سخنرانی‌های چند روز اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری در سفر به استان‌های یزد و کرمان با واکنش‌های متفاوت رسانه‌های داخلی از تحسین تا تقبیح مواجه شد و در این میان گروهی از اهالی رسانه روحانی را مورد شدیدترین نقدها و حملات خود قرار دادند.

جهان‌نیوز در این زمینه نوشت: روحانی در بخشی از اظهاراتش با طرح این پرسش که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟، گفت: چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. این موضوع که روحانی از برخوردهای قاطع قوه قضائیه با برخی مفسدان اقتصادی نزدیک به مسئولان دولتی مانند برادر رییسجمهوری ناراحت است، قابل کتمان نیست. اتفاقا ریشه این رویکرد، از برخورد با همین دانه درشت‌هایی نظیر حسین فریدون نشأت می‌گیرد./ ایرنا

به گزارش سلام نو، حسن روحانی بالاخره بعد از سفر سه‌روزه خود به استان‌های کرمان و یزد، روز گذشته به تهران بازگشت. سخنان روحانی البته در این سفر واکنش‌های زیادی به دنبال داشت، به گونه‌ای که تندروهای مخالف او حتی در حد توزیع شب‌نامه علیه او در مجلس پیش رفتند.

اما او روز گذشته در جلسه شورای اداری کرمان باز هم خطاب به منتقدان خود با دفاع از عملکرد دولت و دستاورهای برجام گفت: کشور در سخت‌ترین روزهای پس از انقلاب است. از ابتدای انقلاب تاکنون‌ در این ۴۱سال، برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش اینگونه مشکل نداشتیم. وقتی کشور با مشکل فروش نفت روبه‌رو می‌شود، چگونه باید کشور را اداره کنیم؟

رییس‌جمهوری همچنین با اعلام اینکه در نیویورک پیشنهادات نسبتا خوبی به ایران داده شد، اعلام کرد: شرایط طوری بود که باید به رییس‌جمهوری آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رییس‌جمهوری دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر ماه انجام و تمام می‌شد.

سخنان اخیر رییس‌جمهوری باعث شد تا رسانه‌های اصولگرا با فضاسازی درباره اظهارات وی ادعاهایی همچون انتخاباتی بودن سخنان روحانی را مطرح کرده است و مطالبی در راستای القای اختلاف میان دولت و قوه قضاییه منتشر کنند.

در مقابل رسانه‌های اصلاح طلب از جریان‌سازی رسانه‌های اصولگرا خبر دادند و نوشتند: آنها که خودشان صبح تا شب آماج حملاتشان به سمت قوه مجریه است،  سخنان اخیر حسن روحانی را هم تاب نیاوردند و شروع به حمله به دولت کرده‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

آرمان ملی: انسان وقتی به برخی از اظهار نظرها پیرامون رییس‌جمهوری نگاه می‌کند دچار تحیر می‌شود، گویی در کشوری بی‌قانون زندگی می‌کنیم و قلدری‌ها برقرار است.

فضاسازی علیه روحانی

علی‌محمد نمازی نایب رییس مجمع نمایندگان ادوار در روزنامه آرمان ملی نوشت: آنهایی که مسئولیت برنامه‌ریزی سفرهای استانی و سخنرانی‌های رییس‌جمهوری و ایجاد نظم و امنیت آن را به عهده دارند، اولا نباید اجازه بدهند که جمع معدودی با برنامه‌ریزی قبلی یا اتفاقی و خودسر به هنگام سخنرانی ایشان بخواهند با سر دادن شعارهای نامربوط جو را متشنج نمایند. رییس‌جمهوری نیز باید همچنان با تسلط، طبق برنامه و موضوعات از قبل پیش‌بینی شده صحبت‌های خود را بیان کند. از شروع ریاست جمهوری شهید رجایی این اولین مرتبه بود که جمعی قصد داشتند با شعارها و مطالب در راستای مطالبات مردم، انعکاس یافته در پلاکاردها مانع سخنرانی رییس‌جمهوری، یعنی آقای دکتر روحانی شوند. با کنترل‌های جدی و حساب شده که توسط تیم‌های حفاظت به عمل می‌آید، بعید است که افراد مساله‌دار با نظام توانسته باشند این کار را انجام دهند...

روزنامه آرمان ملی در مطلب دیگری می نویسد: بــرخــی دلواپسان مجلس دم از وحدت می‌زنند اما در واقعیت عامل شکاف و اختلاف هستند که نمونه بارز آن پخش شبنامه علیه رییس‌جمهوری در مجلس از سوی نماینده عضو جبهه پایداری یعنی مجتبی ذوالنوری است و تکرار مشابه‌سازی رییس‌جمهوری با بنی‌صدر. این نماینده عضو جبهه پایداری با تاکید بر اینکه وظیفه او به زیر کشیدن روحانی است؛ گفته بود: آقای روحانی می‌خواست مردم یزد را به جان هم بیندازد، چون من در حادثه ۱۴ اسفند و ماجرای بنی‌صدر حضور داشتم، جو سخنرانی روحانی و حرف‌هایش برایم تداعی‌گر بنی‌صدر و ۱۴ اسفند بود. زمانی اهتمام اعضای جبهه پایداری به ایجاد شکاف میان مردم و دولت با القای عمکرد بنی‌صدر و روحانی پررنگ شد که حمید رسایی نزدیک به جبهه پایداری هم چنین برای ذوالنوری می‌نویسد: برادر ذوالنور! چطور ممکن است وظیفه کسی به زیر کشیدن این رییس‌جمهوری باشد در عین حال وظیفه‌اش تلاش برای به ریاست رساندن علی لاریجانی حامی اصلی حسن روحانی به ریاست مجلس باشد؟ اگر سخنان روحانی تداعی‌گر ۱۴ اسفند و ذات بنی‌صدری اوست -که هست- چه کسی با حمایت‌های پیدا و پنهانش در جایگاه ریاست مجلس، او را به این جسارت رسانده؟ و چه کسی این حامی را در این کرسی نشانده؟ این پروژه در زمانی که اعضای جبهه پایداری و نزدیکان به آنها درصدد رسیدن به هدف خاص هستند تکرار می‌شود مانند خرداد ۹۶ که سیدحمید حسینی روحانی در گفت‌وگو با صراط با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این موضوع برهمگان روشن است که روشی که رییس‌جمهوری فعلی در پیش گرفته است تقریبا مشابه همان روشی است که دکتر ابوالحسن بنی‌صدر در دوران ریاست جمهوری دنبال می‌کرد.

روزنامه ایران دلایل هجمه شدید به روحانی را بررسی کرده است و ذیل عنوان تاوان مطالبه شفافیت‌ می نویسد:‌ بخشی از سخنان روحانی در جمع مردم استان یزد به مذاق مخالفان خوش نیامده و حالا همان‌ها که با شدیدترین وجه ممکن علیه او شوریده‌اند، روحانی را متهم به عصبانیت کرده و در تحلیل این ادعا گمانه‌زنی‌های مختلف را قلمی کرده‌اند. اما رئیس جمهوری در یزد چه گفت که لرزه به جبهه مخالفان افکنده و آنها را اینگونه به تکاپو انداخته تا رئیس جمهوری را مقابل رهبری قرار دهند و شبنامه توزیع کنند. بماند که چند روز پیش ماجرای موهوم استخر فرح و تهدید به قتل روحانی را نیز دوباره یادآور شدند.

این روزنامه در ادامه نوشت: حسن روحانی در یزد مطالبه شفافیت کرد و با اشاره به روند مبارزه با فساد-  که این روزها در رسانه‌های منتقد دولت برجسته‌سازی می‌شود- پیشنهاد داد که به سراغ دانه درشت‌ها بروند و در این مسیر به بازداشت و دادگاهی چند نفر اکتفا نشود. او مشخصاً پرونده بلاتکلیف مانده بابک زنجانی با مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را مورد اشاره قرار داد که با گذشت چند سال نه پول به بیت‌المال برگشته و نه حکم مجرم اجرا شده است. روحانی در ادامه از دستگاه قضایی خواسته بود که با ماجرای ۲ میلیارد دلاری که در دولت احمدی‌نژاد با تعلل و بی تدبیری از سوی امریکا مصادره شد و برنگشت هم رسیدگی کند. روحانی البته تأکید داشت که عوامل پشت صحنه دخیل در این پرونده‌ها هم مشخص شوند. رئیس جمهوری از یک نهاد دیگری هم گفت که ۹۴۷ میلیون دلار پول گرفته و هنوز پس نداده است. در نهایت هم گفت که برخی نهادها ۷۰۰ میلیون دلار به خزانه بدهکار هستند. رئیس جمهوری در حقیقت مطالبه شفاف‌سازی درباره موارد میلیارد دلاری را بیان کرد که انتظار می‌رفت با استقبال جریان سیاسی روبه‌رو شود که مدافع روند در پیش گرفته شده برای مبارزه با فساد هستند. چرا که سخنان روحانی نه تنها زاویه‌ای با مقابله با فساد نداشت که اتفاقاً در همان جهت بود.

عباس عبدی روزنامه نگار طی یادداشتی در ایران آورد: اخیراً یکی از سایت‌های اصولگرا متنی را با مضمون بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی و افت بی‌سابقه محبوبیت رییسجمهوری منتشر کرده و نوشته است که: نظرسنجی یک نهاد معتبر دانشگاهی - که از سال ۱۳۸۸ تاکنون دقت بالایی داشته و اعتبار آن ثابت شده - در مرداد ۹۸ می‌گوید درصد کسانی که به روحانی بسیار علاقه‌مند هستند حدود ۱۰ درصد و درصد کسانی که به او بی‌علاقه یا بسیار بی‌علاقه هستند حدود ۴۵ درصد است. در گزارش خبرگزاری و طی بندهای گوناگون به توصیف و تحلیل این یافته‌ها اشاره کرده است که جملگی حاکی از کاهش محبوبیت رییسجمهوری است. در این مورد چند نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته این است که اعتبار هر نظرسنجی در درجه اول متأثر از نهاد تولیدکننده آن است. اینکه ماهیت آن نهاد و چگونگی استقلال آن چگونه است؟ منابع مالی آن کدام است؟ و... به‌همین دلیل هیچ‌گاه نمی‌توان آنها را بدون ذکر نام و به‌صورت مجهول معرفی کرد!!

سیدحسین موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در روزنامه ایران می نویسد: تهدیدات سخیف اخیر علیه رییسجمهوری خود به تنهایی می‌تواند موجبات تأسف از سقوط اخلاق نقد و رقابت سیاسی در کشور باشد. اما تأسف بیشتر از آن سو است که این اتفاق مسبوق به سابقه‌ای طولانی است و به طور مکرر در حال تکرار است و در این شرایط نه تنها مرتکبین مورد نصیحت و هشدار خاصی قرار نمی‌گیرند که حتی در جاهایی حرکت‌های آنها مورد تکریم هم واقع می‌شود. حرکت‌هایی که نه شکل آن از نظر ادب بیان مسأله سنخیتی با اخلاق اسلامی و انقلابی ما دارد و نه محتوای آن از منظر ضربه به وحدت و ایجاد دوقطبی را می‌توان در تناسب با تدبیر و عقلانیت دانست.

به گزارش ایلنا، محمد صادق جوادی حصار عضو حزب اعتماد ملی درباره فایده مطرح شدن مباحث کلی درباره فساد از زبان رییس جمهوری، گفت: تصور می‌کنم یکی از چیزهایی که آقای روحانی در ذهن دارند این است که جریان مقابل ایشان با استفاده از انتخاباب پیش رو در پی زمین‌گیر کردن دولت و فایده بردن از این زمین‌گیری در انتخابات مجلس و سپس انتخابات ریاست جمهوری بعد است. از فواید مترتب بر این رفتار این است که این اتفاق‌ها در آستانه انتخابات مجلس در حال رخ دادن است و جریان مخالف دولت از این موضوع، برای همسو کردن مجلس آینده با خودش_در جهت مبارزه با فساد ترسیمی از جانب دستگاه قضایی -بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

روزنامه شرق می نویسد: سخنان اخیر حسن روحانی درباره بخشی از عملکرد قوه قضائیه در حوزه مفاسد اقتصادی، اصولگرایان را به حمایت از یک قوه و علیه قوه دیگر به صف کرده است. آنها که خودشان صبح تا شب آماج حملاتشان به سمت قوه مجریه است و تعریف و تمجیدشان روانه قوه قضائیه، سخنان اخیر حسن روحانی در یزد را هم تاب نیاورده و شروع به حمله به دولت کرده‌اند. اصولگرایانی که برای قوه مجریه حریم و حرمت قائل نیستند و با استناد به آزادی بیان و حق انتقاد، هرچه می‌خواهند با هر ادبیاتی در رسانه‌هایشان می‌گویند و اگر دستشان برسد عمل هم می‌کنند، از رییسجمهوری می‌خواهند حرمت قوه قضائیه را نگه دارد. مثلا مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس، به‌تازگی گفته است اگر من زورم برسد، یقه رییسجمهوری را می‌گیرم تا ایشان را به اینجا بکشانم و دنبال این هستیم. اصولگرایان مدت‌هاست درگیر یک استاندارد دوگانه‌اند. آنها در نقد از یک نهاد انتخابی مخالفشان مانند دولت، از هرچه دستشان برسد کوتاهی نمی‌کنند؛ اما تاب نقد نهادها و قوای دیگر را ندارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، به دنبال اخلال در سخنان اخیر رییسجمهوری در یزد، فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید با بیان اینکه طبق اخبار و گزارش‌های دریافتی اخلال در سخنرانی رییسسجمهوری در یزد سازمان یافته بوده است، گفت: فراکسیون امید از وزیر کشور برای توضیح درباره بررسی‌ها و اقدامات صورت گرفته نسبت به موضوع اخلالگران در سخنرانی رییسجمهوری دعوت خواهد کرد.

سید قائم موسوی در سرمقاله روزنامه مردم سالاری می نویسد: در سخنرانی رییس جمهوری در یزد کسانی با در دست داشتن پلاکاردهایی به وضعیت اقتصادی و گرانی اعتراض داشتند و شعارهایی نیز مطرح کردند. آنها ضمن شعار معتقد بودند که مشکلات کشور با سخنرانی قابلیت حل شدن ندارند. اینکه این عده واقعا نمایندگی معضلات اقتصادی و اعتراضات را بر عهده داشتند یا مخالفان دولت بودند و پشت این شعارها و پلاکاردها پنهان شده بودند و مهمتر اینکه در سخنرانی‌های مشابه چقدر جسارت حضور و سردادن همین شعارها را دارند مد نظر این یادداشت نیست. چرا که به زعم نگارنده دیواری کوتاه تر از دیوار دولت در این کشور وجود ندارد و اساساً تفاوتی نمی‌کند سنخ و ماهیت دولت از چه گروهی و جناحی باشد، همه کاسه کوزه‌ها سر دولت شکسته می‌شوند...

مواضع غیر قانونی مخالفان رییس جمهوری

روزنامه آرمان ملی نوشت: ما در تگزاس، با آن تصوری که از این ایالت آمریکایی وجود دارد بسر نمی‌بریم، اما انسان وقتی به برخی از اظهارنظرها پیرامون رییسجمهوری نگاه می‌کند دچار تحیر می‌شود، گویی در کشوری بی‌قانون زندگی می‌کنیم و قلدری‌ها برقرار است. رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس وظیفه خود را پایین کشیدن رییسجمهوری اعلام می‌کند و دیگری بدون هیچ اشرافی به قوانین دومین مقام کشور را به حبس تهدید می‌کند و همه مخالفان دولت سخنان خود را به شعارهایی اضافه می‌کنند که بعضا در برخی از تجمع‌های سازمان یافته سر داده شد و آقای روحانی را به عاقبت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بشارت می‌دهند! ماجرا چیست؟ آیا قدرت مخالفان دولت زیاد است یا جایگاه ریاست جمهوری در قانون اساسی از چنان شأنیتی برخوردار نیست که مدعیان ملاحظه کنند و از تبعات و عوارض آن هراسی به دل راه دهند. در پاسخ به این سوال‌ها باید عنوان کرد که مخالفان دولت اگرچه بعضا مسئولیت‌های مهمی دارند ولی علت اصلی پرخاش‌هایشان علیه رییس دولت حاکی از امنیتی است که احساس می‌کنند و عوارضی است که برای ایشان هرگز محقق نمی‌شود. چنانچه تا کنون دیده نشده است که به مخالفان وی نازکتر از گل گفته شود یا با اهانت‌کنندگان برخوردی شود. اما رییسجمهوری در قانون اساسی دارای جایگاه رفیعی است و اختیارات فراوان دارد و از همه مهمتر مستظهر به آرای مستقیم مردم است. به عبارت دیگر رییس دولت در ساختار قانون اساسی سمبل مردمسالاری است و او به نمایندگی از ملت در نظام تصمیم‌گیری کشور حضور دارد و رای و نظرش ارزشی دمکراتیک دارد. بر این اساس کسانی که بی‌محابا به مجری قانون اساسی می‌تازند به چنین شخص حقوقی تاخته‌اند و باید مسئولیت مخالفت با رای مردم را پذیرا باشند. اینکه عده‌ای راه افتاده‌اند و ریزش آرای آقای روحانی را محملی برای اعمال و سخنان غیر قانونی خود می‌دانند هرگز مسموع نیست و با هیچ قرارداد اجتماعی سازگاری ندارد.

رسانه‌های اصولگرا

وطن امروز: سخنرانی حسن روحانی در یزد را می‌توان سوت شروع دوئل سیاسی وی با سایر رقبایش دانست.

ادعای انتخاباتی بودن سخنان روحانی

روزنامه جوان در تیتر یک خود با عنوان خطابه‌های مجلسی رییس جمهوری نوشت: رییس جمهوری برای سومین روز متوالی در سفر استانی به یزد و کرمان بازهم خبرساز شد و باز هم مجموع افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۴۱ طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی در استان کرمان، تحت تأثیر سخنان او که البته هیچ ارتباطی به این طرح‌ها و پروژه‌ها نداشت، به حاشیه رفت. برای افتتاح این پروژه‌ها که از طریق ویدئوکنفرانس و با دستور رییس جمهوری انجام می‌شد، هر یک از وزرای مربوط وقت داشتند حداکثر چهار دقیقه توضیح بدهند، اما زمان به رئیس دستگاه اجرایی کشور که رسید، باز هم بر کرسی وعظ و خطابه طولانی رفت. بازهم از برجام گفت. از ثمرات برجام برای کارخانه‌ها گفت...

روزنامه وطن امروز می نویسد: سخنرانی حسن روحانی در یزد را می‌توان سوت شروع دوئل سیاسی وی با سایر رقبایش دانست... تعدد حضور روحانی در مجامع عمومی و از سرگیری مباحث سیاسی- تبلیغاتی در عمده آنها یادآور تصویر روسای‌جمهوری در اواخر دوره چهار ساله اول ریاست‌شان و تلاش برای در چشم بودن با مانور روی افتتاح پروژه‌های جدید و وعده‌های سیاسی است.

اظهارات روحانی در خصوص مبارزه با فساد

روزنامه سیاست روز در مطلبی مدعی شد: قوه قضاییه نسبت به رویکرد حسن روحانی در رابطه با مبارزه با فساد صرفا به توضیحات جامع سخنگوی خود بسنده نکرد و در نهایت آیت الله رئیسی، رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: هیچگونه حاشیه سازی، ما را گرفتار نخواهد کرد، از مبارزه با فساد باز نخواهد داشت و روند کار دستگاه قضایی را کند نخواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید