رئیس دفتر روحانی در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته است که ما نه‌ تنها به عربستان، بلکه به همه کشورهای منطقه پیام روشنی برای ایجاد خط گفت‌ وگو دادیم و ظریف نیز پیام مکتوبی را به تمامی کشورهای منطقه داده است

به گزارش سلام نو، محمود واعظی در گفت وگو با روزنامه اعتماد، درباره رابطه ایران و عربستان گفته: ایران و عربستان در گذشته روابط خوبی داشته‌اند ولی به دلیل سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا همواره کشورهای منطقه تحت فشار قرار داشته‌اند تا میان ارتباط با همسایگان‌شان یا تامین منافع‌شان یک راه را انتخاب کنند ولی اکنون سیاست‌های آمریکا عیان‌تر شده و کشورهای همسایه متوجه شده‌اند که برای آرامش منطقه و برچیده شدن بساط جنگ و تفرقه راهی جز صلح منطقه‌ای وجود ندارد و ایران پیشگام این مهم شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری از رویکرد جدید کشورهای منطقه در قبال سیاست‌های آمریکا خبر داده و گفته: ورود نیروهای جدید آمریکایی به عربستان هم در راستای سیاست‌های آمریکا برای تفرقه‌افکنی و اعمال فشار به کشورهای منطقه است که قطعا با رویکرد اخیر کشورهای منطقه برای گفت‌ وگو پیرامون تامین امنیت منطقه، این سیاست نیز با شکست روبه‌رو خواهد شد. ما نه‌ تنها به عربستان، بلکه به تمام کشورهای منطقه پیام روشنی برای ایجاد خط گفت‌ وگو دادیم و وزیر امور خارجه‌مان نیز پیام مکتوبی را به تمامی کشورهای منطقه برای اجرایی کردن طرح «صلح هرمز» و «ائتلاف امید» داد که نشان‌دهنده ابتکار و پافشاری ما برای بازگرداندن آرامش بر مبنای همگرایی و همکاری در منطقه است.

به گفته واعظی، ایران معتقد است امنیت، ثبات و تنش‌زدایی در منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و به ‌همین جهت آقای روحانی در صحن سازمان ملل طرح ائتلاف امید، صلح هرمز را مطرح کردند که دقیقا تاییدکننده راهبرد پیشنهادی ایران برای تقویت دیپلماسی در منطقه و کاهش تنش است.

شرایط مذاکره مجدد برجامی، از زبان رئیس دفتر رئیس‌جمهور

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت وگویی مطبوعاتی، با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، گفته: گام‌های ما در راستای کاهش تعهدات برجام در چارچوب حقوقی است که در بندهای ۲۶ و ۳۶ و ۳۷ برجام به ما داده شده است.

واعظی تاکید کرده که ایران همچنان معتقد به بازگشت به برجام و کاهش گام به گام تعهدات نیز جهت ایجاد فرصت برای اعضای برجام برای عمل به تعهدات‌شان است. او گفته: نمی‌شود ایران بر تعهد خود نسبت به برجام پابرجا بماند ولی دیگر کشورها به آن عمل نکنند. به عبارتی رویکرد ما همان است که رئیس‌جمهوری گفتند: «تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض».

واعظی همچنین به شرایط مذاکره مجدد با ۱+۵ پرداخته و گفته: همان‌طور که آقای روحانی قبلا اعلام کردند ما حاضریم برای حفظ منافع ملی ایران پای میز مذاکره با کشورهای ۱+۵ بنشینیم و در واقع «مذاکره» را ابزاری برای تقویت منافع ملی می‌دانیم ولی هیچ‌گاه حاضر نیستیم بی‌قید و شرط به مذاکره با کسی بپردازیم که کمترین تعهد اخلاقی و قانونی را نسبت به توافقات ندارد. ایران اکنون در موضع اقتدار قرار دارد و تمامی کشورها به حقانیت ایران اذعان دارند و این بیانگر شکست سیاست‌ حداکثری تحمیل فشار آمریکا بر ایران است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این مصاحبه درباره تلاش‌های فرانسه برای نجات برجام هم صحبت کرده و این طرح هنوز در دست بررسی است: اروپا برای بقای توافقات هسته‌ای طرح‌های مختلفی را به‌ویژه در حوزه حمایت‌های اقتصادی از برجام ارایه داده است تا رضایت ایران را جلب کند. در چارچوب منافع ملی برخی طرح‌ها در مرحله بررسی یا رایزنی قرار دارد که از آن جمله پیشنهاد مکرون است.

واعظی البته تاکید کرده که نجات برجام به اجماع همه کشورهای عضو برجام نیاز دارد؛ چراکه نمی‌توانیم در حالی که آمریکا به صورت یک‌جانبه به اعمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران می‌پردازد ما در طرف دیگر به مذاکره و رایزنی بپردازیم و شرط ما برای هرگونه همکاری و حفظ برجام برداشتن تحریم‌ها علیه ایران است.

آنچه از سفر نیویورک روحانی نشنیدید

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت وگو با روزنامه اعتماد به برخی پشت پرده‌های سفر اخیر روحانی به نیویورک اشاره کرده و گفته: امسال حضورمان در نیویورک متفاوت از سال‌های قبل بود. بیشترین ترافیک کاری و حجم بالایی از ملاقات‌ها را داشتیم. فضا طوری بود که باید به صورت فشرده پاسخگوی درخواست‌های متعددی ملاقات سران کشورها می‌شدیم. مکرون و بوریس جانسون در دو روز اول حضورمان تلاش کردند تا آقای روحانی را برای گفت‌ وگو در ارتباط با برجام راضی کنند اما طرف آمریکایی تلاش می‌کرد موضوع را طور دیگری جلوه دهد.

واعظی همچنین از حضور هیات ایرانی در نیویورک باوجود عدم صدور روادید برای بعضی اعضای هیات دفاع و تاکید کرده: حضور ما در سازمان ملل موجب شکست استراتژی آمریکا برای به حاشیه راندن ایران شد. البته آمریکا با عدم صدور روادید برای برخی از اعضای هیات ایرانی و خبرسازی‌های متعدد سعی داشت تا ایران را از حضور در سازمان ملل منع کند ولیکن تحت فشارهای بین‌المللی این پروژه او نیز با شکست روبه‌رو شد. به‌طور قطع اگر ما در سازمان ملل حضور نمی‌یافتیم، میدان را به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها داده بودیم .

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره برخی انتقادات مطرح شده درباره خنده رئیس‌جمهوری در یکی از دیدارهای سازمان ملل هم گفته: موضوع خنده رئیس‌جمهوری یک امر حاشیه‌ای و جزیی بود که صرفا آنهایی که از موفقیت هیات ایرانی عصبانی بودند، به آن پرداختند ولی رسانه‌های داخلی و خارجی این صحنه را نشانه اعتماد به نفس و تسلط آقای دکتر روحانی و اقتدار ایران در مذاکرات تلقی کردند.

پاسخ رئیس دفتر روحانی به انتقادات از عملکرد دولت در سیاست داخلی

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به انتقادات از عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی واکنش نشان داده و از اقدامات دولت دفاع کرده. واعظی با اشاره به انتقادات گفته: با رویکرد اعتدالی بارها مطرح کرده‌ایم که همه احزاب کنار یکدیگر بنشینند و برای کمک به اداره کشور راهکار عملیاتی ارایه دهند، جلسات متعددی را با احزاب، گروه‌ها و نخبگان بدون لحاظ گرایش سیاسی و با دعوت از طیف‌های مختلف برگزار کردیم و پذیرای توصیه‌ها و انتقادات بوده‌ایم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره اقدامات دولت در حوزه احزاب و سیاست داخلی گفته: در این دولت، فشارها از سوی نهادهای مرتبط با دولت روی احزاب و گروه‌ها کاهش یافته و بستر مناسب برای حضور قانونمند احزاب فراهم شده است؛ دولت تلاش کرده تا در حد اختیاراتش فضای مناسبی را برای مشارکت تمام جریان‌های سیاسی فراهم کند و در این جهت سعی شد تا بستر مناسب فعالیت رسانه‌ها نیز فراهم شود و این به معنای تلاش دولت برای بسترسازی جهت همراهی با احزاب و گروه‌های سیاسی جهت نقش‌آفرینی در اداره کشور است.

واعظی در این گفت وگو از عملکرد دولت در حوزه مطبوعات و حقوق زنان هم دفاع کرده: در حوزه مطبوعات نیز ما بیشترین تلاش‌ها را برای رعایت حقوق آنها و البته تامین مساله کاغذ داشته‌ایم که حداقل بنده خودم در این باره جلساتی را داشته‌ام، ولی چندان‌ هم انتظار نداشته‌ایم تا همواره همه رسانه‌ها به حمایت از دولت بپردازند و به فضای باز معتقد هستیم. در مساله حقوق زنان نیز باید گفت که اکنون رتبه دولت در شایسته‌سالاری بسیار افزایش یافته است و اخیرا هم که مساله حضور زنان در ورزشگاه حل شد. اینها تنها بخشی از اقداماتی بود که انجام شده است و صدها اقدام دیگر در سطح ملی و منطقه‌ای صورت گرفته که می‌توانم گزارش آنها را با ذکر آمار و ارقام در اختیار این روزنامه قرار دهم تا منتشر کند.

پیش‌بینی دولت از انتخابات ۱۴۰۰

رئیس دفتر روحانی در یک گفت وگوی مطبوعاتی، درباره انتخابات ۱۴۰۰ و گمانه‌زنی‌ها درباره دولت بعدی گفته: مردم تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات هستند و دولت صرفا مسوول اجرای انتخابات است و رئیس‌جمهوری نیز طبق اصل ۱۱۳ پاسدار حقوق مردم است. بنابراین در این مدت باقیمانده تا پایان دولت تلاش دولت صرفا برای اتمام پروژه‌های دارای اولویتی که نیمه تمام مانده‌اند، است و برنامه‌ریزی این است که کارنامه قابل قبولی را به دولت بعدی تحویل دهیم به گونه‌ای که دولت بعد استمراردهنده برنامه‌های این دولت نیز باشد؛ چراکه معتقدیم یکی از اشکالات نظام مدیریتی در کشور ما انقطاع مدیریتی است و ان‌شاءالله ما بتوانیم پیشگام این باشیم که دولت‌ها در امتداد یکدیگر قرار گیرند، نه در تقابل با یکدیگر.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید