معمولاً در مورد تفاوت بین پودر بیکینگ و جوش شیرین سوالاتی مطرح می شود؛ سوالاتی که در اغلب موارد پاسخ به آن­ها با شکست روبه رو شده و با این حال مطالعات کمی درمورد تفاوت های بین این دو ماده غذایی صورت گرفته است.

جوش شیرین و بیکینگ پودر اشتراکات زیادی با هم دارند؛ برای مثال، آن­ها هر دو مخمرهای شیمیایی هستند، به این معنی که در هنگام مخلوط کردن و پخت یک خمیر یا محصول غذایی از آن برای تولید گاز در ماده غذایی استفاده می شود. در هر چیزی مانند کیک، کلوچه و نان­ هایی با سرعت پخت بهتر که حاوی دیگر مخمرهای شیمیایی نیستند، از جوش شیرین یا بیکینگ پودر برای ایجاد یک بافت سبک و سرعت بخشیدن به فرآیند پخت و آماده سازی استفاده می شود.

از نظر ساختار شیمیایی، جوش شیرین بی کربنات سدیم است. هنگامی که با یک مایع و یک اسید مانند کره، ماست، آب مرکبات یا سرکه در تماس باشد، باعث ایجاد گاز یا حباب دی اکسید کربن می شود. این حباب های گازی آماده بودن فراورده ها برای پخت و پز را مشخص می کنند. این واکنش به محض مخلوط شدن مواد با یکدیگر شروع می شود، بنابراین کالاهای پخته شده که فقط دارای جوش شیرین هستند باید در اسرع وقت قبل از بروز هرگونه واکنش شیمیایی وارد اجاق شوند.

پودر بیکینگ حاوی بی کربنات سدیم به همراه اسید پودری مانند خامه تارتار است که مخلوط شده است. این بدان معنی است که بیکینگ پودر فقط به رطوبت نیاز دارد تا واکنش حباب رخ دهد، هیچ ماده اسیدی دیگری نیز برای شروع این فرآیند لازم نیست.

اکثر پودرهای پخت و پز موجود در فروشگاه های مواد غذایی به صورت دو واکنش عمل می کنند، به این معنی که واکنش دو بخشی دارد. نخستین واکنش، واکنشی است که درست به هنگام تماس پودر با رطوبت شروع می­شود. واکنش دوم به آرامی و با گرم شدن خمیر رخ می دهد.

از آنجا که دستور العمل­ها از نظر میزان اسیدیته باهم بسیار متفاوت هستند و در اغلب موارد و محصولاتی که تولید می­ شوند بیکینگ پودر و جوش شیرین مورد استفاده قرار می­گیرند تا از پخت مناسب و بافت دلخواه برخوردار شوند این مقادیر از بیکینگ پودر و جوش شیرین مورد استفاده در دستورالعمل ها به ما کمک می­کنند تا در بدست آوردن بافت مورد نظر به تعادل برسیم. در شرایطی که یک نان با دستورالعمل پخت سریع و آسان یا کلوچه سرخ شده ندارم، تمایل دارم استفاده از بیکینگ پودر و کمی جوش شیرینی به یک دستورالعمل عالی و آسان برای پخت یک نان هویج خوشمزه اقدام کنم. البته لازم به توجه است که عملکرد بخاطر ارتباط آن با محتوای سدیمی موجود در این دو نوع پودر استفاده شده در محصولات غذایی است.  یک قاشق چایخوری پودر جوش شیرین دارای 550 میلی گرم سدیم است؛ روش­های ساده ای برای کاهش محتوای سدیم در دستور العمل­های آشپزی وجود دارد که همیشه می­توانید از این نوع راهکارها برای بهبود کیفیت غذای پخته شده استفاده نمایید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید