حمیدرضا صالحی رئیس فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکهساست گذلری در یکباره گران کردن بنزین اشتباه بوده و اگر افزایش 38 درصدی نرخ حامل‌های انرژی اعمال شده بود امروز شاهد این حجم از اعتراضات نبودیم. 

حمیدرضا صالحی درباره لزوم افزایش پلکانی قیمت بنزین طی سال‌های گذشته اظهار داشت: داستان حامل‌های انرژی در کشور ما طولانی است، از سال 89 و قبل از دولت نهم و دهم، در مجلس هفتم با طرح تثبیت قیمت‌ها روبرو شدیم و مقرر شد قیمت‌ها ثابت نگه داشته شوند که منجر به این شد که چند سال تورم و اقتصاد مریض تداوم داشته باشد و این در حالی است که به درمان و زیرساخت‌ها توجه نشد. در دولت نهم و دهم موضوع طرح هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد و قرار بود منابع حاصل به تولید برگردد که اینگونه نشد.

وی افزود: اگر در آن زمان تصمیمات درست در بازسازی اقتصاد کشور انجام می‌شد امروز شاهد این مشکلات نبودیم که درمان اقتصاد با چالش مواجه باشد، متاسفانه مسئولین تصمیمات حل مشکلات اقتصاد را به موقع نگرفته‌اند از جمله مجلس که همواره سعی کرده آن را به تاخیر بیندازد.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی گفت: اگر افزایش 38 درصدی نرخ حامل‌های انرژی از همان ابتدای تصویب اعمال شده و به عقب نمی‌افتاد امروز شاهد افزایش یکباره نبودیم و موضوع به معضل تبدیل نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی درآمدهای نفتی کم می‌شود، دولت نقدینگی در اختیار ندارد و سرمایه‌گذاری هم منفی است، بنابراین برای تامین مخارج خود از بانک مرکزی استقراض می‌کند که منجر به تورم می‌شود و یا اینکه باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد که در این صورت باید مشخص شود این درآمدها در کجا هزینه می‌شود.

صالحی یادآور شد: نگه داشتن فنر افزایش تدریجی نرخ بنزین طی سال‌های گذشته به مانند نگه داشتن فنر ارز بود که سال‌ها نگه داشته بودند و درآمدهای نفتی وارد کشور نمی‌شد، وقتی فنر به یکباره پاره شد مشکلاتی را حادث کرد. اگر به دولت اجازه داده می‌شد که طی سال‌های گذشته پله پله نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا واقعی شدن آن اقدام کند امروز مشکلی از این بابت نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه ساختار اقتصاد بر اساس یک تفکر علمی شکل بگیرد و مرض فراگیر اقتصاد کشور در قالب برنامه چند ساله اصلاح شود، یادآور شد: نمی‌توان 4 صفر را حذف کرد و یا قیمت‌ها را واقعی کنیم، اما فکری به حال درآمد و قدرت خرید مردم نکنیم و این در حالی است که هم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هم تقویت درآمد مردم باید گام به گام و طی سال‌های متمادی انجام می‌شد.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی گفت: اصلاحات ساختاری باید صورت بگیرد و مادامی که به سمت آزادسازی حرکت می‌کنیم با یک برنامه بلند اقتصادی حرکت کنیم و اعلام کنیم این افزایش قیمت منجر به ایجاد رفاه، تقویت زیرساخت‌ها، درآمدزایی و ایجاد اشتغال می‌شود، باید به نحوی حرکت کنیم تا مردم هم در گذار از اقتصاد نحیف به سمت اقتصاد پویا نقش داشته باشند.

وی بیان کرد: همه بخش‌های اقتصاد بهم ربط دارد، نمی‌توان یک گوشه را تغییر داد و به بقیه بخش‌ها بی‌تفاوت بود امیدوارم که دولت شفاف‌تر برنامه‌ها را اعلام کند تا مردم اعتماد کرده و همراه باشند.

صالحی در ادامه با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق روزانه 7 میلیون لیتر بنزین نیاز به تصمیمات جامع دارد، گفت: ساختار تولید، صنعت و انرژی کشور بیمار است، تلفات انرژی بالاست، باید همه این مباحث را در نظر گرفت، باید بهره وری بالا برود، زمانی بهره وری بالا می‌رود که اقتصاد آزاد، تولید رونق و قدرت خرید و رقابت‌پذیری بالا برود.

وی در ادامه با انتقاد از وضع تعرفه روی واردات خودروهای هیبریدی اظهار داشت: اگر واردات خودروهای برقی و کم مصرف به کشور آزاد شود نه تنها به کاهش مصرف بلکه به کاهش آلودگی هوا کمک می‌شود، شاید مردم هم واقعا بخواهند در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا نقش داشته باشند چرا حتما باید خودروی ایرانی با مصرف سوخت بالا بخرند؟ اگر خودروسازان ما به‌روز بودند و میزان مصرف سوخت‌ خودروها کم بود آیا امروز مشکلات اینچنینی داشتیم؟

رئیس فدراسیون صادرات انرژی تاکید کرد: نمی‌شود مشکل خودرو را حل نکرد، خودروی برقی و هیبریدی وارد کشور نشود و فقط منافع عده‌ای تامین شود و بنزین هم گران شود، باید همه را با هم دید.

/ایلنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید