبلش رئیس جمهور یک کشور دیگر از این سخن می‌گوید که دنبال این هستند تا چیزی شبیه اعتراضات عراق و لبنان را به داخل ایران بکشانند.

او با اشاره به دلیل شروع اعتراضات به انتقاد از مدیران دولتی می‌پردازد و می‌گوید: چرا ما نباید به این نکته توجه کنیم که دشمنان دنبال ناامنی کشور هستند؟ اتفاقی که بهانه‌اش را عملکرد مدیران خود ما مهیا کرده‌اند و باعث نارضایتی مردم شده.

رئیس پلیس سابق تهران با تاکید بر تفاوت میان مردم و اراذل اوباش می‌گوید: حالا از این مسائل که بگذریم به این می‌رسیم که قانونی اجرا شده و عده‌ای هم اعتراض دارند. بر اساس سوابق که در حوزه امنیتی و انتظامی دارم می‌گویم که ما باید صف توده مردم را از اراذل و اوباش جدا کنیم. مسئله دیگر این است که در تمام اعتراضات ما، از هر جنسی که بوده، فرصت‌طلبان، خلافکاران و قانون شکنان دنبال سوار شدن بر امواج نارضایتی مردم برای رسیدن به اهداف خود هستند وگرنه کدام عقل، منطق یا وظیفه شهروندی می‌پذیرد که اموال عمومی را ویران و فروشگاه‌ها را غارت کنیم؟ این ویرانگری‌ها کار مردم نیست و توسط خلافکارانی رخ داده که بر اساس اخبار ما آموزش دیده هستند و در یک برنامه طولانی مدت به اینجا رسیده‌اند و اگر ماجرای بنزین هم نبود یک بهانه دیگر مهیا می‌کردند.

او می‌افزاید: به نظرم در بحث مدیریت باید پلیس و دستگاه امنیتی زودتر در جریان قرار می‌گرفتند تا پیش از اجرایی شدن این تصمیم نسبت به جمع آوری گروه‌های مشخصی از این اراذل و اوباش اقدام کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا در نهایت مردم را اصلی‌ترین آسیب دیدگان حوادث اخیر می‌داند و می‌گوید: با این همه من فکر می‌کنم حتی با وجود تفکیک اراذل و اوباش از مردم باز هم دود ماجرای اخیر به چشم مردم می‌رود چون ضرر تمام نابسامانی‌ها متوجه مردم می‌شود. من هم‌چنان تاکید دارم صف اوباش را از مردم جدا کنیم و این اتفاقات اخیر را به حساب مردم نگذاریم و به مردم بگویم اوباش اتفاق اخیر از کجا آمده بودند.

طلایی با اشاره به تفاوت اعتراضات 96 و 98 می‌گوید: تفاوت اتفاقات اخیر با 96 این بود که اغتشاشگران مسلح بودند و بسیار از کشته‌های اخیر ناشی از عملیات این اغتشاشگران مسلح هستند که گستاخانه و با برنامه ترور مردم مانند سال 60 وارد میدان شدند. در این شرایط وظیفه پلیس و دستگاه امنیتی سخت‌تر از قبل می‌شود. اگر پلیس خویشتن‌داری نشان نمی‌داد آمارها بسیار بیشتر می‌شد و صبر نیروهای امنیتی در حوادث اخیر قابل تقدیر است.

او در پاسخ به شایعاتی درباره این که پلیس از همان اول کار حق تیر داشت گفت: قانون تصریح کرده پلیس کجا می‌تواند از اسلحه استفاده کند. این که اخبار بیگانه حرف‌هایی در این رابطه می‌زنند به خاطر این است که دنبال براندازی نظام هستند. این‌ها بگویند بر اساس کدام سند پلیس حق تیر داشته است؟ اگر این طور بود سرگرد نیروی انتظامی در کرمانشاه کشته می‌شد؟ اگر اجازه تیر داشت تیر اندازی می‌کرد نه اینکه کشته شود! این رسانه‌ها بگویند آن‌هایی که وسط پارک آدم می‌کشند از کجا آمدند و با چه پشتیبانی‌ای اسلحه تهیه کرده اند؟

رئیس پلیس سابق تهران با تاکید بر حفظ امنیت مردم گفت: من باید بگویم همه ما از این حوادث متاسفیم و یک کشته هم برای پلیس زیاد است ولی این که وقتی یک عده اوباش مسلح به جان مردم افتاده‌اند و این به حساب پلیس گذاشته شود بی انصافی است.

طلایی با اشاره به  قطعی اینترنت در کشورسوال من از وزیر ارتباطات این است که چرا دسترسی اینترنت را روز اول قطع نکرد؟ هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد امنیت به هم بخورد و تماشا کند. در همین فرانسه ما شاهد چقدر مجروع و زندانی هستیم؟ وقتی ابزاری که باید در اختیار مردم باشد مورد سواستفاده قرار می‌گیرد باید با آن برخورد شود.

او در نهایت با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت گفت: امنیت محور است و باید مقابل هر آن چه که به امنیت خدشه وارد کند ایستاد و هر آن چه که برای حفظ امنیت نیاز است را انجام داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید