به نظر می‌رسد معماران سیاست ایران دست به کار شده‌اند و در حال بازآرایی ساختار سیاسی اصولگرایان هستند. ظاهرا دنبال تصفیه اساسی این جریان و "ری‌برند" کردن آن هستند و می‌خواهند با جوانان نوخواسته عدالت‌خواه، اصولگرایی را از نوبزایند.

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها همان‌طور که اصلاح‌طلبان با سرا و بحث‌های اطراف آن مشغول هستند اصولگرایان هم درگیر بحث سرلیستی و حضور چهره‌های خود در انتخابات هستند و هر روز اخبار متفاوتی از حضور و عدم حضور چهره‌های شاخص آنان به گوش می‌رسد.

در چند روز اخیر سه خبر مهم از سه چهره موثر اصولگرایی و کناره‌گیری آنان به گوش رسید. ابتدا خبر رسید که رئیس متنفذ مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی قصد شرکت در انتخابات مجلس آینده را ندارد. به نوشته ایلنا لاریجانی در روزهای اخیر به «برخی فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم» اعلام کرده که قصد کاندیداتوری ندارد.

با فاصله‌ای اندک و در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از قطعی شدن نامزدی محمد باقر قالیباف داده و اعلام کرده بودند او سرلیست احتمالی اصولگرایان در تهران خواهد بود، عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این عضو مجمع تشخیص مصلحت قصدی برای شرکت در انتخابات ندارد.

این نماینده با اشاره به دیدار اخیر خود با قالیباف گفت: طی دیداری که با دکتر  قالیباف داشتم درباره اخبار مطرح شده درباره نامزدی‌اش در انتخابات سوال کردم که ایشان با بر شمردن برخی دغدغه‌ها و نکات و مسایل پیرامون شرایط جاری اعلام کرد که قصدی برای حضور در این انتخابات ندارد.

این انتهای کار نبود و در سومین انصراف مهم غلامعلی حداد عادل نیز اعلام کرد که در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کند.  پرویز سروری عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره حضور حداد عادل در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شخص دکتر حداد گفتند که در انتخابات پیش رو شرکت نمی‌کنند.

تمام این تحولات در حالی اتفاقات در حالی افتاد که لاریجانی، قالیباف و حداد هر سه گزینه ریاست مجلس بودند و قالیباف و حداد از جمله چهره‌های مطرح اصولگرایان برای سرلیستی لیست مجلس در تهران بودند و خروج آن‌ها به این معنا است که اگر سعید جلیلی به هر شکل سرلیست اصولگرایان در تهران نشود باید منتظر یک چهره جوان و جدید برای پرچمداری اصولگرایان در مجلس باشیم.

اما چطور شد که این سه چهره اصولگرا قید حضور در انتخابات مجلس را، حداقل در حال حاضر، زده‌اند؟ علی لاریجانی چند سالی است که زیر فشار بخش تندرو اصولگرایان است تا جایی که دوره پیش به عنوان نامزد مستقل از قم نامزد و با حمایت اصلاح‌طلبان توانست در این شهر دوم شود.

او می‌داند با افول ستاره بخت دولت این بار شانسش از قبل کم‌تر است و در مجلس اصولگرا نیز رقابت دشواری برای ریاست در پیش روی خود می‌بیند.

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا با اشاره به اینکه امیدوار است خبر عدم حضور لاریجانی در انتخابات مجلس درست نباشد به سلام نو گفت: اگر ریاست مجلس از آن لاریجانی نشود برایش یک تنازل سیاسی خواهد بود، بنابراین اگر خبر کاندیدا نشدن درست باشد شاید به این دلیل باشد.

به نظر می‌رسد لاریجانی نمی‌خواهد بر سر اعتبارش قمار کند و مایل است با یک تنفس کوتاه، آماده انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود و این بار با حمایت میانه‌روها بار دیگر برنده شود.

قالیباف اما داستانی متفاوت دارد. او شانس ریاست بر مجلس را به طور جدی دارد و حتی می‌تواند سرلیست اصولگرایان باشد ولی مشکل اینجا است که هدف اصلی او فتح پاستور است نه ریاست بهارستان. به نظر می‌رسد او مطمئن است که با طرح مجلس نو می‌تواند بهارستان را از آن خود کند و رهبر معنوی اکثریت در مجلس آینده باشد، پس برای همین ضرورت عجیبی برای حضور در انتخابات حس نمی‌کند.

اما ماجرای غلامعلی حداد عادل متفاوت است. او شیخ اصولگرایان و رئیس آنان است و بسیار دوست دارد بعد از چهار سال گوشه نشینی بر مسند ریاست مجلس تکیه بزند، اما ظاهرا رقبای داخلی او چندان میلی به ریاست، سرلیستی و حتی حضور او در انتخابات مجلس ندارد و برای کنار زدنش بازی‌های چند لایه سیاسی رسانه‌ای طراحی می‌کنند و همسرش را با انداختن در یک دام رسانه‌ای به وسیله‌ای برای تخریب او بدل می‌کنند.

به نظر می‌رسد معماران سیاست ایران دست به کار شده‌اند و در حال بازآرایی ساختار سیاسی اصولگرایان هستند. ظاهرا دنبال تصفیه اساسی این جریان و "ری‌برند" کردن آن هستند و می‌خواهند با جوانان نوخواسته عدالت‌خواه، اصولگرایی را از نوبزایند.  اما پرسش اساسی اینجا است که آیا نوزایی به سادگی رخ می‌دهد و چهره‌هایی چون حداد و قالیباف به سادگی تن به حذف شدن از سطح اول اصولگرایی می‌دهند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید