گفته می شود یکی از موادی که بیشترین آفلاتوکسین در آن وجود دارد کپک نان است. غلات، دانه های روغنی،ادویه جات، ذرت ،بادام زمینی،پسته ، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میوه های خشک و انجیرو جو از دیگر مواردی هستند که بیشترین احتمال برای برخورداری از آفلاتوکسین را دارند. هوای گرم بیش از همه مستعد آلوده کردن مواد غذایی به این سم است.

سلام نو پلاس: یک نماینده مجلس اخیرا از وجود سم آفلاتوکسین در ذرت های وارد شده به کشور گفته است. ذرت هایی که البته به گفته مقامات مسئول هیچ گاه در سطح کشور توزیع نشده است و در بندر امام منتظر امحا است. اما سم آفلاتوکسین چه ویژگی هایی دارد.

به گزارش سلام نو، سموم آفلاتوکسین در واقع سموم قارچی طبیعی هستند که معمولاً ذرت، بادام زمینی و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطان زا باشند. به ویژه سرطان خون از جمله مهم ترین سرطان هایی است که در کمین کسانی است که در معرض این سم هستند. سرطان کبد و سرطان معده نیز از دیگر سرطان هایی هستند که ورود این سم به بدن می تواند افراد را بدان مبتلا کند. سندرم ریس و کواشیورکور که یک بیماری مرتبط با سوء تغذیه کودکان است نیز از جمله بیماری های دیگر در همین راستا است.

یک متخصص تغذیه در این باره گفته است: کبد یکی از اعضای اصلی بدن است که مورد حمله این سم قرار دارد و این سموم به DNA هسته سلول‌های کبدی متصل و ایجاد جهش کرده و موجب اخلال در عملکرد این عضو از بدن می‌شود.

محمد حسین باقری اظهار کرده است: مایکوتوکسین‌ها، متابولیت ثانویه کپک‌ها هستند که اهمیتی در رشد یا متابولیسم آن‌ها ندارند و فقط برای کاهش مقدار پیش‌سازهای متابولیکی اولیه که دیگر جهت متابولیسم مناسب نیستند به‌کار می‌روند.

این متخصص علوم تغذیه اضافه کرد: در بین مایکوتوکسین‌ها، ۱۴ نوع از آن‌ها سرطان‌زا هستند که در این میان آفلاتوکسین‌ها از قوی‌ترین سرطان‌زاهای این ترکیبات به حساب می‌آیند.

گفته می شود یکی از موادی که بیشترین آفلاتوکسین در آن وجود دارد کپک نان است. غلات، دانه های روغنی،ادویه جات، ذرت ،بادام زمینی،پسته ، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میوه های خشک و انجیرو جو از دیگر مواردی هستند که بیشترین احتمال برای برخورداری از آفلاتوکسین را دارند. هوای گرم بیش از همه مستعد آلوده کردن مواد غذایی به این سم است.

در سال ۱۹۸۵، سازمان غذا و دارو آمریکا میزان مایکوتوکسین‌های مجاز در مواد غذایی را تعیین کرد. در سال ۱۹۷۴، یک بروز عمده بیماری هپاتیت به علت آفلاتوکسید در ایالت گجرات و راجستان هند گزارش شد که منجر به مرگ ۱۰۶ نفر شد. کشورهایی در اروپا شامل رومانی، صربستان و کرواسی مواردی از آلودگی شیر با آفلاتوکسین را در سطح کشور خود گزارش کردند.

آفلاتوکسین‌ پس از ماجرای ذرت های آلوده چند وقتی است که بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است. طبیعی هم هست ماجرای ذرت های آلوده اگرچه تکذیب شده اما تصور درست بودن این خبر هم بسیار نگران کننده است چرا که کافی است این ذرت ها واقعا توزیع می شدند تا دام و طیور و پرندگان از آن استفاده کنند و  تمام صنعت دامپروری و مرغداری کشور با بحرانی جبران ناپذیر رو به رو شود.

البته برخی نیز می گویند این ذرت ها که در گمرک ایران مانده قابل استفاده در برخی کشورهای دیگر است و در ایران قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که بر اساس آن امکان استفاده از ذرت ها وجود ندارد اما در سایر کشورها این حجم از سم آفلاتوکسین خطرناک به حساب نمی آید.

کودکان بیش از افراد بزرگسال در معرض خطرهای این دسته از سموم قرار دارند. آفلاتوکسین‌‌ بعد از ورود به بدن، ممکن است توسط کبد متابولیزه شده و دگرگون شود. به این ترتیب به یک واکنش‌دهنده اپوکسی متوسط تبدیل می‌شود که خطر کمتری برای بدن دارد. آفلاتوکسین‌‌‌ ها انواع مختلفی داشته و اغلب از طریق بلع غذا وارد بدن می‌شوند. به عنوان نمونه‌ای از انواع آن‌ها می‌توان به آفلاتوکسین‌‌ G1، آفلاتوکسین‌‌ G2 و B1 اشاره کرد. البته B1 سمی‌ترین نوع بوده و حتی می‌تواند از طریق پوست جذب بدن شود!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید