در پی ادعای پیدا شدن ذرات اورانیوم در محلی در ایران، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران با یک ادعای پادمانی یافت ذرات اورانیوم ارتباطی به برجام ندارد.

به گزارش سلام نو، به نقل از اردوپوینت، میخائیل، اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که در آن مدیرکل موقت آژانس به یک موضوع پادمانی مورد بحث میان ایران و آژانس است مبنی بر این‌که "آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کرده است" اشاره کرده بود، به اسپوتنیک گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این عبارت وجود دارد؛ این عبارت به عنوان سندی «دست اول» که عدم صداقت ایران را گواهی می‌دهد، ارائه شده است. این سوء برداشت از وضعیت واقعی است، چراکه مربوط به کشف ذرات اورانیومی است که از نظر زمانی مربوط به تقریبا آغاز دهه نود[میلادی] و تا سال 2005 می‌باشد. این هیچ ارتباطی به برجام ندارد و همچنین نشانگر تخطی آشکار از سوی ایران نیست.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس در واکنش به این بخش از گزارش آژانس در مورد مکانی در ایران، گفته است: از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را مطلع کرد که برخی سوالات در مورد یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف‌کردن وضعیت و رسیدگی به سوالات مرتبط شود. ایران با نشان‌ دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقبا دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد.

او ادامه داد: همان‌گونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت‌های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران در خصوص این موضوع در حال انجام شدن است. بنابراین، هرگونه تلاش برای پیش‌داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی است.

نماینده ایران تاکید کرد که "وجود اینگونه سوالات در تعاملات بین آژانس و کشورهای عضو امری معمول و عادی بوده و در حالیکه دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نباید با اغراض سیاسی مورد سوءاستفاده و بزرگ‌نمایی واقع شود."

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید