تغییر دکترین یعنی اقدامات اساسی در راستای تغییر چهارچوب حاکم بر فعالیت هسته‌ای ایران که می‌تواند شامل خروج از NPT، غیرشفاف کردن برنامه هسته‌ای و اقداماتی این چنینی باشد.

سلام نو – سرویس سیاسی: «بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت و قرارگرفتن دوباره ایران ذیل فصل 7 خط قرمز ایران است.» این هشداری بود که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از چهره‌های موثر برجام به طرف اروپایی داد و تاکید کرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد " این به‌معنای آن است که «دکترین هسته‌ای» ایران اشتباه بوده است و ایران باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهد."

این شاید جدی‌ترین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین تهدیدی است که یک مقام ایرانی نه در رابطه با برجام بلکه در رابطه با چهارچوب عملیاتی برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است، تهدید مبهم و چند وجهی می‌تواند گسترده‌تر از گام‌های فعلی باشد.

تغییر دکترین یعنی اقدامات اساسی در راستای تغییر چهارچوب حاکم بر فعالیت هسته‌ای ایران که می‌تواند شامل خروج از NPT، غیرشفاف کردن برنامه هسته‌ای و اقداماتی این چنینی باشد.

علی اصغر زرگر،  تحلیل مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو در توضیح سخنان عراقچی گفت: واقعیت این است که در دنیای سیاست برای وادار کردن طرف مقابل به عکس‌العمل مناسب یا تضعیف او بلوف زده می‌شود و این حرف می‌تواند یک بلوف سیاسی برای مذاکرات آتی باشد همانطور که می‌تواند یک تهدید هم باشد.

او در پاسخ به این سوال که این تغییر دکترین شامل چه گام‌هایی خواهد بود گفت: این که این دکترین چه خواهد بود سوالی است که برای پاسخش باید به گام چهارم نگاه کرد و این که ایران گام به گام سمت غنی‌سازی بیست درصد می‌رود و گام پنجم می‌تواند فرای این موارد باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه کره شمالی در انتخاب دکترین تهاجمی گفت: کره شمالی هم در این مسیر حرکت می‌کرد و وقتی در مذاکرات اتمی به این کشور امتیاز داده نشد بمب اتم ساخت و تهدید کرد. در مورد ایران هم محافلی بوده و هستند که معتقدند ایران به خاطر جایگاه ژئوپولتیکش و قرار گرفتن بین دو قدرت هسته‌ای مثل پاکستان و اسرائیل خواه ناخواه باید به سمت و سوی برخورداری از سلاح هسته‌ای برود، فارغ از این که استفاده آن چه خواهد بود.

زرگر البته معتقد است مراد عراقچی از تغییر دکترین چنین چیزی نبوده و افزود: به نظر من این حرف آقای عراقچی حداقل فعلا یک بلوف و تهدید سیاسی برای  طرف اروپایی است تا به تعهداتش عمل کند وگرنه ایران در مسیری قدم خواهد گذاشت که شاید بازگشت نداشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که با این مسیر آیا ایران می‌تواند آن طور که روحانی می‌خواهد تا پایان یافتن تحریم تسلیحاتی در برجام بماند یا خیر گفت: تمام اقداماتی که امروز انجام می‌شود در قالب برجام است به این شکل که اگر یک طرف به تعهداتش عمل نکند طرف مقابل نیز حق دارد از عمل به تعهدات خود سرباز بزند و این روند در دست ایران است و ما می‌توانیم هروقت که خواستیم پیشرفت آن را متوقف کنیم و اعلام کنیم به جای 100 روز یک سال مهلت می‌دهیم تا وقت لغو تحریم تسلیحات نظامی برسد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفتار خاص آمریکا در برجام گفت: خروج آمریکا از برجام در پی خروجش از سایر معاهدات و مجبور کردن دیگران به پایبندی به تعهداتشان است. امروز اروپا اعلام می‌کند ایران باید به تعهداتش پایبند باشد، در حالی که خودشان به چیزی عمل نکرده‌اند و عملا برجامی باقی نمانده و ایران به پوسته برجام پایبند است و حتی همین هم آمریکا را به دست و پا انداخته تا تحریم تسلیحاتی ایران لغو نشود یا حداقل مهلت غروب این بند تا سال 2025 تمدید شود، حالا ایران می‌تواند تصمیم بگیرد یک سال دیگر صبر کند تا این بند به پایان برسد یا خیر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید