اگر دو هدف روحانی تامین شود او نه تنها زمینه را برای کامیابی بیشتر حامیانش در انتخابات مجلس فراهم می‌کند بلکه آن طور که گفته دولتی بدون تحریم یا حداقل کم تحریم را در 1400 تحویل می‌دهد، اما خود او می‌داند در سیاست داخلی با چالش اعتماد مردم و در سیاست خارجی با تصمیم قطعی نظام رو به رو است.

سلام نو – سرویس سیاسی: حسن روحانی چند روزی است که موتورهای خود را روشن کرده، همان موتورهایی که اسحاق جهانگیری تهدید کرده بود اگر برخی روندها ادامه یابد دوباره آن‌ها را روشن می‌کند.

رئیس جمهور از سفر به یزد و با نقد قوه قضاییه شروع کرد و حالا در کرمان به نقد شورای نگهبان رسیده و با اشاره به انتخابات پیش رو در اسفند ماه سال جاری می‌گوید که باید انتخابات را دست مردم داد و اجازه داده شود تا مردم حداقل رنگ جنس مورد علاقه خود را انتخاب کنند!

روحانی موتور انتقاداتش را در یزد، شهر سید محمد خاتمی روشن کرد و به سراغ ابراهیم رئیسی و شیوه عمل او در قوه قضاییه رفت. او با اشاره به عملکرد این قوه گفت:از قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می کند می خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد.

او در ادامه درخواست کرد که قوه قضائیه مسائل را برای مردم توضیح دهد و ابراز داشت اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2 میلیارد و 700 میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان، این پول کجاست و چه کسانی مسوول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی شود.

روحانی سپس در رفسنجان به مسائل بین‌المللی پرداخت و یکی از مهم‌ترین دلایل ماندن ایران در برجام را دوباره یادآور شد. او با اعلام اینکه با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می یابیم، گفت: سال‌ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231 برجام را حفظ نماییم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به راحتی می توانیم سلاح لازم را بخریم و یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.

رئیس جمهور در گام بعدی خود دوباره به داخل نگاه کرد و ظاهرا دوباره قوه قضائیه و برخی نهادهای امنیتی را هدف نقد خود قرار داد و با انتقاد از پرونده سازی گفت: شما در زندگی کسی شنود بگذارید خب حتما خطایی پیدا می‌کنید. اگر بنا بود همه چیز را افشا کنیم و پول مردم را برداریم و دستگاه بگذاریم در دفتر مردم، قطعا خطایی پیدا خواهیم کرد.

حسن روحانی در آخرین سخنرانی خود نیز به انتخابات و مذاکره اشاره کرد. او با انتقاد از کسانی که مردم را نسبت به آینده نگران می کنند و به آنها می گویند راهی که انتخاب کرده اند، اشتباه است، گفت: این راه استکبار است که یک جمع، گروه و فردی به یک ملت رشید بگوید همه اشتباه می‌کنید و حرف یک جمع کوچک درست است.

او در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو در اسفند ماه سال جاری گفت: انتخابات را به دست مردم بدهیم لااقل بگوییم رنگ جنس را مردم انتخاب کنند. بگذاریم مردم آزاد باشند، کاندیداها آزاد باشند و هر کسی که مردم را بهتر دانستند به او رای دادند و رای مردم معیار باشد. بگذاریم احراز صلاحیت را مردم انجام دهند.

اما این پایان حرف روحانی نبود و او بار دیگر برخلاف میل تندروها بر باز بودن درهای مذاکره تاکید کرد، هرچند هم‌زمان ترامپ را رئیس جمهوری غیرقابل اعتماد با تصمیمات ناگهانی دانست.

رئیس جمهور با اشاره مذاکرات خود در آمریکا گفت: در نیویورک که بودم پیشنهادات نسبتاً خوبی داده شد و من می‌توانستم آنجا تصمیم بگیرم برای اینکه تحریم را بشکنیم، اما شرایطی جوری بود که اطمینان نمی توانستیم به رئیس‌جمهور آمریکا بکنیم.

او با اشاره به توافقات اولیه گفت: تقریباً در اصول توافق رسیدیم و در نحوه اجرا مشکل داریم، راه مذاکره را رها نمی‌کنیم اما تنها به مذاکره هم اتکا نمی‌کنیم اینجا باید کار و تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم وحدت خود را حفظ کنیم.

این که سخنان روحانی رنگ و بوی انتخاباتی دارد غیرقابل انکار است، اما او دقیقا از این سخنان به دنبال چیست؟ به نظر می‌رسد رئیس جمهور می‌خواهد در گام نخست از پیش برنده دو قطبی‌ای باشد که رقبای رادیکالش مثل همیشه خواهند ساخت.

او برای این کار آن‌چه را می‌گوید که جامعه دوست دارد بشنود، هرچند که حامیان روحانی این بار از همیشه خسته‌تر و دل‌سردتر هستند و با سلام به خاتمی و هاشمی و انتقاد از رئیسی چنان سرشوق نمی‌آیند و حتی از او انتقاد می‌کنند که به عمل کار برآید به سخن‌رانی نیست!

از طرف دیگر حسن روحانی به خصوص در زمینه سیاست خارجی دنبال جذب حامی است. او می‌داند که جامعه حامی مذاکره عزتمندانه حتی با کسی مثل ترامپ است برای همین این مسئله را عمومی می‌کند تا دکترین مذاکره خود را تبدیل به خواست عمومی یا حداقل خواست بخش مهمی از جامعه بکند.

آیا روحانی در رسیدن به این هدف‌ها موفق می‌شود؟ او ظاهرا در دوقطبی سازی دست آوردهایی داشته. در همین گام اول مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس علیه رئیس جمهور شب نامه پخش کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه وظیفه شما چیست؟ تاکید کرد: وظیفه من به زیر کشیدن آقای رئیس‌جمهور است.

این یعنی روحانی توانست دست پیش را در دوقطبی سازی بگیرد و نگذارد زمین این دو قطبی را رقیب او شکل دهد و همین به خودی خود بخشی از هدف روحانی را تامین می‌کند.

در زمینه دکترین مذاکره روحانی در سیاست خارجی اما ماجرا متفاوت است و تغییر تصمیم نظام به همین سادگی نخواهد بود، هرچند روحانی نشان داد توان تبدیل خواست‌هایش به مطالبه را، به خصوص در حوزه سیاست خارجی، دارد.

اگر دو هدف روحانی تامین شود او نه تنها زمینه را برای کامیابی بیشتر حامیانش در انتخابات مجلس فراهم می‌کند بلکه آن طور که گفته دولتی بدون تحریم یا حداقل کم تحریم را در 1400 تحویل می‌دهد، اما خود او می‌داند در سیاست داخلی با چالش اعتماد مردم و در سیاست خارجی با تصمیم قطعی نظام رو به رو است.

کد خبرنگار: ۱
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید