اعتراضات ایران در چند روز گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه های بین المللی و مقامات و تحلیل گران خارجی بوده و هر کدام با رویکردهای مختلف واکنش هایی را نسبت به این اعتراضات نشان داند.

به گزارش سلام نو، واکنش ها به اعتراضات در ایران متفاوت بوده. در حالی که غربی ها از اعتراضات در ایران حمایت کرده اند، بازیگرانی مانند روسیه و ترکیه موضع متفاوتی از غرب و امریکا اتخاذ کردند.

پس از اظهارات مداخله‌جویانه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره بروز برخی اعتراضات در ایران که توسط برخی به آشوب سوق داده شد، وزارت خارجه آمریکا هم اقدامی مشابه از خود به نمایش گذاشت.

درهمین ارتباط، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: «ایالات متحده در کنار مردم ایران که مدت‌هاست در حال زجر کشیدن هستند، قرار دارد؛ مردمی که به تازه‌ترین بی‌عدالتی رژیم فاسد در قدرت اعتراض می‌کنند. ما تلاش (دولت ایران) برای قطعی اینترنت را محکوم می‌کنیم»! این اظهارات مداخله‌جویانه ساعتی بعد از توئیت «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره برخی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران مطرح شد. پمپئو پیشتر مدعی شده بود: آمریکا صدای مردم ایران را شنیده و از آنها حمایت می‌کند!

«تام کاتن»، سناتور جمهوی خواه سنای آمریکا نیز در واکنش به تحولات اخیر در اقدامی مداخله جویانه اقدام به صدور بیانیه‌ کرد.

در همین ارتباط، «تام کاتن» در بیانیه‌ای که در واکنش به تحولات ایران صادر کرده، مدعی شده است که «مردم ایران» از نادیده گرفتن نیازهای اساسی خود از سوی حکومت خسته شده‌اند.

این سناتور جمهوری خواه از واشنگتن دی سی، در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود مدعی لزوم حمایت از معترضان شده  است.

«لن کودوروسکی» مشاور ارشد امور عمومی وزارت خارجه آمریکا در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، از آشوبگران خواست فیلم‌هایی را از ناآرامی‌های اخیر در ایران برای وی ارسال کنند.

کودوروسکی که عضو «گروه اقدام ایران» وزارت خارجه آمریکا نیز هست، در صفحه توییترش نوشته است: «اگر ویدئوهای موثقی از اعتراضات ایران دارید، آن‌ها را اینجا منتشر کنید. بگذارید صدای مردم ایران شنیده شود.»

مشاور ارشد امور عمومی وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتری خود تصاویری از حمله اغتشاشگران به اموال عمومی را نیز منتشر ساخته است.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران، خواستار «احترام ایران به آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت‌آمیز» در ایران شد.

این نخستین واکنش فرانسه به تحولات و اغتشاشات اخیر در ایران است که با لحنی مداخله آمیز صورت گرفته است.

درخواست برای آن چه وزارت خارجه فرانسه «اعتراض مسالمت‌آمیز» در ایران عنوان کرده، در حالی است که تنها چند روز پیش از این، تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

دولت آلمان در اقدامی مداخله جویانه از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد و از ایران خواست به آنچه آن را «خواسته‌های قانونی معترضان» خوانده، احترام بگذارد.

«اولریک دمر» سخنگوی دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مدعی شد: «وقتی که مردم نگرانیهای اقتصادی و سیاسی خود را مطالبه می‌کنند، مانند آنچه که در حال حاضر در ایران اتفاق می افتد، این حق قانونی، محفوظ اسن و مورد احترام ماست.

وی اضافه کرد، حکومت ایران باید با تمایل به گفت‌وگو به اعتراضات کنونی در ایران پاسخ دهد.

واکنش متفاوت مسکو و آنکارا

برخلاف واکنش های غربی ها که با لحنی مداخله جویانه انجام گرفت، کشورهایی مانند روسیه و ترکیه واکنش متفاوتی را نشان ندادند.

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در اولین واکنش به برخی ناآرامی‌ها در شهرهای ایران، ابراز امیدواری کرد که آرامش هرچه زودتر به ایران بازگشته و حوادث پیش آمده در روزهای اخیر پایان یابد.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اغتشاش‌ها در ایران به دنبال سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی شاید در پس دامن‌زدن به گسترش اعتراضات و ناآرامی قرار داشته باشند.

این اظهارنظر وزارت خارجه روسیه، اولین واکنش رسمی مسکو به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بوده است./ تابناک

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید